Jos vankilat olisivat nykyäänkin kuten 300 vuotta sitten, olisitteko tyytyväisiä rangaistusten pituuksiin?
Nyt on ollut paljon puhetta siitä kuinka lainsäädäntömme rangaistukset ovat naurettavan pieniä rikokseen nähden. Olen samaa mieltä, ottaen huomioon kuinka "lepokoteja" vankilat nykyään ovat.
Mutta entäpä jos vankilat olisivat samanlaisia tyrmiä kuin keskiajalla, kosteita ja kylmiä, kivestä tehtyjä linnoituksen kellareissa, joissa ei ole mitään viihdykettä kuin leipä ja vesi päivässä, olisiko rangaistusten pituus tällaisessa tapauksessa mielestänne riittävät?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kuritushuoneet takaisin!
😄
Aloitus on saanut dissliken, miksi ihmeessä?
Ap
Aika usein kai ne ihmiset hirtettiin tai mestattiin, joten kyllä rangaistukset olivat sopivia. Pienemmistä rikoksista kai istuttiin kirkonmäellä jalkapuussa ja ihmiset saivat heitellä mädillä vihanneksilla.
Mestattiin ja sen jälkeen pilkottiin osiin ja osat telipyörälle näytille ja muille esimerkiksi. Eikö tästä kovin kauan aikaa ole, vielä 1800-luvulla tehtiin näin. Oma esi-isäni sai tällaisen tuomion, mutta sittemmin vapautettiin. Istui kyllä suomenlinnassa muutaman vuoden.
No aloitetaanpa ihanalusta.
300 vuotta sitten ei ollut keskiaika. Kumpaan siis haluat verrata, keskiaikaan vai 17-luvun alkuvuosikymmeniin?
no itse asiassa esim Suomessa ei juuri kumpanakaan aikana ollut vankiloita. Ne linnojen vankityrmät oli tarkoitettu lähinnä poliittisten vankien ja kapinallisten lyhytaikaiseen säilytykseen. Poliittiset vangit ja sotavangit usein kävelivät päiväsaikaan suht vapaina ympäri linnaa ja jopa kaupunkia linnanympärillä. Esim Ahvenanmaan noitavainoissa ne Kastelholman linnaan vangitut syytetyt viettivät aikaa linnantuvassa takan ääressä ja suunnittelivat yhdessä, mitä tunnudsaisivat. Yksi samaan aikaa kuolrmaan tuomittu eläimeensekaantuja otti hatkat ja vasta sitten nuo naisetkin pantiin lukkojen taakse.Rikollisia näissä kumminkin pidettiin harvoin, koskei siitä kukaan halunnut maksaa.
Että nähdäkseni aapeen vertailu perustuu epätiedolle.
Ei niissä tyrmissä säilyisi hengissä kovin pitkään.
Vankilat herättävät ihmisissä kaikenlaista mielikuvitusta kiihottavaa. Siellä silmämunia myöten tatuoidut jääkaappipakastimen kokoiset äijät saavat ilmaisen täyshoidon ja palvelua vartijoilta kun painaa sellin kutsunappia.
Todellisuus on ihan jotain muuta.
Suurin osa vangeista on tutisevia narkkeja, eikä mitään alfa-uroksia, ei sinne päinkään. Vankilat ovat tosiasiassa Suomen suurin päihdehoitolaitos ja sinne joutuvat yhteiskunnan köyhimmät ja sairaimmat yksilöt.
Vankipäivän hinta tällä hetkellä on 225 euroa. Sen hinnan kattavat veronmaksajat. Kulu ei koostu mistään luksushotellipalveluista, kuten jotkut haluavat kuvitella. Ihmisen laittamisen suljettuun laitokseen maksaa valtavasti henkilöstökuluja ja koko toiminnan infran ylläpitokuluja.
Suurin vitsi näissä keskusteluissa on, että laittakaa ne ihmiset töihin. Jep. Laitapa ammattikouluttamaton henkilö tekemään tuottavaa työtä, joka kattaa sen työn teettämisen kulut. Paljon parempi olisi huolehtia siitä, että vankeusaikana aidosti valmennetaan ihmisiä elämään yhteiskunnassa.
Minusta tässä vankilakeskustelussa on aika joku tällainen sadistinen koulukiusaava piirre. Mitäs sitten jos se rikoksen tehnyt henkilö on sinun oma puolisosi, isä, äiti, lapsi, joku muu lähisukulainen tai ystävä? Tai sinä itse?
Oletko silloin vaatimassa vesileipää, kuritushuonetta ja pahimmillaan ...
Vierailija kirjoitti:
Mestattiin ja sen jälkeen pilkottiin osiin ja osat telipyörälle näytille ja muille esimerkiksi. Eikö tästä kovin kauan aikaa ole, vielä 1800-luvulla tehtiin näin. Oma esi-isäni sai tällaisen tuomion, mutta sittemmin vapautettiin. Istui kyllä suomenlinnassa muutaman vuoden.
