Miksi täällä väitetään, ettei siivous kuulu henkilökohtaiselle avustajalle?
Kuuluu ne työt, mitkä työsopimuksessa määritellään kuuluvaksi. Tutulla on n. 50 tuntia/kalenterikuukausi, johon kuuluu kerran viikossa pitempi päivä, jolloin avustaja siivoaa. Homma menee niin, että tuttu on työnantaja, mutta sote maksaa palkan. Kaksi avustajaa käy vuorotellen, loma-aikona kolmas ja ainoastaan päivällä, sillä tuttu pystyy liikkumaan (hitaasti) omin jaloin mutta toimintavaikeus on käsissä. En ala hänen diagnoosejaan tämän enemmän selvittää.
Tässä lista siitä mitä voi kuulua, lähde: https://thl.fi/julkaisut/kasikirjat/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja…
Mihin henkilökohtaista apua myönnetään?
Henkilökohtaista apua järjestetään seuraaviin vammaispalvelulaissa mainittuihin itsenäisen elämän osa-alueisiin:
Päivittäiset toimet
Työ ja opiskelu
Vuorovaikutus, vapaa-ajan toiminta ja yhteiskunnallinen osallistuminen
Päivittäiset toimet
Päivittäisiä toimia ovat toimet, joita ihmiset elämässään tekevät joka päivä tai harvemmin, mutta toistuvasti tietyin väliajoin. Päivittäisiä toimia ovat tavanomaisessa elämässä tehtävät toimet, kuten
liikkuminen
asiointi
kotityöt
pukeutuminen,
henkilökohtaisen hygienian hoito ja
wc-käynnit.
Täällä monikin on siis väittänyt, että avustajalle ei kuuluisi kotityöt. Kyllä kuuluu, jos näin sovitaan ja niihin on tarvetta. Selvitin tämän nyt siksi, koska itse käyn enolle ("vanhapoika") siivoamassa kerran kuukaudessa ja toisen kerran maksan ulkopuolisen siivoojan, mutta se on aika rankkaa minulle välimatkan ja vaativan työn vuoksi, eikä tuo ulkopuolinen ehdi enempää. Hänellä ei ole muita toimintakykyisiä lähisukulaisia kuin minä ja veljeni ja veli auttaa myös, mutta myös veljellä on välimatkaa ja vaativa työ pitkine työmatkoineen. Alustavan selvityksen mukaan enolla voisi olla oikeus muutamaan avustajan tuntiin kuukaudessa ja tärkeintä olisi että joku siivoaisi esim. 2 kertaa kuukaudessa pintasiivouksen meidän lisäksi sekä auttaisi pukeutumisessa, asioinnissa ja kotitöissä.