Kuinka moni on aivan varma, että on seurustellut narsistin kanssa. Miten suhde eteni ja mitä loppukahinoissa tapahtui?
Kuinka moni palstalaisista on aivan kertakaikkisen varma omassa päässään, että on seurustellut narsistin kanssa? Miten suhde alkoi ja mitä vaiheita siihen tuli? Miten aikajana, kuin nopeaa siirryitte vaiheesta toiseen? Miten loppu meni ja pääsittekö kertakaikkisen eroon narsistista? Tuliko isoja vahinkoja, henkisiä tai rahallisia?
Kommentit (17)
Hän oli totaalisen hurmaava alussa. Tuntui, kuin olisin löytänyt sieluni kumppanin, elämäni rakkauden. Olin niin onnellinen ja läheiset näki sen. Vihdoin, vihdoin, tunsin, että olen rakkauteni löytänyt. Hän kertoi vakavaraisuudestaan ja velattamuudesta, oli niin hurmaava minulle, että oksat pois. Tätä vaihetta kesti muutama viikko, kunnes hän joi hirveät kännit ja sihisi, kuinka en ole hänen ihminen. Pakosta jouduin jäämään hänen luo yöksi, aamulla sain vielä haukut päälleni, sitten anteeksipyynnöt. Tämä oli ensimmäinen testi. Myöhemmin jouiduin näkemään hänen entisiä uhreja, jotka sihisivät minulle hirveitä asioita, eivät uskaltaneet kuitenkaan kertoa kuin hyvin vähän. En käsittänyt, mikä on asian laita, niin hyvin hän petasi jutut.
Muutama kuukausi eteenpäin ja mietin, että alkoholismi aiheuttaa nämä hulluudet, kuusi kuukautta suhteen alusta, niin suhde oli loppu, koska hän lennosta otti seuraavan. Kuukausien jälkeen hän palasi hattu kourassa, lupasi ummet ja lammet, kertoi miksi oli ollut niin sekaisin. Oli traagisia tarinoita, läheisiä ihmisiä oli muka kuollut (oli valetta). Part kaksi jatkui samaa rataa, mutta viha ja tuhoamisen vimma oli kahta hirveämpi. Jouduin maksamaan tuhansia euroja syyttä suotta, sellaiseen liriin hän minut järjesti. Tämä oli ensikohtaaminen narsistin kanssa, tämän seurauksena olen ottanut selvää asiasta, eikä ikinä enää. Jos alku on kuin herttasarjassa, olkaa varovaisia. Kun teot ei kohtaa sanoja, etenemisntahti on aivan jotakin muuta, kuin normaalisti, olkaa oikeasti varovaisia. Narsistiset suhteet kestävät fiksuilla ja "kovilla" ihmisillä yleensä 2-8 kk, mutta heikommat voivat joutua sellaiseen liriin, että voivat joutua olemaan siinä jopa vuosikymmeniä. Kuulemma narsistius pahenee ja vakioutuu siinä 30 v ikävuoden paikkeilla, hivenen jälkeen. Voi olla sen jälkeen myös addiktiioita, mikä hämärätää uhrin kokonaiskuvaa. Luvassa voi olla pahemman luokan kiristystä olemattomilla laskuilla, väitetyillä salakuvausvideoilla, millä tahansa. Et voi ikinä tietää, mikä on totta ja mikä ei, koska hän haluaa sinun pelkäävän ja tottelevan. Varokaa.
Minä tiedän ihan varmuudella olevani naimisissa narsistin kanssa. Suhde ei ole päättynyt. Eihän tämä aina helppoa ole ollut, mutta hyviäkin hetkiä on paljon.
Näiden narsisti-aloituksien kirjoittaja on itse narsisti. Mitään muuta selitystä tälle jatkuvalle narsistispämmäämiselle ei ole. Sairas kiinnostus narsismia kohtaan. Lisäksi, lopeta uhriutuminen ja muiden syyttely omista ongelmistasi. Tee paremmin.
Se, joka on kohdannut oikean narsistin, totisesti haluaa pysyä sen luokan suhteista jatkossa erillään. Sellainen suhde on henkisesti aivan hirveää, eikä kuormituksen määrä lopu, ennenkuin suhteesta on päässyt ulos ja aikaa kulunut.
