Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulevan seiskaluokkalaisen vanhempi! Hoida seuraavat asiat kuntoon ennen koulun alkua, jos puutteita löytyy.

Vierailija
22.07.2025 |

Onko lapsellasi sopivat ikäkauden mukaiset vaatteet? Joka vuosi yläkouluun tulee teinejä, joilla on pieneksi jääneet pikkulapsen vaatteet päällä. Löytyykö sopivia kenkiä? Lapsesi tarvitsee liikuntaan erilliset lenkkarit, tavalliset kengät päivittäiseen käyttöön ja talvikaudelle riittävän lämpimät kengät. Osassa kouluista käytetään sisäkenkiä. Vielä on aikaa kiertää kirppiksiä, jos rahaa on vähän. Tukea voi saada myös erilaisilta järjestöiltä.

Liikuntaan tarvitaan erilliset ja sopivat vaatteet. Hikisillä liikuntavaatteilla ei tulla tunneille ja farkuissa ei urheilla.

Tytöille siteet, tamponit ja särkylääkkeet mukaan. Koulupäivä on pidempi ja koulu on usein kotoa kauempana. Koulusta ei saa särkylääkkeitä enää. 

Jokaiselle oppilaalle penali ja ehjä reppu. Suuri osa oppilaista pyrkii säilyttämään kyniään repun pohjalla. Ne puhkovat repun ja katoavat nopeasti. Kouluissa ei ole lainakyniä. Liikuntavarusteiden kuskaamiseen tarvitaan myös jokin kassi. 

Osaahan lapsesi kellon? Viikonpäivät? Entä sujuuhan kuukaudet ja niitä vastaavat kuukausien numerot? 

Sitten se tärkein. Tutustu arvioinnin kriteereihin. Vältyt monelta mielipahalta ja opettajan turhalta syyllistämiseltä, kun tiedät lapsesi arvioinnin perusteet. Kriteerit ovat useissa oppiaineissa täysin toisenlaiset, kuin omana kouluaikanasi. Viitosen saa entistä vähäisemmällä osaamisella, kymppiin pitää osata joissain aineissa paljon enemmän.

Osa seitsemännen luokan numeroista jää suoraan päättötodistukseen ja vaikuttaa suoraan toiselle asteelle pääsemiseen. Eli jo seitsemännellä luokalla pitää olla opiskeluissa tosissaan.

Päättöarvioinnin kriteerejä voit vilkaista täältä.

https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%…

Kommentit (281)

Vierailija
1/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja. En millään muotoa halua väittää vastaan, mutta totean kuitenkin, että tuon ikäinen nuori ei enää ole puettavissa ja kouluun lähetettävissä samalla tavalla kuin pienempi. Vaikka kaikki olisi tehty listan mukaisesti, voi penaalin käyttö olla liian vaivalloista, ja liikuntatunneillekin mennään farkuissa, koska kaverit. 

Ja sama pätee myös noihin arviointeihin. Jos nuori itse päättää, että kasi on riittävä numero, ja antaa ympäri vuoden kasin näyttöä, en minä voi vanhempana rähjätå, että kokeesta tuli kymppiminkka ja mussukkani on muutenkin niin lahjakas. Hyvää syksyä teille, jotka työksenne tätä hupaisaa ja kamalaa ihmisryhmää kasvatatte.

- Yläkoululaisen mutsi.

Vierailija
2/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä meinasi unohtua. Opeta lapsellesi myös kotiosoite. Oma puhelinnumerokin olisi hyvä muistaa.

Yläkoulun aikana pitäisi sitten opetella henkilötunnus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on taas niitä vanhempia, joilla on jo kasviokin kerättynä yläkoululaisen puolesta.

Vierailija
4/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, ja surullista, että tälle listalle on tarvetta.

Jos lapsella vaikuttaa olevan puutteita yllä mainituissa, on myös se vaihtoehto, että lasta ei kiinnosta, vaikka vanhemmat järjestäneetkin kaikki fasiliteetit kuntoon.

Vierailija
5/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja. En millään muotoa halua väittää vastaan, mutta totean kuitenkin, että tuon ikäinen nuori ei enää ole puettavissa ja kouluun lähetettävissä samalla tavalla kuin pienempi. Vaikka kaikki olisi tehty listan mukaisesti, voi penaalin käyttö olla liian vaivalloista, ja liikuntatunneillekin mennään farkuissa, koska kaverit. 

Ja sama pätee myös noihin arviointeihin. Jos nuori itse päättää, että kasi on riittävä numero, ja antaa ympäri vuoden kasin näyttöä, en minä voi vanhempana rähjätå, että kokeesta tuli kymppiminkka ja mussukkani on muutenkin niin lahjakas. Hyvää syksyä teille, jotka työksenne tätä hupaisaa ja kamalaa ihmisryhmää kasvatatte.

- Yläkoululaisen mutsi.

Tästä olen täysin eri mieltä. Jos lapsesi on päättänyt kasin riittävän, on sinun huoltajana kerrottava hänelle miksi se ei riitä. Ei seiskaluokkalaisen aivoilla kyetä vielä hahmottamaan numeroiden merkitystä toiselle asteelle haettaessa. 

