Ah, mökki"loma" vihdoinkin ohi!
Neljä tuskallista päivää mökillä. Ei ollut oma, menin kutsuttuna.
- ainoa terävä veitsi mitä torpasta löytyi, oli pieni sieniveitsi. Sillä sitten pilkottiin salaattiaineet ja muu mihin ruuanlaitossa voisi veistä tarvita.
- ruokaa tehtiin "kesäkeittiössä", eli jostain jämätavarasta kyhätyssä katoksessa, jossa oli yksilevyinen kaasuliesi. Pöytätaso siellä oli kasattu niin monesta osasta, että koskaan ei tiennyt mikä niistä irtoaa, jos ei tee liikeitä määrätyssä järjestyksessä.
- ulkohuusi oli tyhjennetty joskus vuosia sitten. Paskaa oli jo niin lähellä luukkua, että pohdin osuukohan miehillä pallit siihen istuessa... (kävin lopulta salaa kauempana metsässä pissalla ja isommalla hädällä).
- olisi pitänyt ottaa oma teltta mukaan, koska itse mökki oli noin 15 neliötä ja "aitta", josta minulle puhuttiinnetukäteen, oli saunan yhteydessä oleva vaja, jossa oli joku laveri ja ohut patja sekä kaikenlaisia lapioita, vesuri, kalastustarvikkeita jne. Jopa veneen perämoottori. Onneksi olin sentään ottanut oman makuupussin ja tyynyn.
- koska mökki oli niin pieni, ei siellä voinut olla vaan jatkuvasti oltiin ulkona 29 asteen helteessä. Istuttiin tosi epämukavilla tuoleilla, epätasaisessa maastossa selät kipeiksi. Päivällä paarmat kävivät kimppuun ja illalla hyttyset.
- en viitsinyt edes juoda oikein mitään, koska en olisi voinut selittää jatkuvaa metsässä ramppaamistani kusella käymisen vuoksi.
- ainoa positiivinen asia oli hyvä, puhdasvetinen järvi, jossa uin mahdollisimman paljon.
En ymmärrä, miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti mökille?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menit? Ja miksi jäit?
Ei mökeiltä niin vaan lähdetä.
Minä yleensä kerran kesässä pääsen pariksi-kolmeksi päiväksi vuokramökille (erään tehtaan lomakylään, jossa oomme käyneet lapsesta asti) siskon kyydillä, ja sieltä lähdetään vasta sitten kun mökin avaimet palautetaan. Ei sieltä muulla pois pääse kuin henkilöautolla.
Onneksi on tuttu paikka ja yleensä haluaisin olla pitempäänkin. Mutta tuli nyt vaan mieleen kertoa, että mökit harvoin ovat paikoissa, joista voi niin vain lähteä kun huvittaa, ellei ole onaa autoa ja sillonkin pitäisi olla niin, ettei kukaan ole kyydistäsi riippuvainen.
Joo, mutta taksikin on
Järkyttävää kyllä. Miksi tuollaiseen paikkaan edes kutsuu ketään.
Toi huussikin; eikö ne ymmärrä että sitä pitää joskus tyhjentää, siis vuosittain nyt ainakin?
Enkä ole turhantarkka, vedettömällä ja sähköttömällä mökillä olen tottunut käymään, mutta kyllä nyt perusjutut pitää olla jos ihmisiä pyytää. Järkevä majoitus, siisti huussi, edellytykset ruoanlaitolle...
Vierailija kirjoitti:
Pikkutrolli
metsään luikki
housut kinttuun
tuli kakki
Sinä mielensäpahottaja
Sinä ajatuksenlahottaja
Sinä ketjujenhajottaja
Se joka toista syyttää
Samaa kakkia tyyttää
😏
Vierailija kirjoitti:
Just! En minäkään tuollaisella mökillä viihtyisi. En vaikka olisi oma, ja tietäisin kaikki kommervenkit miten missäkin asiassa toimitaan. Meidän mökki ei oikeastaan edes ole mökki, vaan omakotitalo. On sisävessa, suihku, sähköliesi, astianpesukone, tv, netti, kunnolliset huonekalut ja omaan makuun tehty sisustus. Tilaa on noin 140m2. Lomalla pitää olla viihtyisää ja ihanaa.
Totta, eihän tollanen tölli ole mökkiä nähnytkään.
Kun minä haluan mökille, haluan irti juuri tollasesta digi/tavarahelvetistä. Haluan pieneen hirsimökkiin syömään purkkihernekeittoa kertakäyttölautaselta ja käymään huussissa ja puusunassa. Sähköt saa olla, että jääkaappi sekä hella, kattovalo ja radio toimii, mutta EI MITÄÄN MUITA nykyajan vempaimia. Ei varsinkaan tietokoneita ja töllöä. Jos olen mökillö, haluan olla mökillä, enkä missään hiton ok-talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yleensä kerran kesässä pääsen pariksi-kolmeksi päiväksi vuokramökille (erään tehtaan lomakylään, jossa oomme käyneet lapsesta asti) siskon kyydillä, ja sieltä lähdetään vasta sitten kun mökin avaimet palautetaan. Ei sieltä muulla pois pääse kuin henkilöautolla.
Onneksi on tuttu paikka ja yleensä haluaisin olla pitempäänkin. Mutta tuli nyt vaan mieleen kertoa, että mökit harvoin ovat paikoissa, joista voi niin vain lähteä kun huvittaa, ellei ole onaa autoa ja sillonkin pitäisi olla niin, ettei kukaan ole kyydistäsi riippuvainen.
Joo, mutta taksikin on
Moi, nalle wahlroos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta taksikin on
Joo ja helikopteri, mutta kellä niihin on varaa. Kaikki mökille vierailevat eivät katsos ole mitään kroisoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on totta niin apua :D
Kiitos nauruistaNo aivan varmasti on totta. Tuohan on hyvin yleinen suomalainen mökki. Itsekin vieraillut tuollaisessa, enkä enää suostu menemään.
Minä taas menisin just tollaselle perusmökille mielelläni, en mihinkään täysvarusteltuun ok-taloon.
Vierailija kirjoitti:
Se on just kamalinta kun kutsutaan jonnekin vieraalle mökille niin vastassa on just tuollainen hirveä tunkkaiselta haiseva rytöläjä johon on kannettu kaikki vanha roju kotoa. Kaiken kruunaa ikivanhat patjat, tyynyt ja peitot joita ei ole pesty koskaan ja mökki jota ei ole ikinä siivottu kunnolla koska eihän nyt mökillä tarvitse niin siivota. Yök.
Ole kyseessä mökki tai ihan kotivisiitti niin aina oma tyyny ja makuupussi mukaan. Aina. Kesäkuumalla voi ottaa varuiksi semmosen makkupusdiksi ommellun pussilakana jos makuupussi on liian kuuma. Kesällä ei ole yhtään huono ajatus napata matkaan oma teltta just kun ei koskaan tiedä. Olen myös harkinnut retkeilyauton hankkimista mutta toistaiseksi käyttökertoja ei tulisi riittävästi kustannuksiin nähden. Retkeilyauto on matkailuautoa pienempi ja näppärämpi pariskunnalle tai yksin reissaavalle. Mikä parasta voi pitää omat eväät ja juomat aina saatavilla eikä tarvitse muita häiritä keskellä yötä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos nauruistaNo aivan varmasti on totta. Tuohan on hyvin yleinen suomalainen mökki. Itsekin vieraillut tuollaisessa, enkä enää suostu menemään.
Minä taas menisin just tollaselle perusmökille mielelläni, en mihinkään täysvarusteltuun ok-taloon.
Tuollaiselle mitä aloituksesssa kuvattiin, mielelläsi? Että huussia ei ole tyhjätty vuosiin, ruoanlaittoon on yksi sieniveitsi, ja yksi kaasupoltin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just! En minäkään tuollaisella mökillä viihtyisi. En vaikka olisi oma, ja tietäisin kaikki kommervenkit miten missäkin asiassa toimitaan. Meidän mökki ei oikeastaan edes ole mökki, vaan omakotitalo. On sisävessa, suihku, sähköliesi, astianpesukone, tv, netti, kunnolliset huonekalut ja omaan makuun tehty sisustus. Tilaa on noin 140m2. Lomalla pitää olla viihtyisää ja ihanaa.
Kun minä haluan mökille, haluan irti juuri tollasesta digi/tavarahelvetistä. Haluan pieneen hirsimökkiin syömään purkkihernekeittoa kertakäyttölautaselta ja käymään huussissa ja puusunassa. Sähköt saa olla, että jääkaappi sekä hella, kattovalo ja radio toimii, mutta EI MITÄÄN MUITA nykyajan vempaimia. Ei varsinkaan tietokoneita ja töllöä. Jos olen mökillö, haluan olla mökillä, enkä missään hiton ok-talossa.
