Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sanoa siskolle, mummo tarkoituksella "antoi opetuksen" sille

Vierailija
21.07.2025 |

Käytiin viikonloppuna mummolla kylässä yhden yön. Tämä oli äidin ja siskon ensimmäinen kerta yli 6 vuoteen. Mummo oli siskoa kohtaan alusta alkaen kärkäs ja arvosteleva. (Siskoni ei aina ole se helpoin persoona)

Eilen sijauspatjan sitomisköysi (jotta mahtuu komeroon) katosi ja mummo hyökkäsi ja syytti heti agressiivisesti siskoa varkaudesta. Sisko kävi useasti laukkkunsa läpi ja lopulta reagoi agressiivisuuteen aggressiivisesti. Katsoimme muutkin laukkumme läpi, mutta mummo vaati käydä siskon laukun läpi itse.

Mummo nosti tästä sitomisköydestä hirvittävän metakan ja syyttelyn siskoani kohtaan ihan kuin kruununjalokivet olisi varastettu. Tilannetta ei auttanut sekään, että äitini useasti sanoi että mentäisiin kauppaan ostamaan uusi köysi kadonneen tilalle.

Lopulta ruokailun jälkeen mummo oli kuulemma myöntänyt reagoineensa yli ja pyysi anteeksi siskoltani. 

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun mummoni on syyttänyt siskoani varkaudesta. Hän on aina kohdellut siskoani jotenkin eri lailla. Äiti kertoi että erilainen kohtelu on alkanut jo taaperoiästä alkaen, muttei kertonut minulle epäilyksiään syystä.

Itse epäilen yhdeksi syyksi sitä että siskoni on nepsy ja on saanut aikuisena psykiatrisen lausunnon eikä mummoni "hyväksy sairaita/sairauksia" (äidin kanssa sillä myös vaikeat välit tästä syystä) paitsi tätiäni, jolla on syöpä ja jota on syntymästään saakka suosinut. Lisäksi menneisyydessä on mummon/siskon välillä ollut lievä fyysinen välikohtaus.

Nyt kuulin äidiltä, että mummo oli sanonut saavuttuamme, että meille pitää "antaa opetus" ja oli yöllä taskulampulla liikkunut paikalla missä kyseinen köysi oli aiemmin ollut.

Mitä meidän kannattaa kertoa siskolle ilman että se loukkaantuu syvästi. Sitä ei voi välttää, mutta millä satuttaisi sitä vähiten. Siskollani on erittäin vahva oikeustaju ja osoittaa sen agressiivisilla viesteillä.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei äitisi sanonut siinä mummon riehuessa että oli nähnyt tämän yöllä taskulampun kanssa sillä paikalla jolla sitomisköysi oli viimeksi nähty? Äitisi olisi voinut näin osoittaa että mummo oli itse todennäköinen köyden piilottaja, koska halusi lavastaa siskon syylliseksi, jotta saa purkaa tähän vihaa. Syvimpänä motiivina mummolla oli fasistisesta ideologiasta johtuva viha sairaita kohtaan. 

Vierailija
22/22 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijauspatjan sitomisköysi oli mummolle erityisen rakas muisto vaarista, ja veljestä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän