Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olga Temonen - aivokasvain uusiutunut

Vierailija
22.07.2025 |

Päivittänyt juuri Instaan kuulumisia. Niinhän täällä arveltiinkin, ettei hiljaisuus enteile hyvää.

Kommentit (1201)

Vierailija
1041/1201 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin instasta glioblastooma 4:sta. On niin epäreilu sairaus. Kummallista, ettei tutkimus ole prioriteetti ykkösenä. Ne sairaudet, jotka vie hautaan parissa vuodessa. Myös ALS. Lähisukulainen kuoli siihen.

Vierailija
1042/1201 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin instasta glioblastooma 4:sta. On niin epäreilu sairaus. Kummallista, ettei tutkimus ole prioriteetti ykkösenä. Ne sairaudet, jotka vie hautaan parissa vuodessa. Myös ALS. Lähisukulainen kuoli siihen.

Mahtavaa kun joku kadunmies kommentoi, että minkä pitäisi olla lääketieteen tutkimuksen ykkösenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1201 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taudin vaarallisuuden lisäksi vaakakupissa painaa myös sen yleisyys. ALS on harvinainen ja gliooma hyvin harvinainen sairaus, ja niiden merkitys terveyteen väestötasolla on vähäinen verrattuna esim. sydän- ja verisuonisairauksiin tai yleisimpiin syöpiin. 

Vierailija
1044/1201 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo niin mahdottoman harvinaisia sairauksia ole. Sekä ALS että glioblastooma ovat sairauksia, jotka osuvat noin yhdelle ihmiselle 300:sta tai 400:sta. 

Vierailija
1045/1201 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo niin mahdottoman harvinaisia sairauksia ole. Sekä ALS että glioblastooma ovat sairauksia, jotka osuvat noin yhdelle ihmiselle 300:sta tai 400:sta. 

Suhteutettuna siihen, että viidennes (20 %) väestöstä sairastuu sydän- ja verisuonisairauksiin ja kolmannes (~35 %) syöpiin ylipäänsä, puhutaan alsin ja glioblastooman kohdalla mitättömästä osuudesta (noin 0,3 %. 0,5 %, on harvinaisuuden raja sairauksista puhuttaessa). Vaikka yksilötasolla näiden sairauksien vaikutus tietysti on kaikkea muuta kuin mitätön. 

Vierailija
1046/1201 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhteutettuna siihen, että viidennes (20 %) väestöstä sairastuu sydän- ja verisuonisairauksiin ja kolmannes (~35 %) syöpiin ylipäänsä, puhutaan alsin ja glioblastooman kohdalla mitättömästä osuudesta (noin 0,3 %. 0,5 %, on harvinaisuuden raja sairauksista puhuttaessa). Vaikka yksilötasolla näiden sairauksien vaikutus tietysti on kaikkea muuta kuin mitätön. 

Korjaan itseäni, virallinen harvinaisuuden raja on 0,0005.

Vierailija
1047/1201 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ovatpa glioplastooma 4 ja als tosiaan harvinaisia. Noin ymmärtää, että yleisyyskin vaikuttaa tutkittaviin sairauksiin. 

Vierailija
1048/1201 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä elämässä?

Vierailija
1049/1201 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vielä elämässä?

Vielä elämässä taitaa olla O 

Vierailija
1050/1201 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Olga?

Vierailija
1051/1201 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarpeeksi rahoitusta tutkia. Itsekin tekisin syöpätutkimusta,mutta se ei maksa ruokaa pöytään eikä kattoa pään päälle.

Vierailija
1052/1201 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi?

Vierailija
1053/1201 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi?

Samaa mietin. Jos ei itse enää pysty päivittämään kuulumisia, niin voisiko Tuukka antaa jotain tietoa?

Vierailija
1054/1201 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi?

Samaa mietin. Jos ei itse enää pysty päivittämään kuulumisia, niin voisiko Tuukka antaa jotain tietoa?

Ensinnäkin, sinulla ei ole mitään oikeuksia saada kuulla Olgan sairauden tilasta tai voinnista, toisekseen Tuukalla ei ole mitään velvollisuutta (eikä oikeuttakaan) raportoida vaimonsa asioista, mikäli Olga ei siihen kykene tai ei halua tietoa levitettävän.

Ainoa henkilö, jolla on oikeus jakaa tietoa itsestään on Olga. Ja ymmärrän varsin hyvin, jos se seuraava tieto tulee olemaan kuolinilmoitus hänen puolestaan.

Hirveintä yksityisyyteen kajoamista oli juuri tuo läheisten kautta tiedon mankuminen, vaikka itse olin ilmoittanut, että en halua olla sairastamisen aikana yhteydessä enkä kertoa voinnistani ennen kuin olen siihen valmis.

Vierailija
1055/1201 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi?

Ensinnäkin, sinulla ei ole mitään oikeuksia saada kuulla Olgan sairauden tilasta tai voinnista, toisekseen Tuukalla ei ole mitään velvollisuutta (eikä oikeuttakaan) raportoida vaimonsa asioista, mikäli Olga ei siihen kykene tai ei halua tietoa levitettävän.

Ainoa henkilö, jolla on oikeus jakaa tietoa itsestään on Olga. Ja ymmärrän varsin hyvin, jos se seuraava tieto tulee olemaan kuolinilmoitus hänen puolestaan.

Hirveintä yksityisyyteen kajoamista oli juuri tuo läheisten kautta tiedon mankuminen, vaikka itse olin ilmoittanut, että en halua olla sairastamisen aikana yhteydessä enkä kertoa voinnistani ennen kuin olen siihen valmis.

Vedä henkeä välillä... Ettei verisuonet pullistu.

Vierailija
1056/1201 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sitä mieltä että jos ovat julkisuuteen astuneet on elettävä sen mukaan.

Vierailija
1057/1201 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt haki Tuukka instassaan työntekijöitä Rehtoriin.

Vierailija
1058/1201 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

😟

Vierailija
1059/1201 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt haki Tuukka instassaan työntekijöitä Rehtoriin.

No eiköhän se ole jo pitkään selvää ollu et Olga ei ole työkykyinen enää

Vierailija
1060/1201 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon sitä mieltä että jos ovat julkisuuteen astuneet on elettävä sen mukaan.

Pöh, he saavat kyllä ihan itse vetää rajat ja muuttaa niitä miten haluavat. Olet sinä sitten mitä mieltä tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi