Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä aloittaa sijoittaminen?

Vierailija
18.07.2025 |

En tiedä sijoittamisesta mitään, eikä minulla on hullusti säästöjäkään, mutta haluaisin aloittaa. Olen kahden teinin yh, asumme vuokralla pk-seudulla. Jäin taloudellisesti totaalikuseen avioeroni jälkeen 10v sitten, nyt on miltei kaikki lainat taputeltu, säästöjä ei juuri ole. 

Olen väsynyt ainaiseen palkkapäivästä palkkapäivään-elämään, haluaisin kerryttää puskuria jotta voisin tarjota lapsillekin kivoja elämyksiä. 

Teen paljon töitä (päätyö + sivutyö josta saan pari satasta ylimääräistä kuussa) ja opiskelen ammattiin, josta voisin saada itselleni sivutoimen. Toivon että pian (vuoden sisällä?) saisin ylennyksen ja sitä myötä edes pienen palkankorotuksen - toki tämä ei ole varmaa. (Palkkakehitys tässä viimeisen 8v vuoden aikana +-0, ainoastaan indeksikorotuksia tipahdellut).

Nyt tänä vuonna kesälomarahat ja veronpalautus on mahdollistanut sen, että olen saanut suurimman osan osamaksuistani taputeltua - ja ylpeä siitä. Sain noista myös hieman rahaa säästöön.

Siispä, suositelkaa kirjallisuutta tai youtube/tms sisältöä mistä tämmöinen täysin keltanokka voisi alkaa opiskelemaan ja ymmärtämään sijoituksen päälle? 

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna rahasi minulle, varma tuotto.

Leif

Vierailija
2/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin Swedpankkiin ja laitoin naurettavan summan 2000 sek huvikseni ja vuodessa noussut kymmenkertaiseksi.Nyt sijoitan lisää samalle tilille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin Swedpankkiin ja laitoin naurettavan summan 2000 sek huvikseni ja vuodessa noussut kymmenkertaiseksi.Nyt sijoitan lisää samalle tilille. 

Miten tämä siis käytännössä toimii, kerrohan lisää!

ap 

Vierailija
4/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut suomalaisiin ympäristön parhaaksi toimiviin rahastoihin. Valitsin nimenomaan eettisiä sijoituskohtita, koska en ymmärrä (= jaksa ottaa selvää) ns. kovista sijoiuskohteista. Tulee jotain, jos on tullakseen. Tähän mennessä sijoitusteni arvo on vain kasvanut koko ajan, maltillisesti ja tasaisesti.

Pikkusumma kuukausittain menee eläkkeestä kuhunkin rahastoon eikä talouteni kaadu, jos tulisi takkin.

Vierailija
5/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä (eli käytännössä varaa aika) oman pankin sijoitusneuvontaan. Sieltä pääsee alkuun jos et halua alkaa oikesti perehtymään eri vaihtoehtoihin.

Vierailija
6/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

Älä usko huijaria!

Vierailija
7/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

Suosittelen että tilaat ajan Swedpankkiin. Ja pyydät saada keskustella sijoituksista. Älä laita isoja summia heti alussa ja pyydät saada tietää miten kohde jota suositellaan on mennyt viimeisen vuoden aikana. 

Helsingin pörssi tänään - OMXH markkinakatsaus | Nordnet Seuraa pörssiä.

Näin spontaanisti laittaisin rahani lääkefirmoihin ja sähkölaitoksiin. En voi muuta sanoa kun en ole seurannut pitkiin aikoihin. 

Vierailija
8/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa tili S-pankissa ja valitse rahastot mielesi ja omien arvojesi mukaan. Yksi rahasto-osuus maksaa 10€. Käy katsomassa eri rahastoja pankin sivuilla. Älä missään nimessä sekaannu minkään pankin asuntorahastoon!

Vierailija
9/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

Suosittelen että tilaat ajan Swedpankkiin. Ja pyydät saada keskustella sijoituksista. Älä laita isoja summia heti alussa ja pyydät saada tietää miten kohde jota suositellaan on mennyt viimeisen vuoden aikana. 

Helsingin pörssi tänään - OMXH markkinakatsaus | Nordnet Seuraa pörssiä.

Näin spontaanisti laittaisin rahani lääkefirmoihin ja sähkölaitoksiin. En voi muuta sanoa kun en ole seurannut pitkiin aikoihin. 

Eikä kaikkia pesämunia samaan koriin. Joku neuvoi ympäristön.Se on tietty tämän ajan melodia. 

Vierailija
10/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataa ChatGPT-app ja kysy mestarisijoittaja Warren Buffetin 15 parasta sijoitusneuvoa. Älä käytä pankkien sijoitusneuvojan palveluita, se tulee sinulle kalliiksi. Älä sijoita mihinkään sellaiseen, minkä toimitaa et ymmärrä. Ihmisen perustarpeet kuten ruoka, juoma, puolustusteollisuus ja terveydenhuolto ovat hyviä sijoituskohteita, koska niiden tarve ei vähene.

Vierailija
11/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamisessa voi joutua odottaa 10 vuotta ennen kun mitään tienaa. Ei kannata aloittaa. Minä olen ostanut muutaman asunnon ja vuokraan niitä.  Saan niistä ihan hyvän tuoton ja on riskitöntä ellei nyt joku asuntokupla puhkee mutta en usko. 10 vuodessa olen tehnyt ihan hyvin tiliä.

Vierailija
12/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä (eli käytännössä varaa aika) oman pankin sijoitusneuvontaan. Sieltä pääsee alkuun jos et halua alkaa oikesti perehtymään eri vaihtoehtoihin.

No ei kyllä kannata. Pankista ei saa sijoitusneuvontaa vaan ne henkilöt haluavat ensisijaisesti MYYDÄ kalliita sijoitustuotteita. Noin 1-1,5% kulut on ihan maksimi mitä sijoitustuotteista on järkevää maksaa.

Vierailija
13/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut suomalaisiin ympäristön parhaaksi toimiviin rahastoihin. Valitsin nimenomaan eettisiä sijoituskohtita, koska en ymmärrä (= jaksa ottaa selvää) ns. kovista sijoiuskohteista. Tulee jotain, jos on tullakseen. Tähän mennessä sijoitusteni arvo on vain kasvanut koko ajan, maltillisesti ja tasaisesti.

Pikkusumma kuukausittain menee eläkkeestä kuhunkin rahastoon eikä talouteni kaadu, jos tulisi takkin.

Rahastojen on tarkoitus tehdä rahaa omistajilleen eli yleensä pankeille tai sijoitusyhtiöille. Kun joku teema on muodissa, sitä varten tulee uusia rahastoja kuin sieniä sateella. Kun kaikki rahastot ostavat samoja osakkeita, niiden kurssit nousevat perusteettomasti ja rahastojen tulevaisuuden tuotto-odotukset laskevat.

Paljon järkevämpää olisi sijoittaa rahojaan pois muodista oleville aloille kuten öljyteollisuuteen sekä tietysti minimoida omat kustannukset. Tai sitten johonkin laajaan maailmaindeksiin.

Vierailija
14/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

Täytyy ainoastaan tallettaa 20 000sek ennen kuin saa rahansa takaisin.

- eri

Vierailija
15/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lataa ChatGPT-app ja kysy mestarisijoittaja Warren Buffetin 15 parasta sijoitusneuvoa. Älä käytä pankkien sijoitusneuvojan palveluita, se tulee sinulle kalliiksi. Älä sijoita mihinkään sellaiseen, minkä toimitaa et ymmärrä. Ihmisen perustarpeet kuten ruoka, juoma, puolustusteollisuus ja terveydenhuolto ovat hyviä sijoituskohteita, koska niiden tarve ei vähene.

Olen pankin bonusasiakas (vakuutukset, tilit, 2. asuntolaina), minulle ei maksa mitään. 

Vierailija
16/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamisessa voi joutua odottaa 10 vuotta ennen kun mitään tienaa. Ei kannata aloittaa. Minä olen ostanut muutaman asunnon ja vuokraan niitä.  Saan niistä ihan hyvän tuoton ja on riskitöntä ellei nyt joku asuntokupla puhkee mutta en usko. 10 vuodessa olen tehnyt ihan hyvin tiliä.

Niistä on paljon suurempi vaiva, kuin sijoituksista. 

Vierailija
17/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetin Suomi-rahasto, mutta sijoittaminen on pitkäjänteistä toimintaa eikä pidä odottaa pikavoittoja.

Vierailija
18/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kiven alla sä oot elänyt, jos et ole huomannut, että asuntojen hinnasta on sulanut 20% pois?👀

Vierailija
19/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä kannata. Pankista ei saa sijoitusneuvontaa vaan ne henkilöt haluavat ensisijaisesti MYYDÄ kalliita sijoitustuotteita. Noin 1-1,5% kulut on ihan maksimi mitä sijoitustuotteista on järkevää maksaa.

Paitsi pankin kanta-asiakkaalle.

Vierailija
20/59 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, jos mulla olisi mahdollisuus saada lainaa, niin tietysti itsekin tekisin samaa kuin sinä, asuntosijoittamista. Mutta en saa lainaa, joten tämä ei ikävä kyllä tule kyseeseen. :(

Omille lapsilleni jo nyt toitotan, että kaikista kesätyörahoista aina reilu potti asuntosäästötilille, että olisivat äitiään fiksumpia..

ap