Miksi monilla aloilla väitöskirjaan tuhrataan vuosikausia kokoaikaista työtä?
Yhtenä tekijänä varmaan aineistonkeruu, monella alalla tehdään hanttihommat itse. Onko muita syitä?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätoimista väikkärityötä on lähinnä tilanteessa, jossa ei ole saanut oikeaa työtä ja muutenkin heikko suorittaja.
Tämäkö on nykyinen asenne tieteentekijöitä kohtaan.
Väitöskirjantekijä ei ole todellakaan mikään tieteentekijä vaan vasta hankkimassa pätevyyttä tiedetöihin. 20 peer review julkaisun jålkeenkin olet aloitteleva tieteentekijä.
Eikös asenne ole aina ollut näin? Missä kuplassa elät?Ei ole noin. Sekoitit opinnäytetyöhön jota graduksi kutsutaan. Se on pelkkä näyte siitä, että on jotenkuten tieteellisen tutkimuksen menetelmät ja raportointitaidot hallussa.
Väitöskirjaa tehtäessä tutkitaan ja löydetään uusia asioita tai organi
Joillain väitösoppilailla on suuret luulot itsestään ja harva näistä valmistuukaan.
Vierailija kirjoitti:
"Höpöhöpö, olen julkaissut yli 100 vertaisarvioitua julkaisua ykköskirjoittajana tai dosentin kirjoittajapaikalla.En silti pidä itseäni varsinaisesti tutkijana.H-indeksini on keskitasoinen tai ehkä keskitasoa parempi.Suuret on luulot väitöskirjan tekijällä.Ko vaiheeseen ei ole mitään vaatimuksia.Näin se on,herää!"
Taidat olla sellainen kaikenmaailman dosentti!🤭
Se on muuten kaikkien alojen dosentti. Menepä lapsukainen mammasi helmoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sitä persun on ymmärtää.
Olen itse väitöskirjaa tekemässä. Tärkeintä on saada mahdollisimman korkeatasoisia julkaisuja mahdollisimman nopeasti, johdantoon kirjoitan mahdollisimman vähän -ap
Niin. Nykyisin ei välttämättä kirjoiteta kirjaa, vaan artikkeleita.
Aina kirjoitetaan kirja oli artikkeleita (yhteenveto) tai ei (monografia). Ei kai edes Itä-Suomen yliopisto tai Lapin yliopisto (=heikoimmat yliopistot) ole vajonnut näin alas, ettei kirjaa tarvita? 😱
HELSINGIN yliopisto on asettanut uudet ohjeet tohtorinväitöskirjasta. Alkusyksystä voimaan tulleen ohjeen mukaan väitöskirjaan voi riittää vain yksi julkaistu tieteellinen artikkeli, kun aie
Se on tietysti huolestuttavaa että vaatimuksia lasketaan.
Tosin noitakaan ei voi liikaa yleistää. Yksi artikkeli Naturessa olisi tosi kova!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halla-aho tosiaan tuhrasi 14 vuotta, kun normaalit ihmiset tekee väikkärin 3-4 vuodessa.
Väitöskirjan teko on kokopäivätyötä. Tutkijan työtä. Saa siihen haaskattua vaikka sata vuotta aikaa jos pelkästään harrastuksen vuoksi tai huvikseen tekee eikä ole huolta toimeentulosta, joka on väitöstutkijalla yleensä Koneen säätiön tai Suomen Akatemian myöntämän tutkimusapurahan varassa.
Hmm, paljokos tuo apuraha onkaan?
Koneen säätiön apuraha on 2700 €/kk väitöskirjatutkijalle, 3200 €/postdocillaja 3800 € /kk dosenttitasoiselle tutkijalle.
Suomen Akatemia ei myönnä apurahoja lainkaan, vaan se myöntää hankerahoitusta, joka maksetaan yliopistolle ja yliopisto maksaa siitä tutkijoille palkkaa. Väitöskirjatutkija ei voi edes hakea Suomen Akatemian rahoitusts, koska siihen pitää olla vähintäön tohtori (ja hankerahoituksen hakuun dosentti), mutta väitöskirjatutkija voi olla töissö jonkun muun Akatemialta saamalla hankerahalla. Tällöin hänen palkkansa vaihtelee kokemuksen mukaan noin 2700€/kk ja vähän päälke kolmen tonnin välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse väitöskirjaa tekemässä. Tärkeintä on saada mahdollisimman korkeatasoisia julkaisuja mahdollisimman nopeasti, johdantoon kirjoitan mahdollisimman vähän -ap
Aina kirjoitetaan kirja oli artikkeleita (yhteenveto) tai ei (monografia). Ei kai edes Itä-Suomen yliopisto tai Lapin yliopisto (=heikoimmat yliopistot) ole vajonnut näin alas, ettei kirjaa tarvita? 😱
HELSINGIN yliopisto on asettanut uudet ohjeet tohtorinväitöskirjasta. Alkusyksystä voimaan tulleen ohjeen mukaan väitöskirjaan voi riittää vain yksi julkaistu tieteellinen artikkeli, kun aie
Alennusmyynti. Äkkiä tohtoriksi Helsingistä, jos muut yliopistot vaatii liikaa.
En ikinä kertoisi olevani väikkärin tekijä. Tekisin hiljaisuudessa. Olen nähnyt niin monella jääneen kesken. Onhan se super-noloa toistella, että kyl mun piti. Ensin on kuviteltu olevan suuria älykköjä ja kuinkas sitten kävikään. Painful!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Höpöhöpö, olen julkaissut yli 100 vertaisarvioitua julkaisua ykköskirjoittajana tai dosentin kirjoittajapaikalla.En silti pidä itseäni varsinaisesti tutkijana.H-indeksini on keskitasoinen tai ehkä keskitasoa parempi.Suuret on luulot väitöskirjan tekijällä.Ko vaiheeseen ei ole mitään vaatimuksia.Näin se on,herää!"
Se on muuten kaikkien alojen dosentti. Menepä lapsukainen mammasi helmoihin.
Jos et muista tuota viittausta niin olet tosi nuori!🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HELSINGIN yliopisto on asettanut uudet ohjeet tohtorinväitöskirjasta. Alkusyksystä voimaan tulleen ohjeen mukaan väitöskirjaan voi riittää
Disinformation
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Siperia opettaa, Ap. Tule ihmeessä kertomaan miten etenee ja kuinka monta julkaisua sait esim. vuodessa.
Kokoaikainen työ, vapaa-ajalla tutkimusta. 1 julkaisu n. 12-18 kuukauden välein tähän mennessä. -ap
Eipä tuo nyt niin nopealta kuulosta. Menee sinullakin ainakin se neljä vuotta tuolla vauhdilla tuohon. Eikä halvalla saa välttämättä hyvää. Ts. lastu kärsii nopeudesta useissa tapauksissa. Jos käyt päätoimisesti muissa töissä, intressisi ei tosiaan taida olla tutkimuksessa. Miksi siis teet väikkäriä? Tittelin tähden?
Nykyään mennään raha edellä ja tuloksia pitäisi saada nopeasti. Ymmärtänet kuitenkin koulutettuna ihmisenä, että eri alojen tutkimus on erilaista. Tutkimus itsessään voi vaatia pitkäaikaista seurantaa, johon päälle tulee se tulosten arviointi.