Mitä Suomessa voi tehdä ihminen jolla ei ole suhteita ja joka ei siksi voi työllistyä piilotyöpaikkoihin?
Julkisessa haussa on vain vähän työpaikkoja eikä sinne käytännössä pääse koska hakijoita on satoja tai tuhansia joka paikkaan. Tuntuu, että ainoa vaihtoehto työn saamiseen on joku työkkärin 9 euron orjapaikka.
Kommentit (6)
Ei taida olla oikein muuta kuin niitä paskahommia orjapalkalla jotka ei kelpaa kellekään. Ota sellainen jos saat, ja opiskele sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Perustaa oman firman tai hankkia jonkun kysytyn koulutuksen (esim. lähihoitaja).
Suomessa on tuhansia työttömiä lähihoitajia.
Itse työllistyin täyspäiväisesti jo opiskelijana it-alalle, ja näen sen olleen sen ansiota, että jaksoin väsymättä lähetellä työhakemuksia sellaisiinkin yrityksiin jotka eivät olleet rekrytoimassa ketään. Toin työhakemuksissani esiin omaa persoonaani ja korostin omaa intohimoani alaa kohtaan, sekä halukkuuttani oppia jatkuvasti uutta. Pääsin todella moneen työhaastatteluun, ja lopulta tuli se vakituinen työpaikka ja alkoi uraputki. Työpaikka on vaihtunut vuosien varrella joitakin kertoja omasta aloitteestani, ja välillä sellaisiin firmoihin jotka eivät ole etsineet uusia työntekijöitä. Julkisella puolella en ole ollut kertaakaan hommissa, joten en osaa sanoa julkisen puolen piilotyöpaikoista mitään, mutta yksityisellä niitä on paljonkin. Itsekin olen spotannut useita piilotyöpaikkoja yrityksistä joissa olen ollut töissä. Kaveria tarvittaisiin, mutta rekrytoinnin aloitusta lykätään erinäisistä syistä.
En osaa parempaa neuvoa antaa kuin sen, että jos luopuu siitä negatiivisesta ajatusmallista ettei töitä löydy, ja alkaa käännellä väsymättä niitä kiviä, niin jonkin kiven alta löytyy se työpaikka.
Toki myös yrittäjyys on aina vaihtoehto, joka sitten vaatii aivan omanlaisensa ajatusmallin. Yksi yrittäjille annettu ohje on, että opettele kaksi eri asiaa todella hyvin, ja mieti, miten voisit yhdistää ne. Keksit hyvin todennäköisesti jotain uutta, mitä kukaan muu ei ole ennen myynyt, ja siitä tulee joko hitti tai huti. Mutta mitä enemmän uskot omaan asiaasi ja teet sen eteen töitä, sen todennäköisempää on että siitä tulee hitti. Kaikista tärkeintä vain on luopua kankeista ajatusmalleista, luopua pessimistisestä ajattelusta, löytää ratkaisuja laatikon ulkopuolelta, ja kyetä selviytymään ennen kaikkea niistä vaikeimmista päivistä.
Suomen viihdyttävin ketju, vaikka alapeukku toisin tahtoisi ;DDDDDD.
Tosin Persut ovat liian helppoja kohteita satiirille. Kaksi vuotta vielä ja ollaan varmaan kommentissa 40.000 ;D
-winner-
Kyllä niitä piilotyöpaikkoja on edelleen, eikä niihin aina löydy päteviä sukulaisia. Tee Exceliin lista kaikista sinua kiinnostavista yrityksistä, tosin isoissa firmoissa ei näitä piilotyöpaikkoja ole eli painota pk-yrityksiin. Soita yritysten rekrytoijillle/hr henkilöille tai toimitusjohtajille riippuen yrityksen koosta. He kertoo, että tarvitsevatko osaamistasi. Pelkkä ansioluetteloiden lähettäminen ei riitä yleensä. Olen tehnyt töiden etsintää työkseni vuosia.
Perustaa oman firman tai hankkia jonkun kysytyn koulutuksen (esim. lähihoitaja).