Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paju - tyttö vai poika?

20.09.2008 |

eli veljen perheeseen on tulossa keväällä kolmas pikkuinen! tänään senkuulin ja taas mietittiin nimiä. Tytölle äiti on päättänyt jo Vernan. pojalle sopisi kaikkien mielestä Paju, mutta sepä onkin kuulemma tytön nimi!? toisaalta esikoisensa on Tuisku, jota myös annettu tytöille enemmän, mutta kuitenkin pojillekin paljon...

mikä Pajusta tekee "tyttömäisen"? ja sopisiko se kuitenkin myös pojalle?

Tiinatäti :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden Paju -tytön joten miellän sen kyllä tytön nimeksi, mutta jos nimeä yrittää ajatella vain nimenä, se voisi sopia pojallekin. Mielikuva tulee siitä kumman sukupuolen edustajia tuntee sillä nimellä. Tosin se on aika suloinen nimi, siksi ehkä tyttömäinen. Itse en laittaisi nimeä, jota on annettu toiselle sukupuolelle. Pidän esim. Venni -nimestä, mut haluaisin sen tytölle (vrt. Venny - lausutaan Venni), minun mielikuvissani se on tytön nimi, mutta koska sitä on annettu enempi pojille, en sitä tytölleni ajattele. Tässäpä pohdintaa.

Vierailija
2/15 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän kaksi Pajua ja kummatkin ovat tyttöjä/naisia (tosin toisella Paju vain lempinimi, mutta sitä virallista ei juuri käytetä), joten miellän nimen selkeästi tytönnimeksi. Miksi Paju olisi sitten tyttö, eikä poika? Ei hajuakaan, se vain tuntuu sopivan paremmin tytölle. Nimi myös kuulostaa söpöltä. Nimen sukupuolikin on vain sopimusluontoinen asia, mikä nyt missäkin kulttuurissa on miehekästä ja naisellista.

Mutta vrk:n mukaan Paju 6m, 60n, eli helpompi se olisi saada läpi tytölle kuin pojalle, tosin kun nimi ei ole vielä virallisesti vakiintunut, voisi sen myös ehkä saada antaa pojallekin (riippuu hyväksyjästä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Paju on ihan selvästi tytön nimi :( Valitan :( En tiedä miksi, ehkä jotenkin mielikuva tuollaisesta hennosta, sirosta puusta... esim Tammi taas olisi selvästi pojan nimi :D

Kumma kyllä, musta Tuisku on melkein yhtä selvästi pojan nimi, siitä tulee mieleen Pyry ja Myrsky, joita taitaa olla vaan pojille annettu.

Vierailija
4/15 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli paju on "tyttömäinen", hento ja taipuisa puu joka saa keväisin suloiset pajunkissat. Vrt. pihlaja (tyttö), tammi (poika). Siksi miellän Pajun tytönnimeksi. Subjektiivinen asia.

Tuiskun taas mieltäisin vilkkaaksi pojanviikariksi - toisaalta se voi olla vaikkapa Tuiren tai Tuulan lempinimi.

Mielenkiintoista huomata miten stereotyyppisesti luokittelen nimet (hento=tyttö, vilkas=poika)...

Vierailija
5/15 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullut, että Paju on pojan nimi.

Heti kun näin otsikon ajattelin, että no ilmanmuuta se on pojan nimi ja nyt yllätyksekseni sainkin huomata, että enempi mielletään tytön nimeksi.

Hmm..menipäs vaikeaksi. Minusta Paju sopisi ihanasti Tuiskun veljelle, mutta ehkä hieman alkoi häiritsemään tuon nimen mieltäminen niin tyttömäiseksi.

Mutta miten olisi tuo Melonimamman mainitsema Tammi? Tuisku ja Tammi, aikas söpö parivaljakko ;o) (plussana tietty olisi jos la on tammikuussa!)

6/15 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kun alkaa miettiä, niin mun mielestä se sopis jotenkin paremmin pojalle (vrt.Pyry).

Vierailija
7/15 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaankin on paljon kiinni siitä, että tunteeko jo nimen käyttäjiä... meistä kukaan ei tunne, joten ensivaikutelma oli puolueeton (samoin oli Tuiskun kanssa. poika oli ollut Tuisku jo jonkinaikaa ennenkuin tarkistimme asian väestörekisteristä...eikä sitä sittenkään haluttu vaihtaa). minusta Paju ei ole hento vaan hyvinkin vahva. olen tehnyt pajutöitä ja mielikuviini tulevat ennemminkin 'sitkeä' ja 'voimakas' :) kesäpojalle vaihtoehtona olisi ollut Timotei ja se on paljon hennompi, mutta silti poikamainen! oisko se sitten se pajunKISSA mikä tekee kissamaisuudellaan naisellisuusmielikuvia? pajunkissaksi sopii kyllä minusta pieni vaalea pörröinen poikakin :)

tosiaan la on ihan pääsiäisen alla ja siitä johtuen Paju on listan kärjessä. jos la ois ollu aikaisemmin niin Tammi ois kyllä ollu ehdokas ja samoin jos la ois ollu hiukan myöhemmin niin pojasta tulisi ehdottomasti Touko :)

on kiva kuulla ettemme sittenkään ole ainoita, joille Paju on pojan nimi! ja onhan tietysti ne 6 perhettä, joiden poika on jo nimetty Pajuksi :) on kuitenkin sen verran harvinainen vielä tuo Paju, että eroa vois koittaa kiriä umpeen, joten kaikki vaan nimeämään poikia Pajuiksi! ei sitä ole vielä täälläkään pois suljettu :)

lisää vaan mielipiteitä ja kommentteja puoleen ja toiseen! jos tapaisitte jossain keltaisia vaunuja työntävän naisen, kysyisittekö vauvan sukupuolta kuultuanne nimensä Paju? voisitteko kuvitella pojan nimeltä Paju leikkimässä puistossa? onhan se kuitenkin eri kuin poika nimeltä Elli tms :) sanottakoon vielä, että minusta poika nimeltä Niila kuullostaa hassummalta, koska minusta Niila on tyttö-Niilo! (se on se a-pääte... toisaalta Jukka ja Pekka ovat jo niin yleisiä miehiä, ettei kukaan suomalainen luule muuta :))

Tiina :)

Vierailija
8/15 |
24.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman tietysti hämmentää se, että Pajua on annettu enemmän tytöille nimeksi, mutta oma mielikuvani nimestä on kyllä niin vahva, että on vaikea mieltää sitä tytölle, minusta se on niin selvästi pojan nimi.

Eilen sattumalta kävi yllättävä tapaus juuri viitaten tuohon Paju-nimeen. En siis koskaan aiemmin ole edes kuullut ketään kutsuttavan Pajuksi ja kuinka ollakaan eilen töissä eräs ihminen kertoi hänellä olevan kaksi lastenlasta, joista toinen nimeltään Paju. Muuten olisin automaattisesti ajatellut, että jaa, poika siis, MUTTA koska olin juuri käynyt lukemassa tätä Paju-keskustelua niin en voinut välttyä kiusaukselta ja oli pakko kysyä että onko kyseessä tyttö vai poika? No tyttöhän se oli.

Mutta minä liputan edelleen Pajua poikien puolesta ;o) jotenkin se vaan kuulostaa korvaani pojalta.

ps.Toivottavasti en loukkaa kommentillani ketään Paju-nimistä tyttöä tuntevaa, se on kiva nimi ja olkoon sitten kyseessä tyttö tai poika on nimi varmasti kantajansa näköinen :o)

Vierailija
9/15 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa teille keikille pohdiskelijoille, että Paju on Suomessa tytön nimi. Se on oikein maistraatista kysytty!

t: Pajun äiskä

Vierailija
10/15 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä viime vuonna on nimetty Paju-niminen poika ja sitä edeltävinä vuosina muutama. Tyttöjä on toki enemmistö muttei ero vielä hirvittävän suuri ole kun ottaa huomioon, kuinka harvinainen nimi kuitenkin on kyseessä. Ei yhdestä maistraatista kysyminen vielä mitään absoluuttista totuutta anna. Eri maistraateista voidaan antaa erilaisia mielipiteitä. Joissakin nimilakiin liittyvissä asioissa kun on tulkinnanvaraa, kuten juuri näissä sukupuolettomissa nimissä.

Minusta Pajua ei voi sanoa vakiintuneeksi tytön nimeksi, ainakaan vielä, ja toivottavasti ei vakiinnu tulevaisuudessakaan. Minusta se sopisi hienosti (myös) pojalle. Henkilökohtaisesti olen aina mieltänyt sen hiukan enemmän pojan nimeksi, jostain syystä. Se tarkoittaa sitä, että itse antaisin sen varmaan todennäköisemmin pojalle. Minulle on kuitenkin se ja sama, jos joku antaa sen tytölle, vaikka kyllä toivoisin, ettei se vakiintuisi pelkästään tytönnimeksi.

Vierailija
11/15 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään Pajua, joten pohdiskelen tätä asiaa aivan vain mielikuvien ja nimen makustelun pohjlta. Ajattelin ihan suoralta kädeltä, että tietenkin Paju on pojan nimi. Minulle paju ei ole söpö pensas, jossa on keväisin pajunkissoja, vaan sitkeä "rikka"kasvi, joka leviää helposti ja jota on vaikeaa tuhota. Aika karusti sanottu, mutta näin siis metsänhoitamisen näkökulmasta.

Keväisiä luontoon liittyviä poikien nimiä yritin tässä pohdiskella, mutta tuntuvat olevan kaikki tytölle varattuja (esim. Silmu, Urpu, Lehti). Ainoa minkä nyt keksin oli Oras, mutta olikos sitä jo ehdotettu? Muita puunimiä esim. Saarni, Kataja, Paatsama ja Koivu ovat miesten nimiä tai ainakin enemmistö nimenhaltijoista on miehiä. Ja sitten on vielä Puro.

Vierailija
12/15 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin aiemmalla vastaajalla: pelkästä otsikosta mieleen tuli, että Pajun täytyy olla yleisempi pojilla, mutta yllätyksekseni näin ei ollutkaan. Samoin kuin Tuisku kääntyy mielestäni pojannimeksi.

Mutta sekin tuli jo tässä keskustelussa sanottua, että kantaja tekee nimen, eli varmasti sitten, jos tuntisi Paju-tytön, niin ei voisi tälle muuta nimeä kuvitellakaan. :)

Vierailija
13/15 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin kuulla vielä lisää mielipiteitä ja perusteluja, kiitos!

Tiina :)

Vierailija
14/15 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jostain alitajunnasta tuli tällainen sanonta mieleen, enemmän viittaa tyttöön. Sitten taas pajupillistä tulee mieleen pojanvintiö. Kyllä Paju mielestäni sopii kummallekin sukupuolelle lapsen nimenä, mutta entäs aikuisena? En voi sille mitään, kuulostaa vähän neitimäiseltä esimerkiksi kaverin mennessä armeijaan. Saatikka 50-vuotias miespuolinen raavas ay-pomo nimeltä Paju. Mutta kaipa maailma muuttuu tässä koko ajan. Nämä siis tosiaan ihan omia mielikuvia/tuntemuksia, kuten pyydettiin...

Vierailija
15/15 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajattelee sanan merkitystä (juuri tuo sorja pajunvitsa -mielikuva), Paju tuntuu tytön nimeltä. Lisäksi olen kuullut sitä annetun tytöille.

Äänneasunsa puolesta se taas tuntuu enemmänkin pojan nimeltä, sillä se tuo mieleen sanan poju. Myös poika-sanan taivutuksessa on samankaltaisuutta Pajun kanssa (vrt. pojan). Toisaalta tytönnimissä on kyllä näitä -ju -päätteisiä (Maiju, Aiju, Keiju, Marju), mutta yhdessä P-alkukirjaimen kanssa -ju -pääte muuttuu mielssäni maskuliiniseksi, juuri edellämainituista syistä...

Vaikeaa on siis! Loppupelissä tekisin kyllä päätöksen yleisyyden ja sanan merkityksen tuoman mielikuvan perusteella eli ääneni tytölle.