Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monilla aloilla väitöskirjaan tuhrataan vuosikausia kokoaikaista työtä?

Vierailija
19.07.2025 |

Yhtenä tekijänä varmaan aineistonkeruu, monella alalla tehdään hanttihommat itse. Onko muita syitä?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sitä persun on ymmärtää.

Olen itse väitöskirjaa tekemässä. Tärkeintä on saada mahdollisimman korkeatasoisia julkaisuja mahdollisimman nopeasti, johdantoon kirjoitan mahdollisimman vähän -ap

Niin. Nykyisin ei välttämättä kirjoiteta kirjaa, vaan artikkeleita.

Aina kirjoitetaan kirja oli artikkeleita (yhteenveto) tai ei (monografia). Ei kai edes Itä-Suomen yliopisto tai Lapin yliopisto (=heikoimmat yliopistot) ole vajonnut näin alas, ettei kirjaa tarvita? 😱

Vierailija
22/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse väitöskirjaa tekemässä. Tärkeintä on saada mahdollisimman korkeatasoisia julkaisuja mahdollisimman nopeasti, johdantoon kirjoitan mahdollisimman vähän -ap

Useilla aloilla mahdollisimman nopeasti on vähintäön vuosi tai puolitoista artikkelia kohti. Siis jo julkaisuprosessiin vertaisarviointeineen menee vähintään vuosi. Sitä enne on tietyeti pitänyt tehdä se tutkimus ja kirjoittaa siitä se artikkeli. Toki prosessia nopeuttaa, jos on alalla, joilla artikkelien yhteiskirjoittaminen on tavanomaista. Silloiinhan ei tarvitse  itse tehdö kuin pieni osa myöskään tutkimustyöstä ja kirjoittamisesta vielä pienempi, mutta monilla aloilla väitöskirja pitää tehdä yksin.

myöhemmässä vaiheessa kokenut tutkija voi tehdä artikkeleita nopeammin (oma vuosituotantoni yksilötutkimusslalla vaihtelee 3 ja 11 julkaisun välillä sen mukaan paljonko muita töitä minulla on ja viivästyykö joku julkaisuprosessi vaikkapa journaalin toimittajan vaihdiksen tai vastaavan takia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätoimista väikkärityötä on lähinnä tilanteessa, jossa ei ole saanut oikeaa työtä ja muutenkin heikko suorittaja.

Tämäkö on nykyinen asenne tieteentekijöitä kohtaan.

Väitöskirjantekijä ei ole todellakaan mikään tieteentekijä vaan vasta hankkimassa pätevyyttä tiedetöihin. 20 peer review julkaisun jålkeenkin olet aloitteleva tieteentekijä.

Eikös asenne ole aina ollut näin? Missä kuplassa elät?

Nykyään voi neljällä artikkelilla suorittaa tohtorin tutkinnon. Toki nykyään pitää tehdä höpökurssejakin tutkimisen ja kirjoittamisen ohessa. Hyvällä tuurilla väittelyn jälkeen saa tenure track -professuurin, koska nykyiset määräajat sulkevat monet vanhemmat ja pätevämmät kollegat hakujen ulkopuolell

Joissain riittää 2 artikkelia.

Vierailija
24/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kirjoitetaan kirja oli artikkeleita (yhteenveto) tai ei (monografia). Ei kai edes Itä-Suomen yliopisto tai Lapin yliopisto (=heikoimmat yliopistot) ole vajonnut näin alas, ettei kirjaa tarvita? 😱

Artikkeliväitöskirja, jossa artikkelit julkaistaan väittelyä varten summaavan johdannon tai yhteenvedon kanssa kirjan muodossa, ei useimmiten ole yhtä yhtenäinen kuin monografiamuotoinen väitöskirja.

Vierailija
25/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

entisaikojen maisteri on nykyinen tohtori. inflaatio tässäkin.

Vierailija
26/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halla-aho tosiaan tuhrasi 14 vuotta, kun normaalit ihmiset tekee väikkärin 3-4 vuodessa.

Väitöskirjan teko on kokopäivätyötä. Tutkijan työtä. Saa siihen  haaskattua vaikka sata vuotta aikaa jos pelkästään harrastuksen vuoksi tai huvikseen tekee eikä ole huolta toimeentulosta, joka on väitöstutkijalla yleensä Koneen säätiön tai Suomen Akatemian myöntämän tutkimusapurahan varassa.

Vierailija
27/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni puhuu väitöskirjan tekemisestä ja onpa nähty tittelinä väitöskirjatutkijakin vaikka ei ole kirjasta tietoakaan. Edes tuon vertaa ei tarkisteta asioita !

Vierailija
28/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomen yliopistossa on Suomen suurin lääkis. Ei todellakaan ole heikko. Ja vaatimukset korkeammat kuin Helsingissä, minkä vuoksi väitöskirjoihin vaaditaan enemmän työtä ja siksi tulee vähemmän väitöksiä. Otapa selvää ennen kuin täällä keksit omiasi.

Vierailija
29/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halla-aho tosiaan tuhrasi 14 vuotta, kun normaalit ihmiset tekee väikkärin 3-4 vuodessa.

Väitöskirjan teko on kokopäivätyötä. Tutkijan työtä. Saa siihen  haaskattua vaikka sata vuotta aikaa jos pelkästään harrastuksen vuoksi tai huvikseen tekee eikä ole huolta toimeentulosta, joka on väitöstutkijalla yleensä Koneen säätiön tai Suomen Akatemian myöntämän tutkimusapurahan varassa.

Hmm, paljokos tuo apuraha onkaan?

Vierailija
30/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kommentti😩 Oletko joku asioita sivusta seurannut amis?

Vierailija
31/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätoimista väikkärityötä on lähinnä tilanteessa, jossa ei ole saanut oikeaa työtä ja muutenkin heikko suorittaja.

Väitöskirjantekijä ei ole todellakaan mikään tieteentekijä vaan vasta hankkimassa pätevyyttä tiedetöihin. 20 peer review julkaisun jålkeenkin olet aloitteleva tieteentekijä.

Ei ole noin. Sekoitit opinnäytetyöhön jota graduksi kutsutaan. Se on pelkkä näyte siitä, että on jotenkuten tieteellisen tutkimuksen menetelmät ja raportointitaidot hallussa.

Väitöskirjaa tehtäessä tutkitaan ja löydetään uusia asioita tai organisoidaan jotakin vanhastaan tunnettua, esim. muinaiskirkkoslaavin substantiivien ja adjektiivien taivutuspäätteitä. Se on aivan oikeaa tutkijantyötä. Mutta tehdään yleensä kokoaikahommina kolmessa, neljässä vuodessa eikä vttu 14 vuodessa :DDD Siinä ajassa saisi jo aikaan nuo 20 muuta tiedejulkaisua, jos olisi tieteeseen orientoitunut. 

Vierailija
32/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään voi neljällä artikkelilla suorittaa tohtorin tutkinnon. Toki nykyään pitää tehdä höpökurssejakin tutkimisen ja kirjoittamisen ohessa. Hyvällä tuurilla väittelyn jälkeen saa tenure track -professuurin, koska nykyiset määräajat sulkevat monet vanhemmat ja pätevämmät kollegat hakujen ulkopuolell

T. perusikoulun keskeyttänyt persu, jolla on kova tarve vähätellä ja disinformoida

Vierailija
33/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomen yliopistossa on Suomen suurin lääkis. Ei todellakaan ole heikko. Ja vaatimukset korkeammat kuin Helsingissä, minkä vuoksi väitöskirjoihin vaaditaan enemmän työtä ja siksi tulee väh

Lol, Suomessa heikoin lääkis on Itä-Suomessa kuten on heikoin yliopisto kaikkinensa. Menepä selittämään kollegoillesi tuollaista settia. Oletko trolli?

Vierailija
34/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla aloillahan se on sitä. Uutta tutkimusta.

Paskat ole. Useimmat väitöskirjat eivät tuota mitään uutta tietoa.

Vierailija
35/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein väikkärin etupäässä iltaisin,öisin ja viikonloppuisin kirjoittamalla, töiden ja perheen ohessa. Viimeiset 3 kk olin tutkimusvapaalla. 

En varmaan enää lähtisi moiseen hulluuteen.

Vierailija
36/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa tohtorin tutkintoa, joka suoritetaan neljällä artikkelilla, pölhöpersut.

Tohtoriksi tullakseen pitää sekä tutkia että opettaa ja kirjoittaa tutkimustyöstään väitöskirja, jota puolustetaan väitöstilaisuudessa ja joka tarjoaa uutta tietoa tiedeyhteisölle.

Tyttäreni sujahtaa tutkijakoulutettavien putkeen ensi kuun alusta, vaikkei vielä ole valmis kandikaan. Menee töihin tutkijaryhmään, jossa kehitetään kvanttitietokoneen käyttöjärjestelmää.

Siitä sitten kandiksi ensi keväänä, maisteriksi hetken päästä siitä ja sen jälkeen pikkuhiljaa omaa väitöstutkimusta tekemään.

Vierailija
37/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pölhöpersu sotkee keskenään gradut, maisteritutkinnon ja väikkärin.  Ei kai se ihme ole kun hänellä jäi peruskoulukin kesken. Ikä tuli vastaan ennenkuin ysiluokan kevät.

Vierailija
38/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole noin. Sekoitit opinnäytetyöhön jota graduksi kutsutaan. Se on pelkkä näyte siitä, että on jotenkuten tieteellisen tutkimuksen menetelmät ja raportointitaidot hallussa.

Väitöskirjaa tehtäessä tutkitaan ja löydetään uusia asioita tai organisoidaan jotakin vanhastaan tunnettua, esim. muinaisk

Höpöhöpö, olen julkaissut yli 100 vertaisarvioitua julkaisua ykköskirjoittajana tai dosentin kirjoittajapaikalla.En silti pidä itseäni varsinaisesti tutkijana.H-indeksini on keskitasoinen tai ehkä keskitasoa parempi.Suuret on luulot väitöskirjan tekijällä.Ko vaiheeseen ei ole mitään vaatimuksia.Näin se on,herää!

Vierailija
39/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HELSINGIN yliopisto on asettanut uudet ohjeet tohtorinväitöskirjasta. Alkusyksystä voimaan tulleen ohjeen mukaan väitöskirjaan voi riittää vain yksi julkaistu tieteellinen artikkeli, kun aiemmin artikkeleja vaadittiin vähintään kolme.

Myös väitöskirjaan vaadittavien opintopisteiden määrää on laskettu. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010791671.html

Se on Helsinki, joka laskee kaikkein vähimmillä tohtoriksi.

Vierailija
40/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pölhöpersu sotkee keskenään gradut, maisteritutkinnon ja väikkärin.  Ei kai se ihme ole kun hänellä jäi peruskoulukin kesken. Ikä tuli vastaan ennenkuin ysiluokan kevät.

Defenssit savoollais-isännällä tai emännällä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme