Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on ihmisten oma vastuu taloudestaan?

Vierailija
20.07.2025 |

Jos kuluttaa palkkarahat aina loppuun? Jos heti kun ansiosidonnainen työttömyysturva lakkaa, joutuu lainojensa kanssa talousvaikeuksiin?  Jos ei ole säästänyt puskuria, vaan omistaminen on lisännyt myös juoksevia kuluja?

Työssä 10, 20 tai 30 vuotta ollut, ethän ole koko aikana kuluttanut kaikkea mitä ansainnut? Myös sinut voidaan irtisanoa tai voit saurastua niin, että työnteko ei enää onnistu.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity ihan nyt vaan omiin raha-asioihisi.

Vierailija
2/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saurastunut ihan onnettomuudessa ja fyysisesti. Työeläkeyhtiö maksaa eläkettä, laskettuna siten, että olisin ollut vanhuuseläke ikään asti töissä.

Joten en oikein ymmärrä, miksi rinnastit sen irtisanomiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että ihminen on lähes täysin vastuussa taloudestaan, poikkeuksena mm. vakavat sairaudet. En pidä nykyisiä, ihmisiä passivoittavia tukihimmeleitä hyvänä ratkaisuna. Oma työhistoriani on sirpaleinen ja palkkani on ollut suurinpiirtein keskitasoa tai alle. Olen kuitenkin sijoittamalla saanut kartutettua itselleni omaisuuden, jonka turvin en ole, enkä tule olemaan valtion tulonsiirroista riippuvainen. Jos jään työttömäksi en hae mitään tukia. Eläkettä saan ehkä, ehkä en (en luota eläkejärjestelmään), mutta en ole siitäkään riippuvainen.

n45

Vierailija
4/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa betalar här i Borgå

Vierailija
5/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jokainen jollain tasolla on vastuussa omasta taloudesta. Jos laina on pariskunnan yhteinen ja toinen perseilee, silloin molemmat joutuvat kärsimään.

Puskuria pitää olla. Ja joskus sen voi joutua käyttämään. Isokaan puskuri ei aina riitä, jos niitä yllättäviä menoja ja tulojen vähenemisiä tulee lyhyellä aikaa monta. Tai tulee pidempiaikainen tilanne, jossa rahaa kuluu enemmän kuin sitä talouteen tulee rahaa.

Esim. Perheeseen syntyy suunniteltu ja toivottu lapsi. On laskettu, että hyvin riittää rahat myös vanhempainvapaan aikana, eikä tarvitse puskureita juurikaan käyttää. Kohta lapsen syntymän jälkeen perheen isä sairastuu ja joutuu jäämään pitkälle sairauslomalle, ja tulee paljon myös sairauskuluja (sairaalassa makaaminen maksaa rahaa). Siihen ei sitten enää tarvita kuin pari rikkoutunutta kodinkonetta ja vuotava vesiputki, niin alkaa jo vähän isommatkin puskurit käymään vähiin.

Vierailija
6/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. lemmikit voivat tulla hyvin kalliiksi. Moni maksaa lemmikilleen terveydenhoidon, johon ei itselle olisi varaa.

Esim kissan hampaat hoidetaan ja omia ei. Koiran kaihi leikataan ja itse odotetaan melkein sokeana silmäleikkaukseen julkiselle, vaikka yksityisesti sen saisi heti. Rahat vähissä, niin lemmikeille ruokaa, kun itselle leipäjonosta. Kissalle lihaa ja itselle vaaleinta vehnäleipää.

Vierailija
7/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka puskuria olisi, joskus tulee yllättäviä ongelmia ja rahat eivät riitä. Yksi yllättävä ongelma on eläkkeelle jääminen ja vanhuus. Palkkatyössä oleva ei ymmärrä miten paljon eläkkeestä maksetaan veroa, eikä sitä että jossain vaiheessa ei enää itse pärjää siivouksen, ruuan tai oman hoivan kanssa. Sitten alkaakin mennä rahaa ja runsaasti. Tili on hyvin pian tyhjä.

