Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kellään muulla tällaista jännittämisongelmaa? (mahalla reagointi)

Vierailija
20.09.2008 |

Jännitän ihan hirveästi sitä että minulla tulee ns väärässä paikassa vessahätä, eli pahimpia tilanteita on kahvipöydässä istuminen, ruokailu, kokoukset, kylässä käynti yleensäkin jne. Jos on pakko mennä jonnekin niin en uskalla syödä mitään ja käyn "sata" kertaa vessassa lähtiessä ja siltikin saattaa tulla mahavaivoja ja kiusallisia tilanteita :( Toisin sanoen tuntuu että aina pierettää ja on "iso hätä" juuri silloin kun ei pitäisi ja tää on ihan hirveen kiusallista. Mikä tähän vois auttaa?? Tää vaiva on ollut mulla jo viimeiset yli 15v ja paniikkihäiriöksi diagnosoitu, mutta varsinaista apua en ole saanut mistään.

En ole voinut esim käydä koulua kuten olisin halunnut, tämän vaivan takia.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen ongelma täälläki. Mulla on maha se joka reagoi ihan kaikkeen, niin jännittämiseen kuin pelkoon, suruun, lääkkeisiin, siis ihan kaikkeen.

Jännittäminen oireilee just silleen että paskattaa koko ajan, ja varsinkin just ennen sitä tapahtumaa mikä jännittää. Tää on niin kurjaa ettei voi kuvailla, mut sähän sen tiedät!

Olen käyny psykologilla ja saanut apua rentoutumis ja mielikuvaharjotteista mut ei tää kokonaan ole pois, eikä koskaan lähdekään.

Olen nyt 35v. ja ollut lapsesta asti tällainen. Nyt olen hyväksynyt tämän itsessäni, ajattelen että se on osa minua. Kun olen tämän oikeasti hyväksynyt niin oireilu ei ole ollut niin pahaa.

Jos suinkin voit, hyväksy itsellesi jännittäminen ja vatsaoireet. Tiedän, aika hölmö neuvo mut jos ja kun oikeasti sen hyväksyt niin olosi helpottuu.

Vierailija
2/11 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen sellainen.Kokeile ruokavaliota ja googlaa vinkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman lohduttaa kun ainakin yksi toinenkin joka tästä kärsii, tietenkään ei tätä kellekään toivoisi, mutta aina kun olen ajatellut ettei muita samanlaisia voi olla. Kaikki on hankalaa tän vaivan takia, kampaajalla käynti, joskus jopa kassajonossa jonottaminen (varsinkin Lidlissä mistä ei pääse pois niin vain). Kahville menoa välttelen jos ei ole aivan pakko mennä.

ap

Vierailija
4/11 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran yötä hotellissa ja kun tein lähtöä aamulla, kävin KAHDEKSAN KERTAA PASKALLA. Löysää kakkaa vaan tuli ja tuli ja tuli..! Yleensä joudun edellisenä päivänä välttämään mm. kahvia, karkkia, suklaata sekä leivonnaisia ja sipsejä, jos tahdon seuraavana päivänä kaupungille. Ja silloinkin, kaupungilla, pitää syödä vain vähän (esim. kovaan nälkään yksi hedelmä ja vettä), ettei joutuisi vessaa etsimään...:(

Minullakin on paniikkioireita ja jonkinlaista ihmispelkoa. Vahdin myös käytöstäni.

Vierailija
5/11 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun jätin ruisleivän pois "oireet" helpottivat.. En tiedä oliko fyysistä vai psyykkistä - uskoisin että kumpaakin eli vatsaoireet yhdistettynä niiden pelkoon - tekivät ongelmasta vielä pahemman.

Vierailija
6/11 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo oppinut, milloin ei kaupoissa ole kauheita jonoja/ruuhkaa, niin välttelen noita ruuhka-aikoja. Tosin varmaan aivan hölmöä mitään alkaa välttelemään. Antaa tavallaan pelolle vallan.

Mulla lievästi tuota maha-oireita. Lähinnä sykkeen nousua, käsien vapinaa, hermostuneisuutta.

Mulla myös kauhistus on ruuhkassa ajminen. Varsinkin, jos auton kanssa joutuu pysähtymään ruuhkaan/liikennevaloihin. Onko muilla vastaavaa?

Vierailija
7/11 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen käynyt useita vuosia terapioissa ja on kokeiltu kaikenlaista, mutta sama vaiva vain jatkuu ja jatkuu. Jotkut neuvoo vaihtamaan ruokavaliota, no tottakait se helpottaa JONKIN VERRAN, mutta ei tietenkään poista sitä - se pelko ja jännitys tulee ainakin minulle olin minä syönyt mitä tahansa tai vaikka en olisi syönyt mitään - aina sama lopputulos. Olen myös joutunut ihan välttelemään joitain juttuja, juuri kaikki kahvitilaisuudet yms. sosiaaliset tilanteet ovat pahimmat, kokoukset työelämässä on ihan kauheita. Elämäni on ollut tällaista koko ajan. Olen saanut "vatsahermoja rauhoittavaa" lääkettä, se auttaa jonkin verran, mutta ei poista sitä, ihan samalla lailla joutuu vessassa hyppäämään ennen lähtöä jonnekkin. -Tuo oli ihan tuttua minullekkin, että olen joutunut ramppaamaan ennen jotain tilaisuutta kerta kerran jälkeen isolla hädällä, eikä helpota ollenkaan. Olen sen takia myöhästynytkin monesti, kun ei kerta kaikkiaan tule loppua siitä vessassa ramppaamisesta. Ja mihin sitte menenkin, niin aina on "varmistettava", että onko siinä paikassa varmasti vessa ja auta armias, jos ei olekaan, niin kyllä on orpo olo. -Minutkin on tutkittu, eikä mulla ollut edes ärtynyt paksusuoli -diagnoosiakaan, vaikka niin luulin, kun menin kolonoskopiaan. Jotkut ihmiset ovat vain sellaisia ilmeisesti, että reagoivat mahalla kaiken. Joskus on oikein huvittanut, kun on joku jännittävä juttu esim. tullut, niin en toisinaan edes kerkeä muuten tajuta (siis aivoilla!), niin mahapa on jo tajunnut sen ja taas mentiin...! Että kaipa mulla onkin aivot mahassa eikä päässä, huoh.

Vierailija
8/11 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla maha rupesi reagoimaan kun luin näitä viestejä läpi, heti ilmaa pukkaa mahaan :o( Ja ens viikko on oikee stressiviikko kun on kaikenlaista pakollista menoa kolmena päivänä peräkkäin, en todellakaan tiedä kuinka tulen selviämään. Sitten kun en pysty syömään niin verensokeri laskee ja olo on jo senkin takia heikko ja huono. Kyllä tää on hirvee noidankehä.

Eikä pelkästään ne mahaoireet vaan lisäksi sitten kädet vapisee, tulee kylmä hiki, sydän jyskyttää tuhatta ja sataa ja olo on kaikenkaikkiaan hirveä.

ap

Vierailija
9/11 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pissahätä ja tuleehan se....tod. kiusallista. Mut kerron vaivastani kavereille aina avoimesti. Töissäkin olen kertonut olevani tällainen vessassa ramppaaja ja sillä olen pärjännyt.

Vierailija
10/11 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui et ihan sama mitä söi, aina pieretti. Ja jos ei syönyt paljoa niin sit vasta pierettikin. Asia oli hurjan nolo, enkä kehdannut siitä puhua kellekään, jouduin myös jättämään väliin joitain tilaisuuksia kun jännitin jo valmiiksi mahdanko pieraista siellä.

Vihdoin puhuin asiasta lääkärissä ja se auttoi. Mun ongelma oli se että mulla oli rakenteellinen vika suolistossa, ts. liian pitkä paksusuoli. Normaalisti ihmisellä tulee eilen syöty sapuska ulos tänään, mulla tuli hitaamin tai sit ihan vähän kerrallaan vaik kuinka ähkin pöntöllä. Hoidoksi auttoi runsaskuituinen ruokavalio ja se, että juon aamulla ekana tyhjään vatsaan kuoin kahvia. Siinä ei kauan kestä kun tulee iso hätä:-) Kuitenkin joudun joskus toimittamaan vatsani peräruiskeella, jos tunnen että ei tyhjentynyt kunnolla.

Vierailija
11/11 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kokeiltu myös mielialalääkkeitä just tuon jännityksen ja paniikkihäiriön helpottamiseen - se tehosi kyllä aika hyvin, mutta siitä oli tuli myös joitain sivuvaikutuksia (migreenikohtaukset lisääntyivät yms.) mulle, niin halusin lopettaa niiden syömisen (terapeutin ohjeiden mukaan) ja nykyisin mulla ei ole mitään mielialalääkitystä tähän vaivaan. Tiedän kyllä, että mun pitäisi jotain lääkitystä käyttää ja tarvitsisin ehdottomasti lääkityksen, koska oli kuitenkin huomattavasti helpompaa sen lääkityksen aikana selviytyä noista tilanteista. Onko ap sinulle kokeiltu lääkitystä just tuohon jännittämiseen? Jos ei, niin suosittelen lämpimästi ainakin kokeilla sitä, koska se kuitenkin jonkin verran helpottaa, jos itse lääke (mikä se lääke sitten onkaan) muuten sopii. Ja nämä lääkkeethän rupeavat auttamaan vasta, kun on syönyt niitä jonkun aikaa, eivät välttämättä ihan heti. Ainakin minulla se mahalla reagointikin sitten väheni (ei kuitenkaan ihan kokonaan), koska olin muuten rauhallisempi tuon lääkityksen aikana. Kannattaa kokeilla kaikki mahdolliset konstit ja hakeutua lääkäriin. Ensiksi voi mennä vaikka ihan terveyskeskuslääkärille tästä vaivasta puhumaan ja hän ohjaa sitten eteenpäin tai tietysti voi hakeutua mielenterveystoimistoon ja sitä kautta psykiatrille, jolla on taas sitten oikeudet kirjoittaa lääkitystä tähän vaivaan. Voihan olla, että siitä saisit todella helpotusta tähän vaivaan. Tää on tosi inhottava vaiva, mutta et ole yksin ap, meitä on muitakin psykosomaattisesti reagoivia ihmisiä. Tää elämä on ainakin meikäläisellä yhtä "selviytymistä" toisesta tilanteesta toiseen tilanteeseen, mutta se kait on vain hyväksyttävä että näin tulee aina olemaan.

-Toivon sydämestäni ap voimia sinulle tulevalle viikolle ja olen "hengessä mukana", sillä todella tiedän, miltä susta tuntuu!

Terveisin 9

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan