Paljonko asuntonne lämpötila tällä hetkellä?
Kommentit (96)
Pidän lämmön ilmalämpöoumpulla n. 24-25 asteessa. Saisin matalammaksikin, mutta on peloteltu sillä, että jos ulkoilman ja sisäilman ero on liian suuri, voi kosteus tiivistys ulkoilmasta seinien höyrynsulkumuoviin ja aiheuttaa hometta. Parasta olisi jos olisi täyskivitalo. Suomen ilmasto aiheuttaa kyllä rakennustekniiikalle paljon päänvaivaa kun asuntojen on pakko olla tiiviitä kylmän talven takia mutta siitä tulee näitä muita vaikeuksia. Oon raskaana ja paras lämpötila olisi joku 21 mutta en tosiaan uskalla alentaa lämpötilaa enempää.
En tiedä, kun sisällä ei oo lämpömittaria. Mukavan viileää kuitenkin on. Ilmalämpöpumppu on pauhannut yötä päivää ja olen asettanut sen 17 asteeseen. Olen viimeisilläni raskaana, enkä kestä nyt kuumuutta. Pumpun lisäksi ollaan pidetty sälekaihtimia kiinni aina sieltä puolelta asuntoa, mistä päin aurinko paistaa ja makkarin pimennysverhot on koko ajan kiinni. Ikkunoita ei olla avattu ollenkaan siitä asti kun hellepäivät alkoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
32 astetta.
Tämä on tyypillinen 70-luvun energiakriisin kerrostalo, joka on oikein tarkoituksella rakennettu lämpöä imeväksi... Pitäisi tiedustella isännöitsijältä saako asentaa ILP:n. Tietääkseni kellään naapurillani ei ole sellaista.
Miten tuollaisessa pätsissä pystyy ylipäätään elämään saatika sitten nukkumaan? Mulla menee kipuraja jossain +26 asteessa, sitten on jo laitettava ilmastointilaite päälle.
Itse ainakin ostaisin jonkun muutaman kympin teltan ja nukkuisin siinä parvekkeella, jos lämpö huitelisi yli 30 asteessa.
Ei tässä nyt kannata mennä ahtaaseen muovikupoliin kuuman kerrostalon seinärakenteen viereen hautumaan :D Yöllä huonelämpötila laskee pari astetta, kun tuulettimilla saa viilennyttä ulkoilmaa kiertämään asunnossa. Lisänä on tyynyliinaan kääritty kylmäkalle pakastimesta ja nukahtamista helpottamaan peittona kasteltu pussilakana.
Tämä on luultavasti loppuelämäni viilein kesä, joten en kauheasti vielä stressaa.
Vierailija kirjoitti:
32 astetta.
Tämä on tyypillinen 70-luvun energiakriisin kerrostalo, joka on oikein tarkoituksella rakennettu lämpöä imeväksi... Pitäisi tiedustella isännöitsijältä saako asentaa ILP:n. Tietääkseni kellään naapurillani ei ole sellaista.
Niin ja muistathan, että sillä taloyhtiöllä pitää olla todella painavat perustelut, jos sen kieltää meinaavat. Tästä on olemassa ennakkopäätös korkeimmasta oikeudesta. Taloyhtiö ei antanut asukkaalle lupaa ilpin asennukseen, mutta asukas asensi sen silti. Juttu meni oikeuteen ja kävi läpi kaikki oikeusasteet ja korkein oikeus piti voimassa hovioikeuden päätöksen, että taloyhtiöllä ei ollut oikeutta kieltää osakasta asentamasta ilmalämpöpumppua parvekkeelleen.
Kaupungissa 23 astetta, ilmalämpöpumppu käytössä.
Täällä mökillä näyttää olevan 24 astetta, täytyy odottaa, että ulkolämpötila laskee niin voi avata ikkunat ja antaa merituulen viilentää sisätilat. Täytyy kai tännekin hankkia ilmalämpöpumppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
32 astetta.
Miten tuollaisessa pätsissä pystyy ylipäätään elämään saatika sitten nukkumaan? Mulla menee kipuraja jossain +26 asteessa, sitten on jo laitettava ilmastointilaite päälle.
Itse ainakin ostaisin jonkun muutaman kympin teltan ja nukkuisin siinä parvekkeella, jos lämpö huitelisi yli 30 asteessa.
Ei tässä nyt kannata mennä ahtaaseen muovikupoliin kuuman kerrostalon seinärakenteen viereen hautumaan :D Yöllä huonelämpötila laskee pari astetta, kun tuulettimilla saa viilennyttä ulkoil
Mihin ihmeen muovikupoliin? No siellä partsilla nyt olisi kuitenkin se parisenkymmentä astetta ja ei siellä mitään haudu kun ei aurinko paista.
tuskin väitetään mittaria huonosti kalibroiduksi kun vtt n ryhmä tekee sen?
27,5. Viime yönä en saanut nukuttua kuin pari tuntia. Ei näy loppua lämmölle, ehkä pitää viikonloppu viettää ilmastoidussa ostoskeskuksessa jotta edes päivisin on parempi olla.
Vierailija kirjoitti:
tuskin väitetään mittaria huonosti kalibroiduksi kun vtt n ryhmä tekee sen?
ja tämä liittyi mihin?
27c oli tuossa kun katsoin. Makuuhuonetta tuuletan illalla vähän aikaa. Muuten kai sitä on jo tottunut näihin lämpöihin. Suihkussa käydään vilvoittelemassa tarpeen mukaan. Nesteitä on nautittu tolkusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
32 astetta.
Ei tässä nyt kannata mennä ahtaaseen muovikupoliin kuuman kerrostalon seinärakenteen viereen hautumaan :D Yöllä huonelämpötila laskee par
No joo, onhan niitä hengittäviä kanvaasitelttojakin olemassa. Joka tapauksessa kerrostalon seinämassa hohkaa lämpöä siihen teltan seinään. Mihin sitä telttaa siinä edes tarvitsisi?
Vierailija kirjoitti:
32 tällä hetkellä, iltapäivällä varmaankin 37. Päivät kaikki verhot ja ikkunat kiinni, parvekkeen oven ikkuna folioitu. Öisin aukaisen kaikki ikkunat, isotkin.
Ei tuollaisessa voi nukkua
Huoneesta riippuen 24-25. Ilmalämpöpumppu on. Tämä on ihan hyvä. Iltaa kohti laskee.
23.5 astetta. Miellyttävä shorseissa ja hihattomassa. Paljain jaloin ja lattia hieman viileämpi. Rintamamiestalo ja painovoimainen ilmastointi. Ei lämpöpumppua, tuulettimia tms. "viilentimiä". Verhot "auki" 24/7. Itä/etelä/länsi-ikkunat isoimmalta osin. Ei olla pidetty tulisijoissa mitään tulia. Edes "näppitulia" viilennyksen saavuttamiseksi. Kun illalla ulkolämpötila laskee 20 asteeseen, niin pari ikkunaa loppuillaksi läpivedon saamiseksi, jos sää sateeton.
22 astetta, ilmalämpöpumppu. Kyllä ihanasti viilentää, pääsee hellettä pakoon.
Mutta muistan kyllä elävästi sen kun asuimme vielä kerrostalossa, ja välillä lämpötila oli helteillä sisälläkin 35 astetta ja liekkö enemmän joissain kohdin.
Ulkona 29 ja sisällä 30. Ei enää ikinä tiilitaloon, kunhan tästä muutan. Sisällä hengailen topissa ja alushousuissa. Tuuletin pyörii suurimman osan päivää. Illalla avaan kaikki ikkunat ja ovet. Yötä vasten pistän siirrettävän ilmastointilaitteen päälle, jotta saan makuuhuoneen viileämmäksi. Muuten en käytä sitä kun vie aika paljon sähköä.
Nyt on 28,3. Väsyttää, ei jaksa tehdä mitään.
Saaronnimeen koitin ajaa , mutta sakothan sillä sain , kun ei puolilta päivin enää saanut autoa parkkiruun . Asunnossa ikkunat etelään.