Vierailija
8/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen kuin valtiollakin, eli ei tarvitse ressata ottaa vaan löysin rantein.

Vierailija
9/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on suuri vastuu, mutta kaikille ei ole suotu henkisiä kykyjä hoitaa asioitaan. Heidän pilkkaamisensa tai kurittamisensa tästä syystä ei ole hyväksyttävää. Tukia pitää olla ja apua tukien käyttämiseen. 

Ap:ta pidän moraalittomana. 

Vierailija
10/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka puskuria olisi, joskus tulee yllättäviä ongelmia ja rahat eivät riitä. Yksi yllättävä ongelma on eläkkeelle jääminen ja vanhuus. Palkkatyössä oleva ei ymmärrä miten paljon eläkkeestä maksetaan veroa, eikä sitä että jossain vaiheessa ei enää itse pärjää siivouksen, ruuan tai oman hoivan kanssa. Sitten alkaakin mennä rahaa ja runsaasti. Tili on hyvin pian tyhjä.

Jo työssä  käydessä keskitasoa pienemmästä palkasta säästi. Tuloilla joilla moni velkaantui ja väitti, että rahat eivät riitä elämiseen! Lama-ajan kaksinumeroisista  koroista selvisi maksamalla loput asuntolainasta nopeammin pois.

Melkein 90 vuotiaana siivoaa kotinsa ja laittaa ruuat itse. Elänyt ikänsä terveellisesti. Valmisruokiin ei koske, koska tekee itse  parempaa. Tekee tuoreista kasviksista ruuan jne. Hoitoa saa julkiselta isoihin ongelmiin, jos niitä tulee ja yksityiseltä, jos tahtoo nopeampaa apua. Rahat riittävät kaikkeen tähän, kun on koko ikänsä miettinyt, että elättää itse itsensä myös pienemmillä tuloilla. Sijoitusvarallisuus tuonut keski-iästä alkaen  lisätuloja, mutta niitä ei ole ollut tarvetta käyttää.

Tämän ei pitäisi olla mahdollista? Kyllä on, kun on käyttänyt aivojaan. Eläkkeelle jäätyään matkusti omilla säästöillään. Ainut laina eläissä on ollut asuntolaina. Jopa autot ostanut aina käteisellä. Lapset ovat oppineet myös säästämään.

Vierailija
11/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki vaan säästää tulonsa, ihan kohta talous on polvillaan. Siitä ei tule mitään, että ihmiset itse säästävät kaikki tulonsa, vaan kulutuskysynnän heikkeneminen johtaa kansantalouden kuolemanspiraaliin, jossa ei ole voittajia. Tietenkään ei pidä myöskään törsätä enemmän kuin mihin on varaa, koska sekin on itsetuhoista. Kelan tuilla saattaa juuri ja juuri pysyä hengissä, mutta siinäpä se.

Vierailija
12/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on suuri vastuu, mutta kaikille ei ole suotu henkisiä kykyjä hoitaa asioitaan. Heidän pilkkaamisensa tai kurittamisensa tästä syystä ei ole hyväksyttävää. Tukia pitää olla ja apua tukien käyttämiseen. 

Päinvastoin. Vuosittain pitäisi julkaista verolistat myös vähiten tienanneista.

Vierailija
13/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että ihminen on lähes täysin vastuussa taloudestaan, poikkeuksena mm. vakavat sairaudet. En pidä nykyisiä, ihmisiä passivoittavia tukihimmeleitä hyvänä ratkaisuna. Oma työhistoriani on sirpaleinen ja palkkani on ollut suurinpiirtein keskitasoa tai alle. Olen kuitenkin sijoittamalla saanut kartutettua itselleni omaisuuden, jonka turvin en ole, enkä tule olemaan valtion tulonsiirroista riippuvainen. Jos jään työttömäksi en hae mitään tukia. Eläkettä saan ehkä, ehkä en (en luota eläkejärjestelmään), mutta en ole siitäkään riippuvainen.

n45

Sinä varmaan äänestät kokoomusta, koska mielestäsi suuryritysten johtajat tarvitsevat tukea osingon jakamiseen kipeämmin kuin työtön tarvitsee tukia pitääkseen katon päänsä päällä.

