Tunnetteko yhtään köyhää ruotsinkielistä?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaan maalaisia. Ei ne ehkä köyhiä oo muttei miljonäärejäkää.
Eipä ole kiviset pellot kuten suomenkielisillä.
Jännä homma tämäkin. Ruotsinkielisillä on kaikki aina paremmin.
Ne on raittiita ja tolkullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en ymmärrä, mikä tää ajatus on siitä, että kaikki ruotsinkieliset olisi jotain yläluokkaa. Ei todellakaan ole.
Voisiko osaksi johtua siitä, että Suomessa ruotsinkeilelle on annettu asema maan ainoa kaikilla koulu ja opiskelu -asteilla pakollisena ja siten ohittamattomana ja välttämättömänä kielenä. - Kieli on siis tämä rikkaus, joka mm- mahdollsitaa edelleen helpomman väylän mm. korkeakoulu ja yliopisto -opintoihin (= henkistä rikkautta paremmin saavutettavissa) Voisiko johtua turhautumsiesta, että miksi tämä asema ja rikastava asema ja paikka on annettu juuri ruostinkielelle, eikä esimerkiks suomenkielelle tai vaikka matematiiikalle?
Kun Suomen mittakaavassa on suuria "yliopisto kaupunkeja" ja lukusiia joukko isompia ja pienempiä kuntia, joissa voi elää vuosia kuulematta välttämättä koskaan elävää ja pujuttu
Olen käynyt rantaruotsalaisalueilla kaupoissa jossa ei ole osattu suomea, tai suostuttu puhumaan. Heitä ei koske samat velvoitteet kuin meitä suomenkielisiä kahden kielen osaamisesta.
Sinä itse siis puhut ruotsia aina, kun joku äidinkielenään ruotsia puhuva osuu kohdalle?
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut ruotsia peruskoulussa, lukiossa ja korkeakoulussa. Ja olen köyhä. Eli kyllä (?)
Se ei tee sinusta ruotsinkielistä, että osaat ruotsia. Ruotsinkielinen on äidinkielenään ruotsia puhuva, muut ruotsia puhuvat osaavat kieltä. Luulisi sinun korkeakoulun käyneenä osaavan erottaa nämä kaksi asiaa toisistaan.