Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voivatko yksinhuoltajat käyttää alkoholia?

Vierailija
19.07.2025 |

Jos lapsi on etävanhemmalla ja etävanhempi on ihan kunnollinen, niin sitten yh voi tietysti olla omalla ajallaan missä kunnossa tahansa, mutta jos lapsella ei ole etävanhempaa tai jos etävanhempi on jotenkin epäluotettava, niin silloin yh on kai 24/7/365 vastuussa lapsestaan ja on oltava koko ajan niin skarpissa kunnossa kuin voi.

Olen miettinyt tätä, kun elän juuri tällaisessa tilanteessa, ja tajusin, että eipä ole tullut oltua kännissä tyyliin ikinä. Joskus olen ottanut pari lasia jossain juhlassa, mutta käytännössä en ole ollut sillä tavalla rennosti, kuin monet muut alkoholia käyttävät aikuiset ovat. Nyt voisi olla sen aika mutta huomaan että olen ollut joistain elämäntavasta ja yhdessäolon tavasta ihan ulkona parikymmentä vuotta. 

Tiedän että kaikki yh:t eivät olet raittiita. Yksi tuttu totaali-yh oli kavereidensa kanssa viinittelemässä, lapsi riehui viereisessä huoneessa ja mursi jalkansa, ja tuli sairaalareissu eikä ollut yhtään selvää aikuista. Siinäkään ei loppujen lopuksi tapahtunut mitään kauheaa, eikä kukaan ollut missään räkäkännissä, mutta itselle tuo kuulostaa ihan erittäin ahdistavalta tilanteelta, eikä sitä olisi koskaan voinut tapahtua minulle.

Miten te muut olette ajatelleet ja toimineet? En ole mitenkään jäänyt kaipaamaan sitä alkoholia, koska raittiudessa on tietenkin monia hyviä puolia, mutta olen varma, että elämä olisi kosteampaa, jos kotona olisi ollut toinenkin luotettava aikuinen. Ystävien kanssa viinipullon tyhjentäminen tai terassilla istuminen voi olla hauskaa tai oli ainakin silloin nuorena. Onko teillä jotka olette ydinperheessä sellainen tapa, että toinen on aina ns ajokunnossa, vai voiko se mennä siihen, että molemmat ovat humalassa? Ylipäänsä perheiden alkoholinkäyttö kiinnostaa. Nyt omat ovat jo lapset isoja ja lähivuosina voi alkaa taas viinitellä jos huvittaa, en tiedä huvittaako enää tai osaako enää edes.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan ole koskaan ollut tapana tissutella yksin kotonani. Joskus saatoin käydä baarissa jos löytyi lapsenvahti mutta viime baarireissustakin on varmaan 15 vuotta aikaa, lapsi jo aikuinen ja muuttanut pois kotoakin parisen vuotta sitten. 

Mutta en siis edellenkään osaa käyttää alkoholia muutoin kuin jos vaikka pikkujouluhin osallistuisin töissä niin siellä. Muutoin en mene baariin enkä juo kotonakaan.

Sitten taas kaveripiirissäni on parikin ydinperhettä joiden varsinkin äidit tissuttelevat todella paljon. Otetaan kaljaa kun siivotaan pihaa, otetaan kaljaa kun mennään lauantai-illan saunaan. Otetaan kaljaa kun lähdetään rannalle. Kaikissa näissä tilanteissa on ne lapset mukana pyörimässä jaloissa mikä ei vaan mahdu mun järjenjuoksuun mitenkään.

Että miksi siinä tilanteessa kun on kotona ja edelleen vastuullinen niihin lapsiinsa, siinä tarvitsee pistää päätä sekaisin aineilla? Minkä kuvan lapsetkin siitä saa jos äiti on jatkuvasti pienessä sievässä? 

Ymmärtäisin jos vaikka joskus lähtisivät tyttöjen illoille ravintolaan mutta ehei, kun juodaan joko omassa kotona tai sitten mennään tänne toiseen lapsiperheeseen kylään ja juodaan siellä...

Vierailija
2/2 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raittiina lasten kanssa, ihan omasta halustakin. En muutenkaan ole ollut mikään tissuttelijakaan ja turvallisuus on kaikin puolin tärkeää.

Jos huomaat olevasi hieman katkera niin muista kuitenkin että lapset ja turvallisuus on tärkeintä eikä kannata muuttua samanlaiseksi vastuuttomaksi kuin muut ovat. Ole ylpeä itsestäsi, olet ollut vastuullinen etkä ole menettänyt mitään.

Nyt sinulla on vapautta ja saatat huomata että olitkin turhaan katkera. Voi ottaa aikansa totutella uuteen elämäntyyliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan