Uimaopetuksesta vähän asiaa
Olen mummi ja opetin lapsenlapseni aikanaan uimaan. Kävimme säännöllisesti uimahallissa ja treenasimme. Kellukkeet oli käytössä, hyvälaatuiset ja kestävästä materiaalista tehdyt. Jos on kellukkeet ei tietääkseni ihan tuosta vaan vajoa veden alle. Uima-altaassa voi leikkiä ja opetella sukeltamaan, silloin tietysti kellukkeet otetaan pois. Lapsenlapseni oppikin ensin sukeltelemaan kunnolla ja tottui veteen. Mökillä harjoittelimme järvessä. Mummi seisoi laiturin päässä odottamassa kun lapsi ui luokseen, ja siitä sitten yhtä matkaa uitiin rantaan asti. Ja sama uudestaan. Lapsi joka ei osaa uida ei voi olla hetkeäkään yksin vedessä, tämä on päivänselvää. Kauhistuttaa tämä nykymeno, onko osalla aikuisia vanhempia ihan perustaidot kateissa?
En halua syyllistää ketään, mutta eihän voi lähteä uimarannalle jos ei ole perusasiat tiedossa.
Kommentit (23)
Kukaan ei ole kiinnostunut sinusta ja sinun opetuksista, mummo rauhoittuu nyt vaan ja menee keinutuoliin istumaan, noin...hyvä...
Tänään juuri sanoin järvellä äidille joka sup-lautaili lapsen kanssa pidempää matkaa, että edes lapsella pitäis olla pelastusliivit. Heillä oli tälläinen yhdistelmä että sup-laita, ja narun päässä puhallettava uimarengas lapselle. Nainen ei vaivaantunut edes vastaamaan mitään. Peppu bikinit päällä vaan meloi rantaa kohden.
Vierailija kirjoitti:
Tänään juuri sanoin järvellä äidille joka sup-lautaili lapsen kanssa pidempää matkaa, että edes lapsella pitäis olla pelastusliivit. Heillä oli tälläinen yhdistelmä että sup-laita, ja narun päässä puhallettava uimarengas lapselle. Nainen ei vaivaantunut edes vastaamaan mitään. Peppu bikinit päällä vaan meloi rantaa kohden.
Voi luoja. Sama kuin sanoisit lihavalle, että olet lihava.
Pitääkö uimaan jotenkin opettaa? En muista että mua olisi opetettu enkä tiedä muitakaan joille olisi varta vasten neuvottu miten uidaan. Kyllähän vedessä pinnalla pysyy kun vähän heiluttelee raajojaan tai menee selälleen kelluntaan. Mutta eikö se siis käy ihan vaistomaisesti vedessä ellei mene paniikkiin? Pitkän matkan uiminen on sitten vaan kestävyyskunnosta kiinni.
Entäs me uimataidottomat aikuiset, joita vanhemmat ei ole viitsineet viedä uimaan (ja monesti eivät ole itsekään olleet erityisemmin uimataitoisia), kun nyt tukien leikkaamisen myötä ei ole varaa mennä aikuisten uimakouluun? Moni tarvitsisi käydä sen sitä paitsi useampaan kertaan. Itse en oppinut ekalla kierroksella.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole kiinnostunut sinusta ja sinun opetuksista, mummo rauhoittuu nyt vaan ja menee keinutuoliin istumaan, noin...hyvä...
" Onko iso vika sielläsun asenteessa ? Minä en ole vielä lainkaan keinutuoli-ikäinen. Haluan vaan herätellä ajatuksia. Ja tosiaan hyvät uimakellukkeet on ihan helppo tapa aloittaa....
Vierailija kirjoitti:
No, hyvä, että edes peppu oli esillä. Uimarenkaasta lapsi tipahtaa vaivatta veden varaan. Vaatii siis uimataidon tuollainen harrastelu.
Hävettääkö vanhempia opettaa lastaan uimaan julkisilla paikoilla? Ei minua ainakaan hävettänyt. Siitä vaan kilpparikelluntaa, perunoiden puhaltelua ja käsipohjaa menemään esimerkkinä aluksi. Uimakouluun paras laittaa, jos paikkoja on.
Netistä löytyy uimakoulun tekniikoihin liittyen ohjelmia, joista voi aikuinenkin kerrata ja sitten ohjata lasta.
Ja Leppävaarassa on muka vasta tämän viikon keskiviikkona tullut säännöksiä vahtia uimataidotonta käden mitan päässä altaassa... Päivänselväähän tuollainen on lapsen syntymästä saakka.
Ja vesien äärellä juostessa pelastusliivit päällä pitää olla, jos ei lapsi osaa uida. Taaperoikäisillä varsinkin, kun lähtevät summan mutikassa kipittämään suuntiin arvaamattomiin.
Eikö voi olla kulttuurista kiinni, etteikö tällaisia perusasioita tajuta kuin lapsen varjeleminen vaaroilta. Kaikki sen älyää, että veteen voi hukkua.
Vierailija kirjoitti:
Entäs me uimataidottomat aikuiset, joita vanhemmat ei ole viitsineet viedä uimaan (ja monesti eivät ole itsekään olleet erityisemmin uimataitoisia), kun nyt tukien leikkaamisen myötä ei ole varaa mennä aikuisten uimakouluun? Moni tarvitsisi käydä sen sitä paitsi useampaan kertaan. Itse en oppinut ekalla kierroksella.
Jos aikuinen on uimataidoton, pitää kysyä opetusta oman kunnan uimahallista. Ei ainakaan lähteä veteen tai sen äärelle uimataidottomana, varsinkaan lasten kanssa. Vähintäänkin joku uimataitoinen kysyttävä mukaan.
Kaikissa maissa ihmishenki ei ole yhtä arvokas kuin Suomessa, ei edes oman lapsen henki. Antakaa heidän elää miten haluavat, älkääkö pakkosyöttäkö pelastetaan kaikki, maksoi mitä maksoi, asennettanne.
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä kyllä riittää tekosyitä ja yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki. Voi luoja!
Eihän tyttöjä voi pakottaa koulussakaan uimatunnille. Kaikilla aina menkat samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa maissa ihmishenki ei ole yhtä arvokas kuin Suomessa, ei edes oman lapsen henki. Antakaa heidän elää miten haluavat, älkääkö pakkosyöttäkö pelastetaan kaikki, maksoi mitä maksoi, asennettanne.
" Tässä ei mitään syötetä. Tuleeko kukaan miettineeksi miten suuret kustannukset noista pelastusoperaatioista syntyy. Ja ihan vaan koska, ei niin väliä.
Jokainen taaplatkoon tavallaan. Minä vaan en ole " ihan sama-tyyppinen ihminen".
Monikulttuurisuus on rikkaus. Ei mulla muuta. Terveisin Stubb
No kyllä perustaidot pitää oppia vuosia ennen menkkojen alkua jo.
Koulu-uinneista saa kieltäytyä, jos aristelee kovin esiteininä. Vanhemmat voivat hoitaa opetuksen sitten vaikka lomareissuilla.
Suurin osa kyllä osallistuu kainostelusta huolimatta, koska kodeissa ymmärretään miten tärkeästä taidosta on kyse. Koulu-uinneissa opetetaan isommille myös hengenpelastustaitoja.
Suomessa pitää osata uida, niin paljon on vesistöä. Jos ei osaa tai opi, niin on opeteltava keinot liikkua turvallisesti veden äärellä.
Se on selvää, että muualta tulevien lapset eivät useinkaan osaa uida (ja vanhemmatkaan eivät välttämättä edes tajua kuinka vaarallista uimataidottomana on olla vedessä). Sitä ihmettelen, ettei kaikki kantasuomalaisetkaan tunnu näitä vaaroja tajuavan eikä lapsiaan vahtivan. Tai vahditaan kännykkä kädessä ja hups, lapsi onkin jo pinnan alla.