Olen varma, että en ole seurustellut narsistin kanssa.
Olen seurustellut vain yhden kanssa ja onnellisesti aviossa oltu jo 28v ajan
Harva on kohdannut todellisen narsistin, mutta niitä valitettavasti on ja suhde on yhtä vuoristorataa. Alkaa alun huumalla, mutta mukaan tulee hyvin äkkiä narsistin ensimerkit; vähättely, syyttely, sun puheet käännetään muuksi, sua syytetään pettämisestä. Saat niskaasi kaiken, mitä hän tekee itse. Hän ei ota vastuuta mistään. Normaali ihminen ei käsitä tätä kuviota heti, jos ei ole kohdannut tai tietoinen narsismista. Loppu on yhtä h*lvettiä ja se tulee äkkiä, erityisesti, jos narsistilla on ikää.
Valtaosa ihmisistä ei tiedä mitä eroa on narstisella persoonallisuushäiriöllä eli narsistilla, sekä ihmisellä jolla on narsistisia piirteitä. Kutsuvat hyvin herkästi narsisteiksi ihmisiä, jotka todellisuudessa ovat vain kuspäitä tai korkeintaan omaavat tiettyjä narsistisia piirteitä. Aivan eri asia, kuin olla narsisti. Kun ei ole pätevyyttä tehdä psykiatrisia diagnooseja, niitä ei silloin kannata tehdä.
Silloin, kun saat hänen s-videoita, sadantuhannen euron laskun, vertailuja existä, kuulet, kuinka muut olivat parempia s-asioissa, kauniimpia, sun puheesi käännetään aivan muuksi kuin mitä sanoit ja saat syytteeitä hänen teoistaan, kuin olisit itse ne tehnyt, aivan varmasti jossakin kohtaa tunnet, että törmäsit just tämmöiseen ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun saat hänen s-videoita, sadantuhannen euron laskun, vertailuja existä, kuulet, kuinka muut olivat parempia s-asioissa, kauniimpia, sun puheesi käännetään aivan muuksi kuin mitä sanoit ja saat syytteeitä hänen teoistaan, kuin olisit itse ne tehnyt, aivan varmasti jossakin kohtaa tunnet, että törmäsit just tämmöiseen ihmiseen.
Tutulta kuulostaa
Epäilys on ainakin vahva. Pakko oli jauhaa existä vähän väliä ja erityisesti miten seksiä on harrastettu. Aivan ilmankin noita tietoja olisin pärjännyt mutta väkisin työnsi vaan nämä informaatiot tietouteeni. Nopea rakastuminen alkuun ja muutaman viikon jälkeen höpisi jo yhdessä asumisista. Onneksi ei kulissit pitäneet sinne asti ja aloitti jo sen rasittavan kuumakylmäilynsä ja mollaamiseni hyvissä ajoin jolloin ymmärsin että tällaista en tule sietämään ja irtauduin.
Vierailija kirjoitti:
Harva on kohdannut todellisen narsistin, mutta niitä valitettavasti on ja suhde on yhtä vuoristorataa. Alkaa alun huumalla, mutta mukaan tulee hyvin äkkiä narsistin ensimerkit; vähättely, syyttely, sun puheet käännetään muuksi, sua syytetään pettämisestä. Saat niskaasi kaiken, mitä hän tekee itse. Hän ei ota vastuuta mistään. Normaali ihminen ei käsitä tätä kuviota heti, jos ei ole kohdannut tai tietoinen narsismista. Loppu on yhtä h*lvettiä ja se tulee äkkiä, erityisesti, jos narsistilla on ikää.
En ymmärrä miten minulla on ollut tällainen lottotuuri kun kaksi peräjälkeen oli samanlaisia. Alussa pusketaan kuin höyryjyna ja pommitetaan ja kaikenlaista sekoilua. Ekan jälkeen osasin jo vähän varoa kun siinä meni itselläkin sormien läpi kun olin vähän ihastunut. Mutta toisen kohdalla oli jarrut pohjassa ja ihmettelin vain että onko nää kaikki tällasia. Heti kun toiselle tapaukselle selvisi ettei tule saamaan minua koukutettua, sen jälkeen alkoi kaatamalla tulemaan kaikkea paskaa niskaan miten haisin pahalta silloin ja silloin yms.
Olen seurustellut narsistin kanssa. Tiedän asian varmaksi, koska hänellä oli psykiatrin diagnosoimana narsistinen persoonallisuushäiriö (hän näytti omakannasta merkinnät). Suhde kesti reilu puoli vuotta. Ei ollut mitään vuoristorataa, ei suuren hurmurin elkeitä alussa, ei sumutusta, ei hyväksikäyttöä, ei mitään sellaista mitä täälläkin huudellaan että puolisosi on narsisti koska se sitä ja tätä. Suhde oli ihan hyvä. Lopetin suhteen kuitenkin reilun puolen vuoden päästä, koska minä halusin lapsia ja hän ei.
Ymmärrän, sain kuulla, kuinka värkkini haisi pahalta ja johtui pettämisestäni. En ollut ikinä pettänyt, hän toi itse minulle taudin. Kuulin tästä asiasta vuoden syyttävään sävyyn ja lie vieläkin, jos olisin missään tekemisissä tämän ihmishirviön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurustellut narsistin kanssa. Tiedän asian varmaksi, koska hänellä oli psykiatrin diagnosoimana narsistinen persoonallisuushäiriö (hän näytti omakannasta merkinnät). Suhde kesti reilu puoli vuotta. Ei ollut mitään vuoristorataa, ei suuren hurmurin elkeitä alussa, ei sumutusta, ei hyväksikäyttöä, ei mitään sellaista mitä täälläkin huudellaan että puolisosi on narsisti koska se sitä ja tätä. Suhde oli ihan hyvä. Lopetin suhteen kuitenkin reilun puolen vuoden päästä, koska minä halusin lapsia ja hän ei.
Eli hän oli jotenkin hoidattanut narsismiaan vai miten ei muka mitään huonoja ominaisuuksia ollut? Ei kai se diagnoosi nyt tyhjästä ole ilmaantunut.
Jäin itsekin tuota miettimään, että oliko sitä työstetty vai miten hän pystyi käyttäytymään normaalisti? Itse kyllä huomasin oman narsistini kanssa, että oli maailman taitavin näyttelemään tarvittaessa myös normalaalia. Jopa aivan sekavassa olotilassa saattoi hetkeksi saattaa itsensä normaaliin tilaan, se oli ilmiömäistä ja sitä ihmettelin, että miten se sen teki, jos oli pakonomainen tarve tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa ihmisistä ei tiedä mitä eroa on narstisella persoonallisuushäiriöllä eli narsistilla, sekä ihmisellä jolla on narsistisia piirteitä. Kutsuvat hyvin herkästi narsisteiksi ihmisiä, jotka todellisuudessa ovat vain kuspäitä tai korkeintaan omaavat tiettyjä narsistisia piirteitä. Aivan eri asia, kuin olla narsisti. Kun ei ole pätevyyttä tehdä psykiatrisia diagnooseja, niitä ei silloin kannata tehdä.
Hyvin sanottu. Asiantuntijan suusta. Sitäpaitsi, on helpottavaa tietää, ettei olekaan suhteessa pesunkestävään narsistiin, vaan ainoastaan henkilöön, jolla on narsistisia piirteitä, mutta joka pohjimmiltaan on vain tuikitavallinen mulkku ja kusipää. Näin suhde saa uutta näkökulmaa, ja kumppani voi huokaista helpotuksesta. Olinpa onnekas, kun tuo ei ollutkaan narsisti. Huh huh.
Kyllä olen varma että jonkinlaisen narsistinen kanssa olin naimisissa. Ilmoitti rakastavansa kahden viikon jälkeen, kun aloimme seurustella. Koko suhde oli hankalaa hänen ihmeellisten ajatusten kanssa eikä osannut ollenkaan asettua minun asemaan. Luulin normaaliksi suhteeksi, kun oli ensimmäinen suhteeni.
Tärkeiden asioiden kertomatta jättäminen, röyhkeys, itsekkyys ja taloudellinen hyväksikäyttö oli törkeää. Väitti minua narsistiksi, kun yritin puhua hankalista asioista, ja oli pilkallinen. Kun halusin eron niin hankki itselleen välittömästi uuden kumppanin. Ilmoitti vain ettei aio jäädä yksin. Hyvä minulle. Hylkäsi sitten lapsensa.