Miksi juuri marja-alalla on näitä luonnevikaisia yrittäjiä? "työntekijät eivät saa istua työnteon lomassa"
"On olemassa työntekijän oikeuksia, mutta on olemassa myös velvollisuuksia.
Jos 16-vuotiaat eivät jaksa seistä, kannattaa käydä keskustelemassa meidän 80-vuotiaiden työntekijöiden kanssa, jotka eivät koe asiaa ollenkaan ongelmaksi, vaikka he seisoisivat koko kahdeksantuntisen työpäivän."
???
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/93201466-156d-4a8c-813d-fce88fd66584
Kommentit (377)
Turha sitten ihmetellä,ettei saa nuoria töihin!
Oikein tekivät ne jotka julkaisivat tuon videon,jossa työntekijä roikkuu jalat ilmassa tiskin reunassa koska hiljainen sadepäivä mutta ei vaan saa istua.
Olen ollut työssä jossa piti seistä joskus useampikin tunti paikallaan. Se on paljon rankempaa kuin jos saa edes kävellä. En tiennyt että Suomessa on vielä jossain näin ihmeellisiä sääntöjä ettei myyjä saa (tai voi) istua edes tauolla. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työssä jossa piti seistä joskus useampikin tunti paikallaan. Se on paljon rankempaa kuin jos saa edes kävellä. En tiennyt että Suomessa on vielä jossain näin ihmeellisiä sääntöjä ettei myyjä saa (tai voi) istua edes tauolla. Miksi?
Paikallaan seisottamista käytetään kidutusmuotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle asiakkaana on ihan sama vaikka istuvat koko ajan kunhan saan ostokseni tehtyä. Tosin seisominen on terveellisempää. Itse haluaisin toimistoon sähköpöydän että voisin seisoa mutta vanhanaikaiseen työpisteeseen ja vanhanaikaisen pomon vuoksi on hankala järjestää.
Pahoitteluni ot:sta, mutta seisomisen terveyshyödyt ovat olleet liioiteltuja ja ilmeisesti perustuneet enemmän ajatukseen, että asia on näin kuin varsinaisesti tutkittuun tietoon. Nyt kun asiaa on tutkittu joissain tapauksissa seisominen työpisteellä on ollut jopa hitusen haitallisempaa kuin istuminen. Samat ongelmakohdat tulevat esille myös seisten tehdyssä (pääte)työssä, eli huonot työasennot ja liikkumattomuus.
Muistaakseni osoittautui, että terveellisintä on nimenomaan istumisen ja seisomisen vuorottelu.
Hyvähän tämän yrittäjän on kotoaan huudella. Tulkoot itse seisomaan tunneiksi pieneen koppiin ja katsotaan miten sitten suu pannaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen Usan markettien kassat, jotka pakotetaan seisomaan ihan vittuilun vuoksi. Mitään työntekoon liittyvää perustetta asialle ei ole.
Täälläkin on kaupoissa sama homma. Mene vaikka mihin tahansa kauppakeskukseen ja kiertele muutamissa myymälöissä niin huomaat että yksikään myyjä ei istu.
Heillä on vaihtoehtona istua tai seistä. Vaihtelu on tärkeää. Pelkkä istuminen tai seisominen ei ole hyväksi.
Tosi harvassa liikkeessä kassan takana on tuoleja istumiseen, vaihtoehdot ovat siis seistä tai liikkua myymälässä. Ja se on ihan ok, liikkuminen ei ole läheskään niin raskasta kuin paikallaan seisominen useita tunteja.
Ei ole ok ettei saa istua.
Ainakin prismoissa ja cittareissa on jokaisella kassalla tuoli eli eipä tuo nyt pidä paikkaansa
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ymmärrän tämän, antaahan se erilaisen asiakaspalvelukuvan kun myyjä on seisten ja valmiina palvelemaan asiakkaita, näyttää siltä että koju on auki. Kun että siellä sivussa istutaan eikä päätä edes näy, parhaimmassa tapauksessa puhelinta selataan, asiakkaana tulee sellainen olo että anteeksi kun häiritsen.
"Mulle tulee semmonen mielikuva" on aika tyhmä syy vaatia myyjiä seisomaan paikallaan tuntikausia putkeen. Ei minun ostostentekoani ole ikinä estänyt kaupankassojenkaan istuminen, miksi sitten marjanmyyjän istumahetki estäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa istua koska...?
Ettekö ymmärrä mitä luette!
" Todellakin on sellainen käytäntö. Ei meillä ole tuoleja ja tila on pieni. Ei siellä voi olla jakkaroita pyörimässä jaloissa, se on työturvallisuusriski. Se on myös epäkohteliasta asiakasta kohtaan, jos työpaikalla istutaan, Puikkonen sanoo."
Aikoinaan olin kesätyttönä torilla ja ei todellakaan saanut istua siellä pöydän takana!
Se oli laiskan ihmisen merkki! Ja todellakin, tila on pieni, vaikka meilläkin oli seinätön katos.
Sielä on laatikoita sun muuta, pakkaustarvikkeita jne ja kaikilla on paikkansa ei voi olla tuoleja pyörimässä!
Eihän kahviloissakaan saa, eikä ravintoloissa tarjoilijat istua.
Palveluasenne!
Toi on ihan tekosyy ja selittelyä, että ois turvallisuusriski. My ass on. Itsekin olin nuorena torilla töissä ja en suoraan sanottuna enää edes muista, saatiinko istua. Ei varmaankaan, mutta työvuoro oli 5-tuntinen (iltatori) ja työ sellaista mukavaa (vihanneskoju), ettei ois varmaan ehtinytkään. Mutta totta kai pitäisi saada istua jos ei ole asiakkaita!! Ja jos kojulla on koko päivän.
En enää asioi kojulla, jolla työnantaja on evännyt tuolit, hyvä, että asia tulikin esille. Pyydän työntekijöltä, jos tällaista näen, yrittäjän yhteystiedot ja annan palautetta.
Marjaparonin stereotyyppi. Kyykyttää nuoria ja ulkomaalaisia. Itse asuu kartanossa ja ajaa ässämersulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa istua koska...?
" Todellakin on sellainen käytäntö. Ei meillä ole tuoleja ja tila on pieni. Ei siellä voi olla jakkaroita pyörimässä jaloissa, se on työturvallisuusriski. Se on myös epäkohteliasta asiakasta kohtaan, jos työpaikalla istutaan, Puikkonen sanoo."
Aikoinaan olin kesätyttönä torilla ja ei todellakaan saanut istua siellä pöydän takana!
Se oli laiskan ihmisen merkki! Ja todellakin, tila on pieni, vaikka meilläkin oli seinätön katos.
Sielä on laatikoita sun muuta, pakkaustarvikkeita jne ja kaikilla on paikkansa ei voi olla tuoleja pyörimässä!
Palveluasenne!
Toi on ihan tekosyy ja selittelyä, että ois turvallisuusriski. My ass on. Itse
Minä olen ollut torilla myymässä marjoja, ihan siis sillä varsinaisella. Menin kuudeksi ja päivä loppui kello 14. Kuusi päivää viikossa.
En koskaan ollut sitä pistettä yksin hoitamassa eli aina pääsi jaloittelemaan, jos halusi. Ja istua sai.
Ja maksoivat todella hyvin, vaikka olinkin vain 15. Sain jopa bonuksia kielitaidosta, kun omistajat itse eivät osanneet ruotsia ja englantia, saati muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sen jakkaran saa siihen kojun viereenkin?
Entä vessa?
Jakkaran vuokra maksaa työntekijälle 100e/pv ja vessamaksu 10e/kerta. T. EK ja Kok
Palkka tietty 9€/päivä. Työntekijät saavat sitten ottaa pikavippejä että voi harrastella työntekoa. Hienoa hienoa hienoa
Ihan hyvin voi istua silloin kun ei asiakkaita ole. Täällä onneksi fiksumpia yrittäjiä ja myyjillä on istumapaikkoja. Hyvin ovat myyjät siitä huolimatta palvelleet.
Oliko sen yrittäjän nimi Tero Mulkku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa istua koska...?
Palveluasenne!
Orja-asenne. Saat taivaassa pullaa jeesukselta ku oot noin nöyrä ollu ylemmille. Tseh tseh. Istu, kieri, nouda keppi!
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko asia oikeasti otettu esille? Sen verran rohkeutta pitää löytyä, että tosiaan ottaa asian puheeksi pomon kanssa ja jos ei yhteisymmärrystä löydy, niin vaihtaa työpaikkaa. Ei niin, että rikotaan työpaikan (tyhmiä) sääntöjä ja tehdään siitä video someen.
Yhteisymmärrystä ei selvästi löydy, sen verran kettuileva on tuo että pitäisi käydä juttelemassa jonkun 80-vuotiaan kanssa. Sen oloinen pomo, että jos joku joskus onnistuu tekemään jotain, kaikkien muitten pitäisi aina koko ajan onnistua siinä. Saako mennä juttelemaan jonkun selkänsä rikkoneen kanssa?
Moni nuori ei tiedä oikeuksiaan tai ei yksinkertaisesti uskalla ottaa asioita esiin, jos pomo ei osaa keskustella (kuten tämän tapauksen pomo vaikuttaa sellaiselta - miten esim. kuvitteelliset miljoonalahjoitukset liittyy tähän asiaan ollenkaan?).
S-ryhmän pikakassoilla työntekijöiden on pakko seistä. Käytäntö ei koske vain marjayrittäjiä.
On kyllä jännä. Joku viis vuotta sitten puhuttiin marjayrittäjien ahdingosta, kun ulkomaalaiset poimijat eivät päässeet Suomeen. Annoin yhteystietoni taholle, joka järjesti tiloille suomalaisia työntekijöitä. Aika pian tulikin viesti, että työtä olisi tarjolla. Kysyin ihan tavallisia kysymyksiä, kuten työpaikan sijaintia. Työnantaja ei suostunut kertomaan ja suuttui kysymyksestäni. Kun myöhemmin paljastui, millaisissa oloissa työntekijät mm. majoitettiin, ei harmita etten lähtenyt. Olen lapsesta saakka ollut kesäisin fyysisissä töissä, ne eivät siis pelota. Mutta jos istuminen on kategorisesti kielletty, se on yleensä signaali työnantajan asenteesta muutenkin.
Katsokaa karttaa. Marjakausi on Suomessa kovin lyhyt ja silloin on taottava kun rauta on kuumaa. Kymmenen kuukautta voi sitten istua niin paljon kuin huvittaa. Miksi valtio eli isit ja äidit ei anna yrittäjälle sen tuloja, jolloin näitä lumihiutaleita ei tarvitsisi rääkätä ja kiduttaa viikkokaupalla? Ei taida ketjun kommentoijista monikaan elää omalla työnteollaan, yrittäjyydestä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
S-ryhmän pikakassoilla työntekijöiden on pakko seistä. Käytäntö ei koske vain marjayrittäjiä.
Joku paikallinen käytäntä, joka ei todellakaan kosketa koko maata.
Eikö edes tauoilla kuten ruokatauolla? Kai teillä sellaiset oli? Saiko käydä vessassa?