Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkö voi ostaa osakkeita, ilman pääsykoetta?

Vierailija
25.07.2025 |

Jäi muutama satanen säästöön ja ajattelin ostaa osakkeita OP;sta. Piti vastailla kymmeniin kysymyksiiin ja sitten tuli vastaus tyyliin jotenkin etten ole riittävän pätevä osakkeen ostoon. En muista tarkkaa sanamuotoa. Osto ei kuitenkaan onnistunut ja siksi kysynkin etteikö omia rahoja voi sijoittaa miten haluaa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut vasta 9kk.

Mullakin tulee esto, jos yritän ostaa REIT-osakkeita amerikasta. Danske. Yleensä kyllä onnistuu. Oon ostanut ja myynyt yli 50 eri firmaa tänä vuonna. Firmat näistä maista: Usa, Kanada, Saksa, Ruotsi, Norja, Tanska, Hollanti, Ranska ja Suomi.

Vierailija
2/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordea antaa ostaa ainakin Suomen osakkeita, muut toimet vaativat koetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä taas jokin outo viranomaisvaatimus? Vai keino markkinoida pankkien omia sijoitusrahastoja?

Vierailija
4/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää. Danskella ei ole mitään "koetta". Eikä ole estellyt kuin REITien kohdalla. Olen pyörittänyt 70t alkupääomaa, joinain kuukausina ostot ja myynnit ovat olleet yli 100t.

-9kk sijoittanut-

Vierailija
5/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo on Nordean asiakas ja osti keväällä eka kertaa suoria osakkeita. Sai ostettua kaikki mitä halusi ilman mitään testejä: Saksasta, Ruotsista ja Suomesta.

Vierailija
6/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli laitanko nyt säästöni Danskeniin ja ostan sieltä?

Ei siis ole kyse mistään isoista rahasummista mutta haluan kokeilla jotain uutta. Kuitenkin OP jatkuvasti laitaa viestejä, että rahani ovat säästötilillä joka ei tuota mitään. Viestittely alkoi, kun olin maksanut asuntolainani pois.

Vierailija
7/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siis ole kyse mistään isoista rahasummista mutta haluan kokeilla jotain uutta. Kuitenkin OP jatkuvasti laitaa viestejä, että rahani ovat säästötilillä joka ei tuota mitään. Viestittely alkoi, kun olin maksanut asuntolainani pois.

Ei tuota mitään? Kyllä mullakin on "vain" tilillä mutta on siinä korkoa jotain 2,5 %

Vierailija
8/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks nää kuulustelut tulleet sen jälkeen kun se yksi tanssiopettaja menetti kaikki rahansa johonkin nordean sijoitusinstrumenttiin ja väitti lopuksi että ei hän ymmärtänyt yhtään mihin sijoitti

Vierailija
9/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin lainsäädäntö vaatii sijoituspalvelujen tarjoajaa varmistumaan asiakkaan tietämyksestä ja kokemuksesta myydessään sijoituspalvelua.

Aiheuttaa alalla toimiville suurta päänvaivaa, mutta lähinnä tarkoitus on suojella ihmisiä menettämästä rahojaan sijoittamalla tuotteeseen jota ei ymmärrä ja tietysti palvelun tarjoajaa ikäviltä korvausvaatimuksilta.

Yleensä kyselyssä on myös kohta, jossa kysytään riskinsietokykyä. Jos sen laittaa kovin alhaiseksi ei osakkeita voi ostaa, koska se ei sovi riskiprofiiliin. Samoin jos tuottotavoite on tyyliin 7% ja riskinsieto kovin matala ovat nämä ristiriidassa keskenään.

Vierailija
10/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tuotto-osuutta, sen jälkeen osakkeita.  Ainakin itse sain neuvoja.

Vierailija
11/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssinopettaja sijoitti strukturoituun tuotteeseen, joka on monimutkainen sijoituskohde. Tosin hän oli sijoittanut niihin ennenkin, ei ilmeisesti vain ollut tajunnut voivansa menettää koko pääoman. Tai ainakin teeskentele tietämätöntä, muistaakseni palveluntarjoajalle ei tässä tapauksessa ollut loppujen lopuksi korvausvastuuta.

Vierailija
12/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan on. Minä ostin 2015 Nordeasta 100.000€:lla Nordean omaa MSCI-indeksiin sidottua indeksirahastoa, joka on hajautettu maailmaan 1500 suurimpaan yritykseen kokonsa suhteessa. Mitään koetta ei ollut, mutta pankkineuvojani kyllä varmaan virkansa puolesta kyseli minulta, ymmärränkö, mihin olen sijoittamassa. 

Tarkoitus lienee pankin varmistaa oma selustansa. Minäkin olen kuullut juttuja, että ymmärtämättömille ihmisille on myyty sijoitustuotteita, joista asiakas ei ole tarpeeksi ymmärtänyt. Sitten rahansa menettänyt asiakas on haastanut pankin oikeuteen asiasta.

Vierailija
13/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin tulee esto, jos yritän ostaa REIT-osakkeita amerikasta. Danske. Yleensä kyllä onnistuu. Oon ostanut ja myynyt yli 50 eri firmaa tänä vuonna. Firmat näistä maista: Usa, Kanada, Saksa, Ruotsi, Norja, Tanska, Hollanti, Ranska ja Suomi.

Offtopic, mutta kuulostaa aika erikoiselta sijoittamiselta. Tuohan on vähän kuin sanoisi harjoittavansa maanviljelyä ja istuttaneensa samalle peltosaralle 9kk aikana jo 50 eri kasvilajia, repineensä ne pois maasta ja istuttaneensa uusia tilalle. 

Arvopapereilla spekulointi ja pikavoittojen metsästäminen ei ole sijoittamista vaan pelaamista (useimmiten uhkapelaamista). 

Jokainen tietysti tekee rahoillaan mitä haluaa, mutta mainitsen asiasta niiden lukijoiden hyödyksi jotka eivät ehkä erota näitä kahta asiaa toisistaan. 

Vierailija
14/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakevälittäjillä on velvollisuus varmistua asiakkaan osaamisesta silloin kuin myydään erityisen riskialttiita tai heikosti säädeltyjä sijoitustuotteita. Esim monimutkaiset ETF rahastot ja muistaakseni myös jotkut ADR osakkeet(?) vaativat tietämystestin läpäisyn.

Laki siis sanoo, että pankki ei saa välittää monimutkaisia ja vaikeasti ymmärrettäviä sijoitustuotteita asiakkaalle jolla ei ole riittävää tietämystasoa ymmärtääkseen mitä on oikeasti ostamassa.

Enpä muista että tavalliseen osakesijoittamiseen tarvittaisiin mitään tietämystestiä. 

Vanha viisaus sanoo että ei pidä sijoittaa mihinkään sellaiseen mitä ei ymmärrä, joten jos tietämystesti ei mene läpi niin todennäköisesti kyseessä ei ole sinulle hyvä sijoitus.

Suosittelen AP:lle lämpimästi aloittamista matalakuluisilla (indeksi)osakerahastoilla ja ehkä tunnettujen kotimaisten yhtiöiden osakkeilla joista löytyy parhaiten tietoa netistä ja medioista.

Ostot kannattaa hajauttaa ja kulut minimoida, ja ennen kaikkea suhtautua sijoittamiseen maratonina eikä pikajuoksuna.  Silloin sijoittaminen ei myöskään stressaa vaikka kurssit välillä tulevat alaspäinkin. Pitkäjänteisesti sijoitavalle oleellista ei ole osakkeen huominen kurssi, vaan mikä on kokonaistuotto seuraavan 5-15v aikana. 

Vierailija
15/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Offtopic, mutta kuulostaa aika erikoiselta sijoittamiselta. Tuohan on vähän kuin sanoisi harjoittavansa maanviljelyä ja istuttaneensa samalle peltosaralle 9kk aikana jo 50 eri kasvilajia, repineensä ne pois maasta ja istuttaneensa uusia tilalle. 

Arvopapereilla spekulointi ja pikavoittojen metsästäminen ei ole sijoittamista vaan pelaamista (useimmiten uhkapelaamista). 

Jokainen tietysti tekee rahoillaan mitä haluaa, mutta mainitsen asiasta niiden lukijoiden hyödyksi jotka eivät ehkä erota näitä kahta asiaa toisistaan. 

Kuten sanottua, olen aloittelija. Alkuvaiheessa ostin ja myin paljon USA-osakkeita tyyliin 1-2 tonnilla/firma. Siinä kertyi n. 20 eri firmaa. Myin pois, jos kurssinousu oli 10-20%. Sitten tuli Trump ja realisoin käytännössä kaiken suoran USA-omistuksen, joitain myin myös tappiolla, koska dollarikin heikkeni. Sitten testasin "protestimielessä" Kanadan markkinat, kymmenkunta pankkia jne, mutta niiden kohdalla osinkoverotus meni mönkään, eli Kanada vei 25% ja valtiokin on kärkkymässä siihen päälle oman osansa. Myin kaikki kanadalaiset pois pienellä voitolla. Tämän ohessa olen ostanut ja myynyt koko ajan Suomi/Ruotsi -osakkeita veivausmielessä. Esim. Kalmarit, Hiabit, Nordeat jne. myin pois kun kurssinousu oli 20-30%.

Jälkikäteen kun katsoo, firmoja ja kauppoja on kertynyt paljon. Nyt pysyn kuitenkin aika visusti poissa Pohjois-Amerikan suorilta osakemarkkinoilta.

Jatkan edelleen tuota satunnaista ostoa/myyntiä 1-2 tonnin panoksilla, mutta keskityn näiden veivien kohdalla enää suomalaisiin osakkeisiin, jotta kulut pysyvät matalina. 1-2 tonnin  ostokulut ovat 5€. Samaan aikaan 75% sijoituksistani on rahastoissa ja osakkeissa, joiden annan vain olla. Eli en pelaile koko salkulla. Jälkikäteen voi toki todeta, että jos olisin ostanut alussa pelkkää Nordeaa, olisin tienannut hieman paremmin kuin kaikella tällä veivailulla. Valuutanvaihtokulut, dollarin heikkeneminen ja USA-omistusten dumppaaminen johtivat siihen, että 9kk:n sijoittamisen jälkeen sijoitukseni ovat plussalla vain 7%. Mutta olen ihan tyytyväinen. Aloitin kuitenkin sijoittamisen aika pahaan aikaan, ja omista mokista oppii parhaiten.

Vierailija
16/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä taas jokin outo viranomaisvaatimus? Vai keino markkinoida pankkien omia sijoitusrahastoja?

Osakevälittäjien pitää tehdä asiakkailleen joku tietämystesti, että olet kärryillä mitä teet. Ne testit voi tehdä uudestaan niin kauan, että menee läpi. Jos haluat ostaa jotain uutta sijoitusinstrumenttia niin taas edessä tietämystesti. 

Vierailija
17/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakevälittäjien pitää tehdä asiakkailleen joku tietämystesti, että olet kärryillä mitä teet. Ne testit voi tehdä uudestaan niin kauan, että menee läpi. Jos haluat ostaa jotain uutta sijoitusinstrumenttia niin taas edessä tietämystesti. 

Mitä ne kyshyy? Että tajuatko, että voi menettää kaikki rahnat? Tai että osinkoja voidaan yliverottaa tyyliin Saksa? Tai että tullee kuluja.

Vierailija
18/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni suosii Nordnetiä.

Vierailija
19/19 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OP on vienyt tämän asiakkaan tietämyksen tenttaamisen ihan omiin ulottuvuuksiin. Takana on tietenkin se, että niiden oma ymmärrys ja osaaminen on mitä sattuu.

Rahastoja joudutaan sulkemaan, kun niiden lunastuksista voi tulla tappiota, eivätkä muka aktiivisesti hoidetun rahastot saa edes indeksiä kiinni.