Tää alkaa jo lähestyä eräjormailua 😂
Mulle mökin ei tarvitse olla täysinvarusteltu kakkoskoti mutta sen pitää toimia ja siellä pitää löytyä tietyt mukavuudet. Pelkästään ämpärihuussin upgreidaaminen kompostoivaksi biokäymäläksi tekee paljon. Jos taas olisi rahaa niin investoisin kakkoskoti-mökkiin. Olis paikka mihin vetäytyä ja arki rullaisi huoletta. Ruokaa sais kasvimaalta jne.
Ihan OMA TYYMYYTESI,että menit sinne mökille. Ei ne kutsujat olleet sinulle varmasti tuntemattomia ja tiesit erittäin hyvin ,mikä on niiden elämisen taso kotona ja se on se sama myös mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusmökki on eri asia, kuin tyhjentämättä jätetty ulkovessa. Kukaan ei halua istua sentin päässä ulostekeosta.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä omalta mökiltä: tässä ilmalämpöpumpun viilennyksen alla alan juuri tekemään cappucinoa juran kahvikoneella.
Vapaajankoti vs. mökki. Osa ei halua ylläpitää kahta omakotitaloa. Tosin harva haluaa myöskään ap:n kuvailemaa "mökkiä".
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä kirjoitus on totta, kyllä mökin omistajakin tunnistaa mökkinsä ja tämän valittajan, joten ei tarvitse toista kutsua odotella.
Etkö ap voinut etukäteen kysyä millaiset majoitusmahdollisuudet heillä on ja muutoinkin asioista? Tungit vaan sinne itsesi innolla syömään ja loisimaan.
Tässä tapauksessa tuskin toivotaan toista kutsua 😊
Vierailija kirjoitti:
Ihan OMA TYYMYYTESI,että menit sinne mökille. Ei ne kutsujat olleet sinulle varmasti tuntemattomia ja tiesit erittäin hyvin ,mikä on niiden elämisen taso kotona ja se on se sama myös mökillä.
Kyllä se tyhjentämätön ulkovessa voi tulla karuna yllätyksenä.
Paras osa lomasta on kun kaikki velvollisuuskyläilyt ja mökkeilyt on suoritettu, sekä ollaan kotikaupungissa ottaen rennosti.
Itsepyydettyä tuoretta ahventa paistinpannulla ja itsepyydetyt muikut savustettuna ja matikasta saa parhaan kalakeiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehesi edes vongannut seksiä?
Ei ole miestä
-ap
Narinasta sen kyllä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä haluan mökille, haluan irti juuri tollasesta digi/tavarahelvetistä. Haluan pieneen hirsimökkiin syömään purkkihernekeittoa kertakäyttölautaselta ja käymään huussissa ja puusunassa. Sähköt saa olla, että jääkaappi sekä hella, kattovalo ja radio toimii, mutta EI MITÄÄN MUITA nykyajan vempaimia. Ei varsinkaan tietokoneita ja töllöä. Jos olen mökillö, haluan oll
Tää alkaa jo lähestyä eräjormailua 😂
Mulle mökin ei tarvitse olla täysinvarusteltu kakkoskoti mutta sen pitää toimia ja siellä pitää löytyä tietyt mukavuudet. Pelkästään ämpärihuussin upgreidaaminen kompostoivaksi biokäymäläksi tekee paljon. Jos taas olisi rahaa niin investoisin kakkoskoti-mökkiin. Olis paikka mihin vetäytyä ja arki rullaisi huoletta. Ruokaa sais kasvimaalta jne.
Ei nyt ehkä ihan eräjormailua jos sähköt saa olla. Kyllä jotkut ihan asuukin noin. Miksei nämä askeettisuuden ihailijat muuta asumaan tällaiseen mökkiin, miksi kärvistelevät nykyajan mukavuuksien äärellä? Näitä tönöjä on kaupunkienkin liepeillä + - 40km niin löytyy vaikka minkälaista.
Minä asuin lapsuuteni näin askeettisesti, enkä todellakaan kaipaa sitä. Lomaan ei mun mielestä tarvi kuulua "työmaa" eli kantovesi ja käsintiskaus ja veden lämmitys puilla jne.
No aivan varmasti on totta. Tuohan on hyvin yleinen suomalainen mökki. Itsekin vieraillut tuollaisessa, enkä enää suostu menemään.