muita onnettomia ruuanlaittajia ja purkkiruuan suosijoita??
Heips,
Minun vauvani täyttää kohta puolin vuoden. Tämän vuoden aikana olen itse tehnyt soseita ehkä viisi kertaa, todellakin vain viisi!! Poikani on siis saanut ateriasoseet lähestulkoon aina purkista ja siitä olen kantanut jatkuvaa huonoa omaatuntoa!
Nyt kun vauva on isompi voi edes välipaloja antaa normaalihedelmistä jne.
Olen muutenkin aika huono kokki ja meillä tehdään ruokaa suurinpiirtein joka toinen päivä. Aina tuntuu että on vaan ne samat ruuat. Ja sekin että joskus saa väännettyä itselle ja miehelle ruuat on jo saavutus. Niinä harvoina kertoina kun olen ryhdistäytynyt ja tehnyt vauvalle sosetta, niin ollaankin sit itse syöty vaan mitä kaapista sattuu löytymään (leipää tms.). yksinkertaisesti en pysty loihtimaan useampia " aterioita" päivässä, olen niin surkea kokki ja ehkä voi toki laitta laiskuudenkin piikkiin vähäsen.
Olen tuudittautunut siihen että kun lapsi on pian yli vuoden vanha, lapsi voi alkaa syödä samoja ruokia kuin me vanhemmatkin. Mutta huomaan vaan että sieltä kaupasta niitä purkkeja vaan edelleen raahataan niska vääränä... yksinkertaisesti EN OSAA jaotella meille vanhemmille tekemästä ruuasta osaa vauvalle, joka olisi vähemmän maustettua/suolaista! Tämäkin johtuu siitä että ne ruuat mitä osaan tehdä niin teen ja maustan ne vanhan kaavan mukaisesti, joita ei kyllä vielä noin pienelle voi antaa...
Olen kyllä yrittänyt miettiä tätä niinkin että onpahan lapsemme saanut ainakin monipuolista ruokaa pilttipurkeista, mitä ei varmasti minun sörsseleillä olisi saanut.
Kertokaa kanssatoverit, kannanko turhaan huonoa omaatuntoa kun vauva saa vain purkkiruokia ja toisekseen olisiko kenties vinkkejä miten päästä tästä " eteenpäin" , koska minäkin haluaisin olla sellainen äiti joka tekee kunnon kotiruokaa lapselleen??!?
Kommentit (14)
kausi kokki, eli välillä tulee tehtyä ruokaa ahkerasti ja sitten voi mennä pitkä aika että huomaa, ettei ole tullut paljoa kokkailtua. Siksipä olen tehnyt vauvalle isoja määriä pakkaseen mössöjä, mutta kyllä myös paljon valmispurkkeja meillä käytetään.. ja hyvä vaihtoehto sekin :)
Mutta siis, ajattelin hyödyntää tuota pakastusta jatkossakin, eli tekee ruokaa aina sen verran reilusti, että saa myös pakkaseen, eli jos ei joku päivä kerkee kokkaileen, niin sieltähän sitten sulattelee.
Googlettamalla " ruokaohje" löydät takuulla paljon myös uusia reseptejä. Laatikkoruokia on helppo tehdä, kypsyy itsekseen uunissa ja on terveellistä, keitot on myös hyviä.
Olen kuullut, että joku äiti oli tehnyt niin että laati sellaisen ruokalistan, jonka toteutti joka viikko samallalailla, eli esim. ma: kalakeittoa, ti:makaronilaatikkoa, ke:broileririsottoa jne. eipä tartte sitten pohtia, että mitä tänään syötäisiin ;) ehkä vähän tylsää.. mutta jos suunnittelee sopivat terveelliset ruoat, niin toimii varmasti eikä tartte ku opetella 7 ruokalajin laitto .. ja jos pakastaa jokaista, niin ei tartte tehä ruokaa ku jokatoinen viikko ;) :D
että jos tuntuu hankalalta jaotella sen maustamisen takia, niin älä jaottele, jätä vaan suola kokonaan pois. aikuiset voi kyllä lisätä sen suolan sitten valmiiseen ruokaan omaan annokseensa. tai sitten ottaa esim. ensin vauvalle kastiketta ja sitten vasta laittaa siihen suolan.. :)
...eikä ole vielä kertaakaan saanut äidin vääntämää sosetta! =) En myöskään ole mikään keittiönhengetär, kokkaus on ihan pakkopullaa. Ei ole tullut mieleenkään potea purkkiruoista huonoa omaatuntoa, eihän niissä ole lisäaineita ja niistä saa helposti koottua aika monipuolisen ruokavalion. No, puurot olen keittänyt suurimmaksi osaksi itse, josta laitan sulan hattuuni. ;)
Esikoinen oli meillä pahasti allerginen ja silloin jouduin kyllä keittelemään bataattia ja hirvenlihaa pakkaseen, pakon edessä. Nyt nautin kun pääsen vähän helpomalla ja voin keskittyä muihin juttuihin.
Täällä myös yksi onneton ruoanlaittaja. Poika on vasta puolivuotias, mutta jo nyt mietityttää miten selviän ruoanlaitosta sitten, kun poika alkaa syömään samaa ruokaa kuin me.
Minullekin ruoanlaitto on sellaista pakkopullaa, verenpainetta nostattavaa ja hampaiden kiristystä ja kirosanoja aiheuttavaa hommaa, että haluan päästä siitä mahdollisimman helpolla. Mies inhoaa ruoanlaittoa vielä minua enemmän. Siispä meillä käytetään eineksiä, puolivalmisteita jne. melkeinpä jokaisen ruoan laittamiseen. Kastikkeita en edes kuvittele osaavani tehdä itse, pussi auki vaan. Perunoita meille ei ole ostettu moneen vuoteen; jos perunaa syödään, avaan Mielihyvä-pussin tai sitten keiton sekaan laitan pussin pakasteena ostettuja valmiiksi kuorittuja ja paloiteltuja keittoperunoita. Makaronilaatikoksi ostetaan valmis eineslaatikko. Jne.
Pojalle en ole edes ajatellut missään vaiheessa tekeväni itse ensimmäistäkään sosetta, vaan kaupan valmissoseilla mennään niin kauan kuin tarvitsee. Sitten kun poika täyttää vuoden, täytyy vain katsoa mitä näistä normaaleista ruoista voi pojalle tarjota ja mitä ei. Onneksi purkkiruokia löytyy vielä parivuotiaillekin...
En kuitenkaan halua tuntea omantunnontuskia tästä asiasta enkä enää tässä reilusti yli kolmenkympin iässä edes kuvittele alkavani pitämään ruoanlaitosta. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, eiköhän se poika kuitenkin jostain ruokaa saa.
Meillä esikoinen aikanaan eli täysin purkkiruualla reilu vuoden ikään asti, kunnes tosiaan hiljalleen alkoi saamaan samaa ruokaa ku me muutkin -> siitä tosin tuli sitte nirsoakin nirsompi leidin alku, ja tänä pvänäkään suostu syömään kuin muutamaa mun tekemää ruokaa, loput valitettavasti syö valmiseineksinä (8v).
Keskimmäinen sai myöskin lähes purkkiruokia, mutta hänelle intouduin myös tekemään pakkaseen jotain ruokia, joita sitte vaihtelevalla menestyksellä syötin valmisruokien oheella. No, pääsääntöisesti parempi ruokailija on kuin isosiskonsa ;D (liki 4v).
Tässävälissä tapahtui jotain, ja alettiin miehen kanssa aktiivisemmpin paneutuu ruuanlaiton saloihin jne. Ollaan aina yhdessä tykätty kokata, mutta tosiaan sellaisia ruokia, joita harvemmin lapset tykkää tai voisi antaa -> tulisia, suolaisia jne jne.
Nyt kolmannen (9kk) kanssa olen ollut aktiivisin, tosin kyllä meillä menee edelleen purkkiruokiakin siinä rintarinnan. Musta niin on parempikin. KEsällä esim retkeillessä, kyllä se kaupan purkkiruoka säilyy mukaan pakattuna paremmin kuin ne omat sörsselit sieltä pakkasesta ;D
Samaa piirrettä mä omaan ku MArlis edellä, et olen kausiluontoinen kokki. Josksu tulee aikakausi jolloin kokkaan joka pvä ja innolla, sitte tulee kausi, jolloin vähäinenkin kokkaaminen tökkii ja ahdistaa ja sitte koko perhe on hiukan eri ruuilla jokainen. Musta pääasia on, että lapset saa ruokansa ruokaiakaan, oli se sitte valmis tai itse tehty!!!
Joten, summarum, huonot omattunnot pois hus hus, ja anna mennä vaan jos se tuntuu helpoimmalta arjessa!! Turhaan siitä ahdistut. Tässä maailmassa riittää jos jonkin laista sukeltajaa, ja silloin lapset ei edes saa ruokaa ;D
mielestäni noihin vauvan soseisiin (ainakaan ennen sitä vuoden ikää) ei juuri kokkaustaitoja tarvita. keittää ja soseuttaa vaan.. toki purkkiruokien kanssa pääsee helpommalla (ja kalliimmalla..) mutta olettekos hyvät vanhemmat maistaneet itse nuita vauvan soseita?? maissisose, kukkakaaliperunasose...? haisevat ihan kamalalle ja se maku on vielä hirveämpi!! meillä vauva ei edes suostunut nuita syömään kun joskus viikonloppureissulla yritimme. hedelmäsoseissa turvaudun melkein täysin kaupan valikoimiin, tulee mielestäni melkeimpä edullisemmaksi ja ne maistuvatkin hyviltä. mutta kaupan vihannes/lihasoseita en voisi kuvitellakkaan jatkuvasti lapselleni syöttäväni, ihan siitä syystä että niitä en itsekkään söisi mistään hinnasta. tosin meidän perheessä ei eineksiä syödä muutenkaan..
Myös minä INHOAN ruuanlaittoa. Vaikeaa, ahdistavaa ja kauhea kuoriminen, pilkkominen ja sotku yhden aterian takia, joka katoaa kymmenessä minuutissa suihin. Typerää!
Vauvan kanssa olen ihme kyllä jaksanut keitellä vihanneksia ja lihaa/kalaa ja mössätä aina viikon sörsselit pakastimeen. Kun yhden päivän uhraa typerälle toiminnalle, saa 6 päivää viikossa olla laittamatta ruokaa, mieletöntä! Hedelmäsoseet syötän suosiolla purkista. Oman pihan marjoista ja ompuista tehtyjä soseita ja kiisseleitä vauva ei suostu syömään ja ompusta tulee kauheita ilmavaivoja. Ja huono omatunto kalvaa myös minua noista purkkiruuista ja aivan turhaa. Mutta se on se liikkeellepaneva voima joka saa minut tarttumaan kuorimaveitseen...
Tiesitkö, että purkkilastenruoat voivat olla jopa " parempia" kuin itse tehdyt soseet? Ainakin näin talven ja kevään aikaan etelästä tuoduissa vihanneksissa saattaa olla jäämiä mm. kasvinsuojeluaineista, kun taas teollisten lastenruokien laatuvaatimusten ansiosta niissä ei vastaavia aineita saa olla.
Itse teen soseet itse, mutta kyllä siitäkin huonon omantunnon saa itselleen, heh!
(Vauva ei vaan huoli niitä purkkisoseita, mutta yritys on kova.)
Mäkin olen ollut sellainen tuurikokki aikaisemmin (ehkä vähän vieläkin), mutta olen saanut homman siten kuriin että tein sellasen listan ruokia mitä osaan tehdä helposti, sitten kattelin sitä listaa ennen kuin menin kauppaan että mitäs niistä nyt tekisi. Aina kannattaa tehdä vähän isompi satsi kerralla, että riittää ruokaa pariksi päiväksi ettei tarvi joka päivä olla kokkaamassa.
Nyt olen edistynyt jo siihen pisteeseen, että väännän noita perusruokia mennen tullen ja sitten katselen reseptejä joista harjottelen uusia ruokia silloin tällöin kunnes ne osaa tehdä ilman reseptikirjaa ja otan ne perusvarastoon. Näin on valikoima karttunut :). Lisäksi pidän aina sellaista pientä varastoa jääkaapissa kermaviiliä, ruokakermaa, kookosmaitoa, sitruunaa/limeä, paprikaa, ym. vihanneksia että voi aina tehdä jotain perusruokaa eikä tarvi yhtä tarviketta lähteä kaupasta hakemaan. Nämä siis näistä koko perheen ruoista.
Vauva syö vielä vaan maitoa,mutta ajattelin tehdä, kuten esikoisenkin kanssa, että keittelen sössöjä parin päivän tarpeiksi ja sitten vielä pakkaseen. Ettei tarvi joka päivä kokata kun toi kokkausinspiraatio ei iske ihan joka päivä...