Vierailija
14/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpä ei tiedä paljonko moni nollatuloilla elävä on maksanut pääomaveroa, tai vaikka alvia. Itsekin maksan aivan järkyttävät määrät veroja, mutta tuloverotuksessa tulot alle 20k.

Vierailija
15/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki vaan säästää tulonsa, ihan kohta talous on polvillaan. Siitä ei tule mitään, että ihmiset itse säästävät kaikki tulonsa, vaan kulutuskysynnän heikkeneminen johtaa kansantalouden kuolemanspiraaliin, jossa ei ole voittajia. Tietenkään ei pidä myöskään törsätä enemmän kuin mihin on varaa, koska sekin on itsetuhoista. Kelan tuilla saattaa juuri ja juuri pysyä hengissä, mutta siinäpä se.

Olen pitkään ajatellut, että Suomen talouden "ongelmat" johtuvat enimmäkseen siitä, että suomalaislla on tapana kuluttaa rahansa ulkomailla. Suomessa on niin kallista verotuksenkin takia, että monella ei yksinkertaisesti ole varaa esim lomailla Suomessa. Eläkeläiset viettävät puolet vuodesta Espanjan kodeissaan, jotka myöskin Suomesta viedyillä rahoilla ostettu. Ylipäätään raha karkaa Suomesta, vaikka sitä täällä ansaittaisiinkin. Pääomissa sama asia, sijoitukset tehdään ulkomaille, ei Suomeen.

Vierailija
16/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo työssä  käydessä keskitasoa pienemmästä palkasta säästi. Tuloilla joilla moni velkaantui ja väitti, että rahat eivät riitä elämiseen! Lama-ajan kaksinumeroisista  koroista selvisi maksamalla loput asuntolainasta nopeammin pois.

Melkein 90 vuotiaana siivoaa kotinsa ja laittaa ruuat itse. Elänyt ikänsä terveellisesti. Valmisruokiin ei koske, koska tekee itse  parempaa. Tekee tuoreista kasviksista ruuan jne. Hoitoa saa julkiselta isoihin ongelmiin, jos niitä tulee ja yksityise

Hyvä tuuri. Kaikilla ei ole hyvää tuuria.

Vierailija
17/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 %.

Vierailija
18/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpä ei tiedä paljonko moni nollatuloilla elävä on maksanut pääomaveroa, tai vaikka alvia. Itsekin maksan aivan järkyttävät määrät veroja, mutta tuloverotuksessa tulot alle 20k.

Verolistoissahan näkyy erikseen pääomatulot ja ansiotulot.

Vierailija
19/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta maailma pelastuu jätteistä ja saasteista siitä päättäjät eivät muista mainita vaan raha on se tärkein asia mikä ratkaisee.

Älä osta mitään päivät tulisi moninkertaistaa.

Vierailija
20/21 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. lemmikit voivat tulla hyvin kalliiksi. Moni maksaa lemmikilleen terveydenhoidon, johon ei itselle olisi varaa.

Esim kissan hampaat hoidetaan ja omia ei. Koiran kaihi leikataan ja itse odotetaan melkein sokeana silmäleikkaukseen julkiselle, vaikka yksityisesti sen saisi heti. Rahat vähissä, niin lemmikeille ruokaa, kun itselle leipäjonosta. Kissalle lihaa ja itselle vaaleinta vehnäleipää.

Liittyy mihin? Ajattele, Afrikassa kuolee nytkin lapsia ja minun kisu syö hyvin jäähdytettyjä katkarapuja hyytelössä. Hän ei kelpuuta helteen vuoksi muuta. HÄN.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän