Tapaamisen ehdottaminen suurpiirteisesti ärsyttää
Minulla on kaveri jonka tyyli ehdottaa tapaamista on tällainen: "Onko sulla jotain ajankohtana X?"
Eikä siis kerro mitä oli ajatellut.
Olenko ainoa jota ärsyttää tällainen tyyli ehdottaa näkemistä?
Itse mieluummin keksin vaikka valkoisen valheen kuin vastaan että ei ole mitään. Kyseessä on lisäksi energiasyöppö persoona.
Olen tottunut muiden ihmisten kohdalla, että kun ehdotetaan tapaamista niin kerrotaan mitä oli mielessä.
Kommentit (43)
Kyseessä on lisäksi energiasyöppö persoona.
-> kutsut häntä ystäväksesi?
Tuo on ärsyttävä tapa siinäkin mielessä että joutuu myöntämään etukäteen että silloin ei ole mitään ja on sitten pakko hyväksyä se toisen ehdotus
On se niin väärin. Oikein: 'mennäänkö paneen tänään ysiltä'?
Ärsyttäisi. Hän ulkoistaa silloin sinulle sen "pyytämisen".
Mä ehdotan noin aina. Ihan siitä syystä, että voidaan sitten yhdessä keksiä mikä olisi kivaa tekemistä. Mutta näenkin ystäviäni mielelläni, eikä se tekeminen ole siinä näkemisessä se pääjuttu vaan se toinen ihminen. Aivan sama vaikka syötäisiin puistossa mansikoita.
Taitaa olla puhetapa. Itseäni vähän ärsyttää ne ainoat kaverit, jotka asuvat lähellä ja voisi tavata. Ensin eivät viikkoihin oikestaan vastaa viesteihin, joskus ylimalkaisesti tyyliin moikka on kiireitä. Sitten yhtäkkiä ovat ovella. Oletko kotona? Sitten kun nähdään, se luuri on kokoajan kädessä,eli kyllä viestit perille ovat menneet, eikä mitään kiirettä tunnu olevan.
Niin tämäpä siinä juuri onkin se ongelma.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ärsyttävä tapa siinäkin mielessä että joutuu myöntämään etukäteen että silloin ei ole mitään ja on sitten pakko hyväksyä se toisen ehdotus
Tämäpä juuri.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on lisäksi energiasyöppö persoona.
-> kutsut häntä ystäväksesi?
Kaveriksi. Johon en halua katkaista välejä koska olemme myös sukua.
Hänelle vastataan joka kerta samalla tavalla: joo on.
Jos hän kysyy, että mitä, niin esitetään vastakysymys: no mitä sulla oli mielessä.
Jos hän ei vastaa, ei tarvitse selitellä.
Mun mielestä tuo on tapa tiedustella ensin, että onko sulla vapaata siinä, eli ei muita suunnitelmia. Ja sitten jos ei ole niin kaveri ehdottaa mitä hänellä oli mielessä. Mitä ärsyttävää tuossa on?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo on tapa tiedustella ensin, että onko sulla vapaata siinä, eli ei muita suunnitelmia. Ja sitten jos ei ole niin kaveri ehdottaa mitä hänellä oli mielessä. Mitä ärsyttävää tuossa on?
Se että jos vaikka ei haluaisi tehdä jotain, niin sitten ei voi oikein kieltäytyä jos on jo sanonut ettei ole mitään sinä ajankohtana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että jos vaikka ei haluaisi tehdä jotain, niin sitten ei voi oikein kieltäytyä jos on jo sanonut ettei ole mitään sinä ajankohtana.
Onko sulla muutenkin hankalaa kieltäytyä asioista joita et halua tehdä?
Tee vastaehdotus. Voi sanoa että ei tehdä sitä, tehdään jotain muuta. Mutta jos jo lähtökohtaisesti et halua tyyppiä tavata niin sanot heti että sulla on muuta.
Mikä siinä suorassa kommunikaatiossa on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee vastaehdotus. Voi sanoa että ei tehdä sitä, tehdään jotain muuta. Mutta jos jo lähtökohtaisesti et halua tyyppiä tavata niin sanot heti että sulla on muuta.
No minusta se että ei ole mitään suunnitelmia tai on vapaata ajankohtana X ei tarkoita sitä että haluaisi automaattisesti tehdä jotain. Siksi on huono kysyä että onko toisella vapaata, kun vaikka olisi vapaata niin se ei tarkoita sitä että haluaisi automaattisesti jotain tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Aikuiset on omistuisia. Voi sitä sanoa että "en tiedä, enkä halua suunnitella mitään". Ai joo, okei oisiks kuitenkin halunnut tehdä/lähteä asia X?
" Ei, mä taidan olla omissa oloissa vaan".
Mutta mä olenkin vähän autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ei voi kieltäytyä?
Vierailija kirjoitti:
No sehän sen kysymisen tarkoitus on. Saada sinut nalkkiin. Siksi siihen ei vastata mitään vaan vastataan vastakysymyksellä: Miksi kysyt? Tai mitä sinulla oli mielessä? Tai mitäs silloin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta se että ei ole mitään suunnitelmia tai on vapaata ajankohtana X ei tarkoita sitä että haluaisi automaattisesti tehdä jotain. Siksi on huono kysyä että onko toisella vapaata, kun vaikka olisi vapaata niin se ei tarkoita sitä että haluaisi automaattisesti jotain tekemistä.
Mikä sitten on se ongelma? Sanot etten nyt jaksa tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on ärsyttävää se, että suurin osa käyttää tuota manipuloidakseen toisen suostumaan johonkin vaivaa vaativaan pyyntöönsä.
Esim. - Onko sinulla sunnuntai-iltana mitään? - Eihän minulle ole. - No kiva, sitten voitkin hakea minut Mäntsälästä, kun minulla ei ole sieltä kyytiä kotiin, kun pääsen sinne päin Lahtisten kyydissä, mutta he eivät tule sieltä takaisin vaan jatkavat matkaa Lahteen. Monella ei sitten ole pokkaa tuon jälkeen sanoa, että en todellakaan lähde hakemaan sinua Mäntsälästä asti, vaan lähtevät, kun eivät kehtaa kieltäytyä. Ja harmittelevat, että miten joutuivatkin tällaiseen hommaan, joka ei ole yhtään kivaa ja vaatii liian paljon vaivaa.
Siihen voi vaikka vastata: mitä mielessä?