Onko teiltä poistettu hampaita?
Useampia kuin yksi tai kaksi? Miksi? Tunnetteko alle eläkeikäisiä joiden olisi pitänyt hankkia täysproteesi, kuten jossain ketjussa väitettiin tapahtuvan.
Kommentit (34)
On poistettu 5 hammasta. Olen 63vuotias. Poistot johtuu huonosti hoidetuista hampaista.
Vierailija kirjoitti:
Hampaani kestivät ihan vain iltaharjauksella ja järkevällä ruokavaliolla sinne 35-vuotiaaksi asti.
Sitten alkoi nopea reikiintyminen, korjautam hampaitani, mutta ei niitä loputomasti voi korjata, lopulta pitää risoja hampaita poistaa.
Viisurien lisäksi on poistettu 4, nytkin on suussa yksi katkennut hammas, ensikuussa on sille poistoaika.
Onneksi ei etuhampaita vielä olevtarvinnut poistaa. Tai joo, tuo katkennut on ala-nelonen, kyllä se näkyy.
t: mies 54v
Mun mies myös harjasi vain kerran päivässä. Sitten, kun hän täytti 40, hänelle alkoi tulla reikiä ja yksi hammas jouduttiin juurihoitamaankin. Sen jälkeen hän kyllä alkoi hoitamaan hampaitaan varsin fanaattisesti, ei varmasti koskaan jätä lankaamatta. Tästä siis opiksi nuoremmille. Tilanne suussa voi muuttua iän myötä.
tunnen lapsen, joka sai täysproteesin kolmevuotiaana, kun vanhemmat eivät jaksaneet sitoutua lapsen hammashoitoon.
Neljä viisaudenhammasta ja kaksi alahammasta tulehdusten takia.
Hammaslääkäri paikkasi huolimattomasti, ja hampaat lähti.
Viisurit on revitty irti. Kaikki muut hampaat on suussa, mutta ne on kaikki kiillevaurioisia (kiitos Pepsi Max -addiktion). Mulla oli todella kauniit hampaat ennen, mutta niin se vaan jätti addiktio jälkensä. Vähän yli 10 vuotta sitten laitettiin laminaatit neljän etuhampaan kitalaen puolelle. Nyt näyttää siltä että alahampaissa on sama ongelma, vaikka olen lopettanut Pepsi Maxin juomisen. Ja tosiaan kaikki hampaat on keltaisia, kun kiille on kulunut lähes kokonaan pois.
Joskus haaveilen siitä, että revittäisiin vaan kaikki pois ja tilalle implanttitekarit.
Vierailija kirjoitti:
tunnen lapsen, joka sai täysproteesin kolmevuotiaana, kun vanhemmat eivät jaksaneet sitoutua lapsen hammashoitoon.
Mun siskolla oli vähän sama, tosin proteeseja ei laitettu, mutta hampaat oli ihan mustat, koska äiti juotti sille mehua tuttipullosta. Onneksi ne oli vaan maitohampaat.
Ala-asteella multa poistettiin ylähampaistosta molemmin puolin vitoshampaat. Olivat jo valmiiksi rikki kun puhkesivat. Sen jälkeen kaikki muut ovat mahtuneet hyvin suuhun.
On, kaikki viisaudenhampaat. Alahampaat kasvoivat kyljellään, eikä niille olisi muutenkaan ollut tilaa ja leikattiin pois. Samalla otettiin sitten ylhäältä parittomaksi jääneet, ne lähtivät vetämällä.
2 viisuria. Kasvoivat vaakasuoraan ikenen ja leukaluun sisällä.
Vierailija kirjoitti:
2 viisuria. Kasvoivat vaakasuoraan ikenen ja leukaluun sisällä.
Ikä 60
Mikä teitä vaivaa kun olette päästäneet hampaanne mätänemään?
Ei ainakaan tiedon puute.
Ettekö lankaa hampaitanne? Hyi helvetti sitä plakin hajua. Eikö kukaan ole sanonut siitä?
Ei se hoito niitä hampaita aina pelasta.
Tietenkin rikkinäinen hammas pitää joko paikata tai poistaa, mutta ei se hammaslääkärissä käyminen ehjää hammasriviä takaa.