No liekö tästä apua, mutta näin meillä!
Ap kyseli ruuanlaittovinkkejä. Toivottavasti en kuulosta kamalan opettavaiselta tai superäidiltä, tykkään ruuanlaitosta ja niin myös mies, meillä ei siksi juurikaan syödä valmisruokia.
Tässäpä muutama meillä hyväksi havaittu konsti, jotka helpottavat ruuanlaittoa (en sentään niin paljon pidä ruuanlaitosta, että haluaisin laittaa ruokaa joka päivä alusta asti). Joku mainitsikin aiemmin noista ruokalistojen tekemisestä. Se on toiminut meilläkin, kun kerralla miettii, mitä syötäisiin ensi viikolla, voi kaupassa käydessä ostaa vaikka melkein koko viikon ruuat, jos säilytyskapasiteetti vain antaa myöden. Teen myös usein niin, että ostan esim. jauhelihaa enemmän kuin yhteen ruokaan ja ruskistan sen käyttövalmiiksi. Sitten vain sopivina annoksina pakkaseen, ja jauhelihakeitto, -pasta, makaronilaatikko tms. syntyy huomattavasti helpommin kuin muuten. Samaa voi suosia muunkin lihan kanssa, paistaa kerralla ison satsin ja pakastaa osan, siihenhän voi vaikka lisätä sitten valmista ateriakastiketta, jos itse tekeminen ei houkuta.
Tuossa aiemmin mainittujen aineksien lisäksi meillä on aina kotona perunoita, porkkanoita, palsternakkaa, selleriä ja sipulia. Varsinkin palsternakasta ja selleristä tulee hyvä maku ruokiin (ei tarvi panna paljoa).
Teen ruokaa pakkaseen muutenkin, laatikkoruuista pakastan usein osan, samoin monista kastikkeista. Senkin olen huomannut hyväksi, että tekee kerralla usean päivän ruuan, siis montaa lajia. Osa pitää tietysti olla pakastettavia. Ja tässä tietysti menee puoli päivää tai koko päivä, mutta sitten muina päivinä pääsee helpommalla.
Marttaliiton sivuilla muuten on myös ruokaohjeita, en ole itse kokeillut niitä, mutta muistaakseni ovat aika perusohjeita.
Hei!
Älä turhia sure tai kanna huonoa omaatuntoa.
Me asutaan sellaisella alueella, että lähikaupassa on todella huonoja hedelmiä ja vihanneksia. Lähimpään isoon markettii on matkaa, eikä sinne aina tule lähdettyä. Niinpä ostan harvemmin hevi-osastolta tuoretavaraa. Pikkuiselle ei viitsi antaa mitään nyykähtänyttä hevi-juttua ihan jo tautien pelossa, joten meillä on sujuvasti syöty kaupan valmissoseita. Olen ajatellut, että ne on turvallisempia ja kulkevat helpommin mukana.
Olen aika innokas reissaamaan vauvan kanssa ja tien päällä on helpompi aukaista purkki. Kylään jos menen illasta, niin on helpompaa ottaa puurokin purkissa, kuin alkaa siellä keittelemään.
Osaan ja tykkään kyllä laittaa ruokaa, mutta olosuhteet pakottaa näin. Ja toisaalta joku jo tuossa sanoi, että ulkolaisissa hevissä voi olla tähän aikaan vuodesta monenlaista lisäainetta. Ja onhan valmisruuat oikeenkin ravintoympyrän mukaisia! Kalliita vain.
Joten otappa sieltä purkkihyllystä jatkossakin itsellesi omaa aikaa ihan hyvällä omallatunnolla!
(Ja jos myöhempää elämää ajatellen haluat hyviä ja helppoja ruokareseptejä, niin osta joku seiskaluokan köksänkirja. Ei simppelimmäksi ruuanlaitto enää mene - ja ohjeet on monesti tosi nameja! :) )
Kun niitä kerta kyseltiin. Meidän perheessäkään ei eineksiä harrasteta. Peruskauppareissukin käsittää käynnit lähinnä osastoilla hedelmät/vihannekset, tuore liha ja maito puoli plus juustot. Napsin hedelmiä ja vihanneksia fiiliksen mukaan, mitä milloinkin, itse olen vuosikausia kokkaillut niin en edes osaa kokea sitä kuorimista, pilkkomista sun muuta vaivalloisena. Se käy niin rutiinitouhuna eikä siinä montaa minuuttia kestä. Nytkin muhii kuoritut ja pilkotut kermaperunat uunissa, sitä ennen paistui lihapullat *slurps* Tällä hain siis sitä, että jos siitä ruoanlaitosta opettelee tekemään päivittäisen rutiinin niin se ei niin työläältä tunnukaan. Päivällä pistin höyrystymään perunat ja porkkanat joista tein tytölle sosetta ja osan laitoin pakastimeen. Ei ollut kovin vaivalloista! Jos tuntuu siltä, että aina pyörii samat ruoat ruokapöydässä niin kannattaa miettiä eri ruokalajeja ja vaihdella niitä keskenään. Jos lisukkeena on joko peruna, pasta tai riisi, niin näitten kaikkien kanssa voi syödä niin lihaa, kanaa, kalkkunaa kuin broileriakin. Yhdistelee ja improvisoi. Aloittelijalle se ei ehkä ole niin helppoa miltä kuulostaa, oma lempparini on kokkailuharrastukseni alkukausilta hankittu " Hyvä kokki" keittokirja joka kattaa kaikki mahdolliset perusreseptit ja kokemuksen myötä niitä voi muokata oman maun mukaan ja luntata vaan joskus jotain vinkkiä ruoan määrästä tms.
Tuo pakastaminen on tosi hyvä juttu. Itsekin usein pistän pakastimeen ruokaa. Nytkin siellä on edelliseltä viikonlopulta puoli peltiä pitsaa (itsetehtyä) eli löytyy pientä naposteletavaakin jos kova nälkä pääsisi yllättämään jonain päivänä kun ei ole ehtinyt/jaksanut hellan ääreen. Kaikkia muitakin kotiruokia voi hyvin pakastaa ja tätä ns. pakastepikaruokaa harrastetaan meilläkin :)
Meillä vaanerona se, että tykkään itse laittaa ruokaa ja olen ihan taitava kokkaaja. Meillä vauvat eivät vaan syöneet itse tekemiäni soseita. Yökkäilivät ja olivat vaikka syömättä ennemmin. Jossain vaiheessa, ehkä 11kk iässä lopettivat sitten purkkiruokien syömisen vähitellen. Söivät puuroa vaan ja olisivat juoneet maitoa, mutta purkkiruoka ei kelvannut. Olin ihan hädässä ja ajattelin, että pojat vaan laihtuvat.
No, sitten päätettiin vaan alkaa antamaan samaa ruokaa mitä itse syödään. Hyvin uppoaa nykyään pastat parmesaanilla terästettynä, intialaiset linssikastikkeet sekä lohi, jonka kaverini mango-chili-kermaviilikastike. Välillä omaa suuta polttaa, mutta vauvat odottavat suu auki lisää ruokaa eikä näytä tuntuvan missään. Neuvolassa lohduttivat, kun ihmettelin, voiko pieni vauva tosiaan syödä noin mausteista ruokaa, että ne on niitä jo raskausaikana perittyjä makutottumuksia ja hyvä vaan, että mausteet maistuu.
Mutta alkuperäiseen palatakseni, mäkin kannoin tosi huonoa omaa tuntoa noista purkkiruoista.Siitäkinluin monet keskustelut, joissa muut vakuuttivat, että ne on ihan terveellisiä, kun on lisätyt vitamiinit, ei säilöntäaineita eikä suolaa jne.
Et varmasti ole ainoa äiti, jonka lapsi vielä vuoden ikäisenä syö pelkkiä purkkiruokia, ole siis huoleti!
Mutta mulla pisti silmään tuo kirjoituksesi siitä, että teillä laitetaan harvoin ruokaa ja syödään usein leipää tms. ja sitten toisaalta odotat lapsesi kasvavan tarpeeksi isoksi, jotta hän voisi syödä samaa ruokaa kuin tekin. Lapselle pitäisi kuitenkin tarjota monipuolista ruokaa.....
En tiedä onko tästä mitään apua, mutta yritän kaivaa esille sen vanhan reseptiketjun, jonka otsikko oli " jauheliharisoton ohje....." Toivottavasti linkki toimii!
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8461609&t=8461609&appid=&…