Paljonko tulee hintaa jos tekee itse makaronilaatikon?
Saar*oisten 400g laatikot hipoo 3 euroa kappale. Paljonko 400g maksaa itse tehtynä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee vaikka itse kasvatetuista makaroneista, niin tulee halvaksi.
Spagettipuut ei oikein pärjää ees täällä Etelä-Suomessa, oletko kokeillut, miten makaronipensas kestää?
Kiusa se on pienikin kiusa
makaroonit
400 g lihaa
valkosipulia
juustoa
sinihomejuustoa
1 litra maitoa
habanerchiliä
ehkä 12 e vuokallinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atrian makaronilaatikko on tarjouksessa 1€ 400g.
Ja mitä sisältää!
Pahaa.Kerran ostin,en enää.
Makarooneja Jauhelihaa Sipulia Kananmunia Ruokakermaa Suolaa Juustoa.
Voihan sitä mössöä valmistaa vaikka viisi litraa/kiloa kerralla samana päivänä ja laittaa pakkaseen haluttuihin annoksiin.
Vietä makaroonilaatikkopäivää joku päivä, kun oot yksin. Tee siitä kivaa. 😏
Se ettei laita korppujauhoja makaroonilaatikkoon, ei tarkoita, etteikö osaa sitä valmistaa! Meillä ei oo koskaan laitettu korppujauhoja saatika valmista ostettu. Höttömakaroonia tai nautasikajauhelihaa!Sus siunatkoon! Ei myöskään lihalientä käytetä!
Tein juuri liha-perunasoselaatikon.
1kg perunoita
pieni sipuli
n. 150g jauhelihaa
Muussiin n. 50g voita ja 1tl suolaa.
Paistoin jauhelihan sipulin kanssa, mausteeksi laitoin hieman jauhelihamaustetta (suolaton), aavistus suolaa, mustapippuria ja valkopippuria.
Sekoitetaan paistettu jauheliha muussin sekaan.
Laitoin vielä jämäjuuston raastettuna ruokaan sekaan.
Kaikki uunivuokaan ja uuniin 200 asteeseen n. 25min.
On hyvää ja edullista, juusto ei siis ole pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Tein juuri liha-perunasoselaatikon.
1kg perunoita
pieni sipuli
n. 150g jauhelihaa
Muussiin n. 50g voita ja 1tl suolaa.
Paistoin jauhelihan sipulin kanssa, mausteeksi laitoin hieman jauhelihamaustetta (suolaton), aavistus suolaa, mustapippuria ja valkopippuria.
Sekoitetaan paistettu jauheliha muussin sekaan.
Laitoin vielä jämäjuuston raastettuna ruokaan sekaan.
Kaikki uunivuokaan ja uuniin 200 asteeseen n. 25min.
On hyvää ja edullista, juusto ei siis ole pakollinen.
Unohdin että muussiin maitoa muutama desilitra.
Tein eilen makaroonilaatikkoa. Maksoi 4.10 euroa ainekset. Siitä syön 5 kertaa. Tulee halvemmaksi itse tehtynä.
18/48
sekä yläpeukuttajat! Ap ei missään vaiheessa tuonut esiin hintaa vaan kysyi paljonko itse tehtynä maksaa. Lukutaito?!
Vierailija kirjoitti:
2kpl 400gramman makaronipusseja = 0,98 euroa
1kpl 400 gramman jauhelihapaketti = 2,99 euroa
1 litra maitoa, mistä käytetään puolet = 0,45 euroa
6 munan paketti, mistä käytetään kolmannes = 0,51 euroa
1kpl 250gramman juustoraastepussi = 2,59
16 lihaliemikuution paketti, mistä käytetään 1kpl = 0,17 euroa
Tämän lisäksi vettä, mausteita ja korppujauhoa. Astiat tekemiseen ja uuni valmisamiseen toki maksavat omansa. Yllämainituilla hinnoilla yhden 400 gramman annoksen hinnaksi tulisi 1,50 euroa. Mikäli laskemme koko maidon, munapaketin ja lihaliemikuutionpaketin hinnan tälle ruualle, niin 400 gramman annoksen hinnaksi tulisi 2,32.
Vielä halvemmaksi tulee ihan perusaineilla: makaronit, sika- nauta jauheliha ( ja miksei vielä halvempi soijarouhe) tai purkki- kaksi tonnikalaa, sipuli, kasvis-/ lihaliemikuutio, kananmunat, vesi, ja mausteita oman maun mukaan. Itse laitan sekaan vielä pussillisen tai kaksi jotain pakastevihannessekoitusta, riippuen valmistusmäärästä. Ei tarvita kalliita juustoraasteita, eikä maitoa, joka vain suotta miedontaa muita makuja.
Makaronilaatikko on siitä kiva ruoka, että siitä pystyy tekenään ihan oman bravuurin vaihtelemalla aineksia. Itse olen kaivannut vielä vanhaa kansakouluaikaista versiota, mikä oli suurta suosikkiruokaa lapsena. En ole onnistunut sellaista valmistamaan, vaikka hyvää teenkin.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän lisäksi vettä, mausteita ja korppujauhoa. Astiat tekemiseen ja uuni valmisamiseen toki maksavat omansa. Yllämainituilla hinnoilla yhden 400 gramman annoksen hinnaksi tulisi 1,50 euroa. Mikäli laskemme koko maidon, munapaketin ja lihaliemikuutionpaketin hinnan tälle ruualle, niin 400 gramman annoksen hinnaksi tulisi 2,32.
0,98+2,99+0,45+0,51+2,59+0,17= 7,69€. Kuka laittaa korppujauhoja makaronilaatikkoon? Maust
En epäillyt Sinun ruuanlaittotaitojasi, kirjoitin että et taida tuntea reseptejä . Ohjeita voi muunnella ja soveltaa aivan oman maun mukaan, eikä kannata olla kovin ehdoton mitä ei voi laittaa missään nimessä johonkin ruokaan. Se lanttulaatikko onnistuu myös ilman korppujauhokuorrutusta aivan hyvin. Kuten makaroonilaatikko korppujauhokuorrutuksella, juustoraasteella tai ilman kumpaakaan. Leivonta on sitten tarkempaa.
Vierailija kirjoitti:
En epäillyt Sinun ruuanlaittotaitojasi, kirjoitin että et taida tuntea reseptejä . Ohjeita voi muunnella ja soveltaa aivan oman maun mukaan, eikä kannata olla kovin ehdoton mitä ei voi laittaa missään nimessä johonkin ruokaan. Se lanttulaatikko onnistuu myös ilman korppujauhokuorrutusta aivan hyvin. Kuten makaroonilaatikko korppujauhokuorrutuksella, juustoraasteella tai ilman kumpaakaan. Leivonta on sitten tarkempaa.
Leivonta tarkempaa? Äkkiseltään kun vaikka googlaa jonkun muropikkuleivän ohjeen, niin eteen tulee tusinan verran ERILAISIA ohjeita, joilla kaikilla ne pikkuleivät onnistuu. Tai mutakakku. Tai vehnäleipä. Jos perusasiat on kunnossa, niin sen kummempaa tarkkuutta ei tarvita. Mut perusasioihin kuuluu se, että pitää tietää, että esimerkiksi jauhojen ominaisuudet vaihtelevat niin, että samalla reseptillä, mutta eri merkin "samoilla" jauhoilla jauhojen menekki onkin eri. Tiesitkös sitä? Näppituntuma on tärkeä!
Samoin jauheliha-makaronilaatikon reseptejä on satoja.
Mä olen sekä opiskellut elintarvikealaa että tehnyt töitä laitoskeittiöllä, joten kyllä mä kuvittelen hanskaavani eri reseptitkin. Mut korppujauho ei silti kuulu makaronilaatikkoon, mutta lanttulooraan kyllä. Nih.
(Ja jos nyt rautalangasta pitää vääntää: osaan tehdä makaronilaatikon myös raaoista makaroneista lihaliemeen JA makaronilaatikon raaoista makaroneista JA raa'asta jauhelihasta lihaliemeen tai munamaitoon, osaan tehdä vegaanisen makaronilaatikon soijarouheesta ja ilman soijarouhetta. En vain ITSE pidä muusta kuin perinteisestä makaronilaatikosta enkä tykkää korppujauhosta makaronilaatikon (minkään version) päällä. Osaan tehdä mac'n cheesen sekä kattilassa että uunissa. Lanttulaatikko tarvitsee sen korppujauhon minun mielestäni.)
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Sen voi tehdä ilman kananmunia ja maitoa. Yhdelle riittää yksi pussi makaronia, 400 g jauhelihaa ja purkki kermaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atrian makaronilaatikko on tarjouksessa 1€ 400g.
Ja mitä sisältää!
Pahaa.Kerran ostin,en enää.
Minusta se on paras valmismakaronilaatikko.
En laita munia makaronilaatikkoon, repikää siitä !
Jauheliha rasvaisempana versiona on mehukkaampaa kuin joku rotukarja versio.
Aiemmin kirjoitettu lista ok, ihmettelen vain teetkö myös naapureille. 2 pussia makaroonia keitettynä on jo lähes ämpärilleni.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivonta tarkempaa? Äkkiseltään kun vaikka googlaa jonkun muropikkuleivän ohjeen, niin eteen tulee tusinan verran ERILAISIA ohjeita, joilla kaikilla ne pikkuleivät onnistuu. Tai mutakakku. Tai vehnäleipä. Jos perusasiat on kunnossa, niin sen kummempaa tarkkuutta ei tarvita. Mut perusasioihin kuuluu se, että pitää tietää, että esimerkiksi jauhojen ominaisuudet vaihtelevat niin, että samalla reseptillä, mutta eri merkin "samoilla" jauhoi
No menipä Sinulla nyt tunteisiin. Nuo mainitsemasi ovat ihan perustietoa, jotka on ihan kaikkien tiedossa, oli sitten opiskellut alaa tai ihan elämän koulussa oppinut jos on ollut kiinnostusta asiaan. Makuja on monia ,ja toiset valmistaa maistuvan ruuan ns omalla reseptillä. Pääasia on kuitenkin se että ruoka on hyvää ja maistuvaa.
Jos tekee vaikka itse kasvatetuista makaroneista, niin tulee halvaksi.