Ei liity aloitukseen sillä 1800 luku ei ollut 300 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vankilat herättävät ihmisissä kaikenlaista mielikuvitusta kiihottavaa. Siellä silmämunia myöten tatuoidut jääkaappipakastimen kokoiset äijät saavat ilmaisen täyshoidon ja palvelua vartijoilta kun painaa sellin kutsunappia.
Todellisuus on ihan jotain muuta.
Suurin osa vangeista on tutisevia narkkeja, eikä mitään alfa-uroksia, ei sinne päinkään. Vankilat ovat tosiasiassa Suomen suurin päihdehoitolaitos ja sinne joutuvat yhteiskunnan köyhimmät ja sairaimmat yksilöt.
Vankipäivän hinta tällä hetkellä on 225 euroa. Sen hinnan kattavat veronmaksajat. Kulu ei koostu mistään luksushotellipalveluista, kuten jotkut haluavat kuvitella. Ihmisen laittamisen suljettuun laitokseen maksaa valtavasti henkilöstökuluja ja koko toiminnan infran ylläpitokuluja.
Suurin vitsi näissä keskusteluissa on, että laittakaa ne ihmiset töihin. Jep. Laitapa ammattikouluttamaton henkilö tekemään tuottavaa työtä, joka kattaa sen työn tee
Olen monesti puhunut siitä että lukio tulisi olla pakollinen kaikille. Siellä on hyvä oikiksen peruskurssi jossa käydään läpi suomen oikeusjärjestelmää ja sen tarkoitusta. On hälyttävää kun lukee juuri näitä vigilanttien mielipiteitä miten sivistymätön kansa meillä oikeasti on.
Ylläolevaan kommenttiin "Mitäs sitten jos se rikoksen tehnyt henkilö on sinun oma puolisosi, isä, äiti, lapsi, joku muu lähisukulainen tai ystävä? Tai sinä itse?"
Rikoksen tehnyt henkilö on rangaistuksensa ansainnut, oli kyseessä sitten lähisukulainen tai itse. Rikosta tehdessään ottaa jo kyseisen riskin ja silloin pitää myös joutua kärsimään siitä tiedossa oleva seuraus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 vuotta sittenkin oli teilaustuomio käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Ylläolevaan kommenttiin "Mitäs sitten jos se rikoksen tehnyt henkilö on sinun oma puolisosi, isä, äiti, lapsi, joku muu lähisukulainen tai ystävä? Tai sinä itse?"
Rikoksen tehnyt henkilö on rangaistuksensa ansainnut, oli kyseessä sitten lähisukulainen tai itse. Rikosta tehdessään ottaa jo kyseisen riskin ja silloin pitää myös joutua kärsimään siitä tiedossa oleva seuraus.
Tämä on edelleen niin naivia. Miksi on niin vaikea ymmärtää että tietynlaiset ihmiset ei ajattele tekojensa seurauksia? Ei he mieti miltä uhrista tuntuu tai millainen tuomio tule jne. Tämän takia rikollisissa on paljon adhdta ja narsismia ym.
En suosittele keskiaikaa. Moni asia on edelleen keskiaikaista, ellei kiinnitetä tarkempaa huomioita. Samoin ihmisten kohtelu. Pitää miettiä jokaisen kohdallaan mitä aikaa haluaa elää ja mitä antaa muille palveluna.
Taloudellisesti olisi selvästi parempi panostaa tuomion epämiellyttävyyteen kuin pituuteen.
Jos vankilaan mennessä ei ole varma, että selviääkö sieltä hengissä, on myös varmaa ettei sinne haluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on edelleen niin naivia. Miksi on niin vaikea ymmärtää että tietynlaiset ihmiset ei ajattele tekojensa seurauksia? Ei he mieti miltä uhrista tuntuu tai millainen tuomio tule jne. Tämän takia rikollisissa on paljon adhdta ja narsismia ym.
Juuri niin. Rikoksesta tuleva rangaistus ei vaikuta siihen tekeekö rikoksen vai ei. Jos vankilaan joutuminen on pahempi asia kuin rikoksen teko, niin tyhmempikin edes seuraavalla kerralla miettii, että kannattaako tehdä rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 vuotta sittenkin oli teilaustuomio käytössä.
Vain teoreettisesti, sillä jo 1825 annettiin määräys, että kaikki (kaikki) sotaoikeuksissa annettuja lukuunottamatta kuolemantuomiot muutetaan automaattisesti karkotuksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Rikoksesta tuleva rangaistus ei vaikuta siihen tekeekö rikoksen vai ei. Jos vankilaan joutuminen on pahempi asia kuin rikoksen teko, niin tyhme
Tyhmä ei mieti sellaista ja jos miettii hän tekee kaikkensa ettei sinne joudu jolloin kiinniotto tilanteesta tulee sota tanner missä lentää luodit puolin ja toisin. Voisi tehdä sinulle hyvää olla sivullisena tuollaisessa niin ymmärtäisi kriminalogiaa.
Joo, kunhan ne kärsittäis kokonaan. Ei ehdonalaisia