Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku tosiaan eksyä Kolin kansallispuistossa ja kuolla vedenpiutteeseen?

Kommentit (199)

Vierailija
41/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi metsään eksyy marjastajia ja sienestäjiä ja janoonhan ne kuolee jos on kuollakseen.

Suomen metsissä on likipitäen mahdotonta kuolla janoon. Kaikkein kuivimmalta mäntykankaaltakin pääse joko maantien tai vesistön viereen muutaman tunnin kävelyllä, jos osaa kävellä suoraan. Ja mäntykankaillakin on yleensä kallioiden päällä soisia painanteita, joissa kyllä on vettä melkeinpä kuivinkinakin kesinä. Jollainen tämä ei ole. 

Itämerikin on niin vähäsuolaista, että jos haaksirikkoutuu kuivalle luodolle, voi sitä vettä aivan surutta juoda, jos aloittaa heti eikä sitten kun nestehukka on pahana. 

No se ei nyt kauheasti auta jos vedettömänä kävelet johonkin autiolle metsätielle

MAANTIEllä kulkee autoj

Ei ne autot sua kyytiin sieltä ota, maaseudulla varsinkaan niitä siellä menee kerran tunnissa jos sitäkään. Oletko jotenkin vajaavainen? Jokin käytännön maalaisjärki puuttuu kun teoriassa kaikki on mahdollista?

Vierailija
42/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka idiootti täällä ei ymmärrä miten lämpöhalvaus syntyy? Että sitä pääsee pakoon patikoimmalla metsässä muutaman tunnin lenkin ILMAN SITÄ VETTÄ / AURINGONSUOJAA?

Itse olen ollut lähellä lämpöhalvausta ihan kaupunkiolosuhteissakin vaan kun sitä lähintä huoltsikkaa ei ole 5 km lähimaillakaan eikä aurinkoa pääse pakoon mihinkään, on aivan taattu että kävelit mihin suuntaan vaan, se lämpöhalvaus tulee sitä nopeammin mitä panikoidut.

Mitään lämpöhalvausta ei sinänsä ole olemassakaan. Muutenhan me kaikki kuoltaisiin saunaan. Ongelma on pääsääntöisesti elektrolyyttien puute. Pistä suolaa suuhusi ja olosi tokenee kummasti. 

Minä olen ennen aina huonovointinen helteellä. Lääkäri käski vähentää veden juomista ja suolata sen veden, mitä join. Nykyään ei tunnu helle missään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran kanssa se eksyminenkin on vaikeampa. Sille se palaaminen on helppo opettaa, kun se esimerkiksi saa makupalan aina autolla. 

Sitten siellä horpotissa antaa koiralle ohjeeksi "autolle" ja johan tulee eksyneelle hoppu oikeaan suuntaan.

On muuten aivan kummallista ollut omalla kohdallani, että olisin liki varmasti lähtenyt väärään suuntaan.

Lapissahan oli silloin takavuosina joku rouva eksynyt hillasuolla ja oli joutunut lopulta syömään ne keräämänsä hillatkin, kunnes hänet oli löydetty.

Vierailija
44/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka idiootti täällä ei ymmärrä miten lämpöhalvaus syntyy? Että sitä pääsee pakoon patikoimmalla metsässä muutaman tunnin lenkin ILMAN SITÄ VETTÄ / AURINGONSUOJAA?

Itse olen ollut lähellä lämpöhalvausta ihan kaupunkiolosuhteissakin vaan kun sitä lähintä huoltsikkaa ei ole 5 km lähimaillakaan eikä aurinkoa pääse pakoon mihinkään, on aivan taattu että kävelit mihin suuntaan vaan, se lämpöhalvaus tulee sitä nopeammin mitä panikoidut.

Mitään lämpöhalvausta ei sinänsä ole olemassakaan. Muutenhan me kaikki kuoltaisiin saunaan. Ongelma on pääsääntöisesti elektrolyyttien puute. Pistä suolaa suuhusi ja olosi tokenee kummasti. 

Minä olen ennen aina huonovointinen helteellä. Lääkäri käski vähentää veden juomista ja suolata sen veden, mitä join. Nykyään ei tunnu helle missään. 

Mikä puoskari sinä olet?!?!?? Älkää uskoko tätä idioottia 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00298

Vierailija
45/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi metsään eksyy marjastajia ja sienestäjiä ja janoonhan ne kuolee jos on kuollakseen.

Suomen metsissä on likipitäen mahdotonta kuolla janoon. Kaikkein kuivimmalta mäntykankaaltakin pääse joko maantien tai vesistön viereen muutaman tunnin kävelyllä, jos osaa kävellä suoraan. Ja mäntykankaillakin on yleensä kallioiden päällä soisia painanteita, joissa kyllä on vettä melkeinpä kuivinkinakin kesinä. Jollainen tämä ei ole. 

Itämerikin on niin vähäsuolaista, että jos haaksirikkoutuu kuivalle luodolle, voi sitä vettä aivan surutta juoda, jos aloittaa heti eikä sitten kun nestehukka on pahana. 

No se ei nyt kauheasti auta jos vedettömänä kävelet johonkin autiolle metsätiel

Normaalit ihmiset ottaa kyllä pulassa olevan ihmisen kyytiinsä, ja ihmisellä ei ole mitään hätää kun siinä maantien laidassa odottaa sitä kerran tunnissa tulevaa autoa. Ei tunnin odotus ole pitkä. 

Ja kyllä niitä syrjäteitä kulkee kuitenkin aika paljon useammin autoja. Tietäisit, jos olisit joskus asfaltilta poistunut. 

Ja kaikki Suomen kansallispuistot on sellaisia, että kun maantien laitaan pääset, voit ihan vaan soittaa taksin hakemaan. Lapissa toki sen tuleminen kestää, mutta kyllä se hakemaan tulee. Itse olen tehnyt niin Karhunkierroksella kerran, kun kengät hajosi. Soitin taksille, että "tulin siltä ja siltä kämpältä tätä polkua tämän tien varteen". Taksi oli paikalla 20 minuutissa ei edes maksanut paljon mitään. Loppureissu Kuusamon Tropiikissa sitten onkin toinen juttu.  

Vierailija
46/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolin reiteillä on lähteitä, mutta suurimman osan vedestä voi tulla paskatauti. Suositellaan keittämään. 

Vierailija
47/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksyä voi aika pienellä alueellakin. Yksi eksyi koulun suunnistustunnilla aika pienellä pläntillä. Se oli kolmion muotoinen alue, jonka kahdella sivulla on isot autotiet ja kolmannella sivulla oli korkea verkkoaita. Niin ja alueella oli vielä pururatakin eli olisi luullut johonkin noista törmäävän ja pääsevän kartalle. Pyöri jotenkin siellä pari tuntia. Lähdettiin liikkeelle samaan aikaan, mutta hän päätti mennä minua nopeampaa. Olin todella ihmeissäni, kun hän ei ollut tullut perille ennen minua.

Vierailija
48/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa täällä kommentoijista ei taida olla käynytkään kolilla. Minäkin olen ollut kerran tuupertua sinne: aliarvioin Ryläyksen nousun, sää muuttui helteeksi ja klassinen arviointivirhe muutaman tunnin patikoinnille eli liian vähän vettä mukana. Ja se vesi jokapuolella lähellä - no kyllä ei ole!

Vierailija
49/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolilla on vaikea löytää paikkaa jossa olisi edes kilometri matkaa lähimpään järven tai lammen rantaan. Jos kävelee pari tuntia mihin tahansa suuntaan niin lähes väkisin törmää vesistöön. Joten kyllä vaatii taituruutta nääntyä janoon!!

Siinä parin tunnin kävelyssä ilman vettä ehtii jo tuupertua näillä helteillä

Vesi on tottakai tärkeää, mutta ei silti ole aihetta yliarvioida. Kyllä ihminen voi päivän olla juomatta pisaraakaan vettä näissä lämpötiloissa. Yleensä selviytymisoppaissa puhutaan säännöstä: 3 minuuttia ilman happea, 3 päivää ilman vettä, 3 viikkoa ilman ruokaa.

Nestehukka ja kuuma auringonpaiste on sellainen yhdistelmä että 3 päivää voi jäädä haaveeksi nuorelta ja perusterveeltäkin, varsinkin jos pitää rasittaa itseään. Kuolinsyyksi toki tulee lämpöhalvauksesta johtuva elimistön pettäminen eikä jano, mutta riittävällä juomisella se olisi vältetty joten veden puute on avaintekijä.

Kolin metsissä on MAHDOTONTA patikoida päiväkausia törmäämättä vesistöihin.

Vierailija
50/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, taitaa joka kohdasta puistoa näkyä järvi...

Alue on 30 neliökilometrin kokoinen, tuskin näkyy koko ajan.

Vierailija
51/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurinosa täällä kommentoijista ei taida olla käynytkään kolilla. Minäkin olen ollut kerran tuupertua sinne: aliarvioin Ryläyksen nousun, sää muuttui helteeksi ja klassinen arviointivirhe muutaman tunnin patikoinnille eli liian vähän vettä mukana. Ja se vesi jokapuolella lähellä - no kyllä ei ole!

Tuollainen väsähtäminen ei ole mitenkään poikkeuksellista, eikä vaarallista. Siitä on vielä todella pitkä matka oikeaan hengenvaaraan. Toki matkan eteneminen siinä kohtaa pysähtyy, mutta parin tunnin lepäämisen jälkeen olisit ihan varmasti pystynyt kulkemaan vielä vaikka 10 kilometriä. Jos oikeasti olisi pakko. Ihminen kestää kyllä tosi vakavaakin nestehukkaa. Ei se terveellistä ole, eikä suositeltavaa, mutta kyllä siitä hengissä selviää.

Vierailija
52/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko erikoista "eksyä" sillä tavalla, että istuskelee jossain laavulla. Siellähän käy laavuilla päivittäin ihmisiä.

Niin ja vettä saa järvestä... Ei Suomessa oikein mistään löydä paikkaa jossa voisi edes teoriassa nääntyä janoon. Jos on edes yhtään kokemusta luonnossa liikkumisesta. Vettä löytyy kaikkialta.

Ei se vaadi kuin sen että otat huikkaa vähän väärästä lammikosta. Kunnon ripuli ja/tai oksutauti päällä elimistö kuivuu vaikka joisi kuinka kuravettä päälle. Kuollakin voi.

Jossei nyt ihan pahimpia mutaliejulampia oteta huomioon niin Suomessa voi mistä tahansa joesta tai järvestä juoda turvallisesti vettä. Tottakai turvallisempi aina keittää vesi varmuuden vuoksi, mutta jos on janoon kuolemassa niin ehdottomasti kannattaa juoda järvivettä. Riski luonnonvesissä perustuu lä

Riski on pieni muttei olematon. Jossain Kolilla suurin riski varmaan että joku on käynyt puon tai lammen penkalla paskalla. Kävijöitä kuitenkin riittää. Tuossa juuri Saariselän suunnalla käytiin joku geokätkö rouvalle joltain levähdyspaikalta poimimassa. Hieno kirkasvetinen joki koskineen siinä kohdalla, tosi puhdasta vettä. Levarin ja joen välinen penkka paskapapereilla koristeltu. Alavirrassa varmaan näyttää siltä että miksipä tuosta ei joisi, kristallinkirkasta vettä...

Vierailija
53/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mukana on liian vähän juomavettä ja on helle, niin se nuutuminen ja tuupertuminen voi yllättää. Itselleni on ihan kotipihalla käynyt niin, että kuvittelin juovani riittävästi vettä kun olin pihatöissä helteessä. Silti yhtäkkiä iski varsin huono oli ja kaikki voimat pois kuumuuden ja auringon takia. Istahdin. Huimasi ja oli olo ettei pääse kävelemään enää. No pääsin kyllä sen 50 metriä kotiin sisälle juomaan ja varjoon ja viileään (meillä on ilmastointi), mutta olo oli todella huono. Jos en olisi päässyt heti vesihanan äärelle ja viileään, niin luulen että olisin pyörtynyt. En olisi pystynyt kävelemään paria kilsaa jonnekin lammen rantaan auringossa. Olen kuitenkin nuori (alle 40), normaalipainoinen ja kestävyyskuntoni on ihan hyvä. Silti joku lämpöhalvaus vei minusta voiton. Olkaa varovaisia helteen kanssa. 

Vierailija
54/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina vaan horinat paranee, joopajoo.  

Vierailija
55/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran kanssa se eksyminenkin on vaikeampa. Sille se palaaminen on helppo opettaa, kun se esimerkiksi saa makupalan aina autolla. 

Sitten siellä horpotissa antaa koiralle ohjeeksi "autolle" ja johan tulee eksyneelle hoppu oikeaan suuntaan.

On muuten aivan kummallista ollut omalla kohdallani, että olisin liki varmasti lähtenyt väärään suuntaan.

Lapissahan oli silloin takavuosina joku rouva eksynyt hillasuolla ja oli joutunut lopulta syömään ne keräämänsä hillatkin, kunnes hänet oli löydetty.

Minä olen eksynyt koiran kanssa, kun koira oli menossa kotiinpäin ja minä vain sanoin ettei sinne mennä. Aikamme kierrettyä sanoin että lähdetään kotiin, koira lähti ja tajusin että olin jo pari kertaa mennyt sen oikean polun ohi, siihen näkyi talokin mutta minun silmissä näytti jotenkin erilaiselta. Luotin koiraani ja päästiin kotiin, itseä alkoi jo silloin pelottamaan 

Vierailija
56/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko erikoista "eksyä" sillä tavalla, että istuskelee jossain laavulla. Siellähän käy laavuilla päivittäin ihmisiä.

Niin ja vettä saa järvestä... Ei Suomessa oikein mistään löydä paikkaa jossa voisi edes teoriassa nääntyä janoon. Jos on edes yhtään kokemusta luonnossa liikkumisesta. Vettä löytyy kaikkialta.

Ei se vaadi kuin sen että otat huikkaa vähän väärästä lammikosta. Kunnon ripuli ja/tai oksutauti päällä elimistö kuivuu vaikka joisi kuinka kuravettä päälle. Kuollakin voi.

Jossei nyt ihan pahimpia mutaliejulampia oteta huomioon niin Suomessa voi mistä tahansa joesta tai järvestä juoda turvallisesti vettä. Tottakai turvallisempi aina keittää vesi varmuuden vuoksi, mutta jos on janoon kuolemassa niin ehdottomasti kannattaa juoda järvivettä. Riski luonnonvesissä perustuu lä

No miksi sitten ihmiset vievät kaivottomille mökeille juomavedet eikä juo siitä mökkijärvestä?

Vierailija
57/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävintä on eksyminen. Nykyään kaikilla on mukanaan älykännykät. Niissä on kaikissa karttasovellukset, joista näkee sijaintinsa ja reitin vaikka lähimmän autotien varteen. Toki jos akku loppuu niin sitten voi käydä huonosti. 

Vierailija
58/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina Suomessa juonut järvi- tai purovettä ihan huoletta. Ei Suomessa voi janoon kuolla vaikka yrittäisi. Lämpöhalvaus on sitten ihan toinen juttu. Sellaisen voi saada vaikka kotipihallaan kuten minulle kävi kun ajoin paahteessa ruohoa pari tuntia. Vakava lämpöhalvaus erämaassa on varmasti hankala ja vaarallinenkin tilanne.

Vierailija
59/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävintä on eksyminen. Nykyään kaikilla on mukanaan älykännykät. Niissä on kaikissa karttasovellukset, joista näkee sijaintinsa ja reitin vaikka lähimmän autotien varteen. Toki jos akku loppuu niin sitten voi käydä huonosti. 

Kolilla muuten on katvealueita, jossa puhelin ei näytä tolpan tolppaa

Vierailija
60/199 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossei nyt ihan pahimpia mutaliejulampia oteta huomioon niin Suomessa voi mistä tahansa joesta tai järvestä juoda turvallisesti vettä. Tottakai turvallisempi aina keittää vesi varmuuden vuoksi, mutta jos on janoon kuolemassa niin ehdottomasti kannattaa ju

No miksi sitten ihmiset vievät kaivottomille mökeille juomavedet eikä juo siitä mökkijärvestä?

Pitää tehdä eri kahden asian välillä:

- Vesi jota on turvallista hätätapauksessa juoda välttääkseen vakavan nestehukan.

- Vesi jota haluaa vierailleen tarjota kesämökillä juotavaksi.

Hätätapauksessa voi juoda ruskeaa järvivettä jossa kelluu levää ja sammakonkutua. Ei se mikään kulinaristinen makuelämys ole, mutta sinänsä täysin turvallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi