Miksi vatsa ei toimi, kun olen tehnyt elämäntapamuutoksen ja laihtunut?
Eli syön terveellisesti. Laihtunut 20 kg parissa vuodessa.
Olen alkanut liikkumaan paljon, juon vettä runasaasti ja syön kuitua. Maha toimii huonosti ja meinaa kokoajan mennä ummelle.
Kun taas olin ylipainossa ja söin paskaa huolehtimatta kuidusta ja liikunnasta. Vasta toimi hyvin.
Miksi??
Kommentit (14)
Ehkä vatsasi oli huonoilla tavoilla jatkuvasti hieman kuralla. Myös jos elimistön ravinnon tarve on kasvanut niin voi olla, että sitä ulostetta tulee vain vähemmän. Luultavasti suolistosi voi kyllä joka tapauksessa nyt paremmin. Koita lisätä kuitua vielä.
Massaa tulee suoleen vaan vähemmän. Muista juoda. Ethän ole laihduttanut vaan pelkällä proteiinilla ja unohtanut kuituja?
Chian siemeniä joka päivä ruokalusikallinen, niin johan liikkuu.
Tähän ei saa näköjään liitettyä linkkiä mutta googleta
Koska kuidut tukkivat suolen ja nimenomaan aiheuttavat ongelmia. Syö eläinproteiinia ja eläinrasvaa ja jätä sulamattomat hiilarit pois.
Liika viljakuitu saattaa ummettaa. Kasviksia varmaan syötkin, mutta lisää rasvan käyttöä.
Kuitua ei kannata syödä suurta määrää kerrallaan, se voi tukkia suolen. Mieluummin useampi pienempi annos. Hikoilu voi myös aiheuttaa ummetusta, varsinkin näin kuumalla ilmalla kun hikoilee vuorokauden ympäri.
Jos juot kahvia tai teetä elimistösi kuivuu ja saat ummetusta. Jätä vaan se kahvi ja tee pois. Itselläni loppui ummetus heti kun lopetin kahvin ja teen juonnin.
Syö kuivia luumuja tai liota ne vedessä ja syö ne ja juo se vesikin vielä päälle. Ehdotan päivittäin ruoan jälkeen noin 5 kpl kuivia luumuja. Kyllä lähtee ummetukset.
Suolistosairaus?