Aivan liian moni vanhempi jättää teininsä yksin päätösten kanssa.

Vierailija
6/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsella vaikuttaa olevan puutteita yllä mainituissa, on myös se vaihtoehto, että lasta ei kiinnosta, vaikka vanhemmat järjestäneetkin kaikki fasiliteetit kuntoon.

Huomattavasti yleisempää on, ettei teinillä ole kuin yhdet risat kengät tai talvivaatteita ei ole hankittu.

Vierailija
7/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Yläkoululaisen mutsi.

Tästä olen täysin eri mieltä. Jos lapsesi on päättänyt kasin riittävän, on sinun huoltajana kerrottava hänelle miksi se ei riitä. Ei seiskaluokkalaisen aivoil

Miksi kasi ei riittäisi? Se on monessa aineessa aivan järkevä tavoite.

Vierailija
8/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä sinulle vaikeakin ongelma, ap?

Vierailija
9/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon ostettavaa, vaikka perusopetuksen pitäisi olla ilmaista? 

Vierailija
10/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Olen täysin eri mieltä siitä, että voiko yläkoululaiset jättää itsekseen noin isojen asioiden kanssa. Ei hän ole kypsä päättämään, että kasi riittää tai että koulu nyt vaan hoidetaan huonosti.

t. yläkoulun opettaja

Vierailija
11/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen olisi hyvä olla jossain iltapäivälehdessäkin. 

Lisäisin listaan, että vanhemman tulee tehdä parhaansa myös lapsen siisteyskasvatuksen osalta: 

Pakota lapsi suihkuun, varmista että sillä on deodoranttia, pese sen hikikainaloiset paidat 60 asteessa. Jos hien haju ei lähde, heitä vaate roskiin ja hanki tilalle uusi, esim. puuvillaisista vaatteista lähtee hiki helpommin pois, kuin keinokuituisista.

Vierailija
12/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattavasti yleisempää on, ettei teinillä ole kuin yhdet risat kengät tai talvivaatteita ei ole hankittu.

Meidän teinin kanssa ostoksille lähteminen on oma sankaritekonsa. Ja aamuisin hän valitsee yleensä noin kymmenen astetta lämpimämmän sään vermeet kuin minä, mikä voi herättää välillä vaikutelman, ettei talvivaatteita olisi. Sori siitä.

Vierailija
13/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksikko ei riitä suosituimmille ammattikoulun aloille tai kaupungeissa hyvätasoisiin lukioihin. Maalla riittää.

Vierailija
14/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Olen täysin eri mieltä siitä, että voiko yläkoululaiset jättää itsekseen noin isojen asioiden kanssa. Ei hän ole kypsä päättämään, että kasi riittää tai että koulu nyt vaan hoidetaan huonosti.

t. yläkoulun opettaja

Kasi on huonosti hoidettu? Ilmankos nuoret ahdistuvat. Opettajatkin kutsuvat kamaliksi ihmisiksi. 

Vierailija
15/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäsi kustantaa tyttöjen siteet ja tamponit? Kynät ja penaalit, reput? Kyllä se opetus tulee ilmaiseksi ( sun maksettujen verojen muodossa tosin ), kunhan sieltä kodin puolelta on fasiliteetit kunnossa. Ja tällä tarkoitan tuota asiallista vaatetusta jne. Ei ap.

Vierailija
16/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. yläkoulun opettaja

Eli jos oppilas asettaa jossakin aineessa kasin tavoitteekseen ja saa kokeesta kymppiminkan, koulu on sinun mielestäsi huonosti hoidettu? 

Vierailija
17/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on taas niitä vanhempia, joilla on jo kasviokin kerättynä yläkoululaisen puolesta.

Minusta oli ihanaa kerätä poikani kasvio noin 15 vuotta sitten. Poikaa ei homma kiinnostanut, minusta se oli mukavaa. Poika tiesi jo tuolloin, ettei hänestä mitään botanistia tule, tuli sitten DI.

Vierailija
18/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, ei koskaan enää yläasteelle

Vierailija
19/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksikko ei riitä kaupungeissa hyvään lukioon tai ammattikoulun suosituille aloille. 

Oppilaat oikeasti kertovat, ettei heillä ole talvivaatteita tai talvikenkiä. Yhdellä pojalla oli vain yhdet kengät; crocsit. Niissä oli varmaan todella miellyttävä yrittää pelata liikuntatunnilla jalkapalloa...

Vierailija
20/281 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäsi kustantaa tyttöjen siteet ja tamponit? Kynät ja penaalit, reput? Kyllä se opetus tulee ilmaiseksi ( sun maksettujen verojen muodossa tosin ), kunhan sieltä kodin puolelta on fasiliteetit kunnossa. Ja tällä tarkoitan tuota asiallista vaatetusta jne. Ei ap.

Kyllä, yhteiskunnan pitäisi kustantaa tyttöjen  siteet ja tamponit, sekä koululaisten kynät yms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän