Rantamökillä tai rantahuvilla olo. Onko kovaa musiikkia ja moottoreiden säksätystä vai saako elää hiljaisuudessa?
Millaista mökkeily on näin kesällä? Saatteko olla omassa rauhassa ilman melua järveltä? Entä rantojen meluajat ja musiikki?
Kommentit (14)
Me olemme omalla pihalla ja naapureista useimmat ovat lomilla. On ollut rauhallista, mutta saattaa muuttua tilanne.
Rauhassa saa olla. Eilenkin uin ihan kelteisillään, ketään mailla halmeilla ollu.
Olimme tutun huvilalla Saimaan rannalla pari viikkoa nyt heinäkuussa. Emme mene toista kertaa. Naapurimökissä soi musiikki joka ilta myöhään yöhön, se mökki ei ole edes näköetäisyydellä mutta jump jump jump kuului selvästi. Toisaalta päivisin teinit ja aikuisetkin rällästivät vesiskoottereilla ihan tuossa rannassa.
Rentoutuslomasta tuli kreisi stressiloma.
Onko vesistöjen varsilla rauhallista, vai ovatko vesiskootterit ja kovaa soitettava musiikki kiusana?
Lähinnä lokit, kurjet ja joutsenet huolehtivat metelistä, joskus menee vene. Lasten ääniä kuuluu, kun melskaavat vedessä. Pohjois-Saimaa on rauhallinen paikka, kun ei mökkeile minkään kapean väylän varrella.
Minua ei lähellä asustelevat naapurit häiritse, mutta jos on musiikki mahtavilla volyymeillä ja sitten moottoriveneillä kiertävät järvellä aiheutten melua, niin hermostun.
Oma mökki on kirkasvetisen lammen rannalla keskellä ei mitään. Ei muita mökkejä, kukaan ei häiritse.
Pikkuinen järvi missä vain kaksi muuta mökkiä ja nekin jää tuonne niemen taakse kilometrin päähän. Nuo on molemmat nykyään siirtyneet nuoremman polven omistukseen ja kun omistajat ovat työikäistä väkeä pääkaupunkiseudulta niin harvoinpa noita täällä 1000km päässä näkyy. Muutaman kerran kesässä näen kun toisen perheen mies käy soutelemassa siikaverkot tuohon syvänteen reunalle minkä neuvoin ja ohi ajaessa joskus morjesteltu pihalla, mutta hiljaista on muuten nykyään. Pariana syksynä olivat lintumetällä kaveriporukalla myös mutta siitäkin on jo aikaa, ei tainnut isäntä lopulta siitä harrastuksesta innostua.
Pojan mökki on Puumalassa ison veneväylän varrella, siellä on sitten säpinää vähän eri tavalla, kaikenlaista päristintä vesiskoottereista isoihin proomuihin asti. Naapurimökit kivenheiton päässä molemmin puolin. Eipä se minua haittaa silloin kun siellä käyn.
Tänä kesänä on härkälintu ollut tämän lätäkön suurin häirikkö. Muuten on ollut aika rauhallista.
Hyvä, jos ei vesijettihomot häiritse.
Yhden vesijetin olen nähnyt 13 vuoden aikana. Aika monella on veneessään sähkömoottori. Itse liikun kajakilla.
Just nyt tiirat pitävät melkoista kaakatusta ja kiljuntaa järvellä.
naapureita on, muttei niistä ole häiriötä.
Vesiskootterit saisi kyllä räjäyttää kaikki.
Onkohan niitä muuten jo sähköisiä, auttaisiko se asiaa?
Sehän riippuu siitä missä mökki sijaitsee. Jos on keskeisellä paikalla ja on paljon naapureita niin varmasti on melua, mutta jos on jossain poukaman perällä ihan yksikseen niin hiljaista on.