Huijattu olo. En antanut pankkitietoja
Joku huoiari väitti että Anna tuttuni pyytää Puh nroa. Annoin ja sitten tämä lähetti koodin. Jonka lähetin Annalle. Sitten alkoi Anna eli huijari pyytää pankkitietoja mukamas K kaupan palkinnon takia. Huomasin huijauksen enkä antanut. Lopetin.
Mihinkään rahoihin huijari ei saanut tietoja. Mutta koodeilla voisi kaapata fb tilini.
Olen niin vihainen itselleni että lopetin what's upon kokonaan. Miten selitän muille. Olen itseinhon vallassa.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä AP hermostuu turhaan. Eihän antanut pankkitietoja. Nyt on kyllä niin paljon huijattu että ihme kun AP meni edes mukaan alussa.
On niitä Amer ilman ai Afrikan rakkaushuijateita. Luvataan tavaraa tai alennuksia.
Relaa ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä AP hermostuu turhaan. Eihän antanut pankkitietoja. Nyt on kyllä niin paljon huijattu että ihme kun AP meni edes mukaan alussa.
On niitä Amer ilman ai Afrikan rakkaushuijateita. Luvataan tavaraa tai alennuksia.
Relaa ap
Niissä rakkaushuijauksissa uhriksi päätyvä kehittelee sen omassa mielessään ja uskoo sillä saavuttavansa jotain, ne huijarit antaa vain virikkeitä, ja sen vuoksi siitä kokee niin suurta häpeää eikä siinä edes ole rikosta mitä selvittää, saa rahaa antaa jos siltä rupeaa tuntumaan.
Sain mesenger viestininäkin. Olen ystäväsi Riitta ja lähetänjeti Puh nron. K kauppa jakaa palkintoja ja tarvitsen kaverin. Ole nopea. Sitten saat koodin Whatsupiin. Lähetä kaikki pankkitiedot jolle lähetämme rahat.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli Messengeriin joku tuollainen viesti. Arvasin, että joku huijaisviesti.
Heti kiinnitti huomiota, kun muka kaveri kysyi matkapuhelinnumeroa. Ei kukaan puhu mistään matkapuhelinnumerosta.
Näistä Keskon ja Ikean nimissä tehdyistä huijauksesta poliisi on varoittanut koko kevään. Pankkitinnuksia kysytään. Monet erehtyneet.
Voi jösses nyt.
Jos joku facebook-kaverisi yllättäen pyytää mesessä puhelinnumeroasi hyvin geneerisellä viestillä, niin kannattaisiko ensin vaikka kysyä suoraan siltä kaverilta, että mistä on kyse? Nämähän toimii niin, että facebook-tili kaapataan ja laitetaan sama viesti koko kaverilistalle. Ei se kaverisikaan tiedä, että hänen nimissään tehdään näin, siksikin olisi hyvä heti ilmoittaa.
Jos annat sen numeron, keskustelu ilmeisesti siirtyy whatsappiin. Ei siinäkään vielä vahinkoa ehdi tapahtua, sillä yleensä ihmisten puh.numerot ovat julkisia. Kyllähän boomerit muistaa, että aiemmin ne oli jopa puhelinluetteloissa! Huijaus tapahtuu vasta silloin, jos menee antamaan niitä pankkitietoja tai pankkitunnuksia, siis tunnuslukua tai vastaavaa tietoa, jolla pääsee tilille sisään. Tilinumerokin on yksin vielä turha, eihän sen avulla voi kuin tallentaa rahaa.
WhatsAppin voit huoletta ladata takaisin. Ei sen kautta kukaan jotenkin mystisesti "pääse käsiksi" mihinkään, minne et erikseen pääsyä anna. Ja opi nyt tästä.
Tähän lankaan.menin kerran. Onneksi huomasin sitten ettei näin meillä toimita
AP nyt vähän liioittelee. Puh nrot on julkisia yleensä. Et antanut pankkitietoja
Kyberturvakeskus kertoo enemmän Keskohuijauksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Relaa ap
Niissä rakkaushuijauksissa uhriksi päätyvä kehittelee sen omassa mielessään ja uskoo sillä saavuttavansa jotain, ne huijarit antaa vain virikkeitä, ja sen vuoksi siitä kokee niin suurta häpeää eikä siinä edes ole rikosta mitä selvittää, saa rahaa antaa jos siltä rupeaa tuntumaan.
Rakkaushuijari tarjoaa sosiaalista palvelua, jolle on ilmeisesti kysyntää. Ei se ilmaista ole, kyllä palveluntarjoajan täytyy saada asianmukainen korvaus. Mieti nyt, miten rasittavaa olisi kirjoittaa jollekin mummolle tai papparaiselle jotain lässynlää-viestejä päivästä toiseen. Todellakin käy työstä.
Tietojen kalasteluyritys.
Mutta voi kai sitä hätäpäissään antaa pankkitunnuksensa joilla pääsee kirjautumaan, yllättävä voitto saattaa sekoittaa ajatukset niin että kuvittelee sen maksajan tarvitsevan, vaikka ei pankkitilille maksaja tarvitse muuta kuin sen tilinumeron.
Tämä on vaikea asia kun on pankkitili tietyllä numerolla ja sitten on se tilille kirjautumiseen käytettävä pankkinumero, koska näitä ei kykene erottamaan että missä käytetään mitäkin niin voi lipsahtaa. Voisi se kyberturvallisuukeskus valistaa ihmisiä näissä perusasioissa, tai vaikka yle iltauutisissa sen sijaan että ohjeistaa huulitäytteitä.
Kyberturvaölosiidkeskus sanoo että APn omaa fB tiliä voidaan käyttää huijaukseen.. Antoi koodin
Itse lopettaisin mielummin FB:n sekä muut some-tilit.
AP kiittää ja häpeää vielä ja varoittaa.
Mulle kävi samanlainen juttu pari vuotta sitten. Yhdeltä sukulaiselta, jota en hirveän hyvin tunne mutta jonka kanssa oltiin tavattu erään toisen sukulaisen häiden takia ja sen jälkeen sitten parit kerrat kahviteltu, tuli Facebookin Messengerissä viesti jossa luki muistaakseni juuri jotain että saanko puhelinnumerosi syystä x ja että on osallistunut johonkin Ikean arvontaan (en muista enää tarkkaan). Minä tyhmä tietysti annoin numeron koska viesti vaikutti siinä mielessä uskottavalta että tämä sukulainen jatkuvasti osallistui Facebookissa kaikenlaisiin arvontoihin ja kirjoitustyyli vaikutti neutraalilta, tavalla jolla voisi kirjoittaa vähän vieraammalle ihmiselle.
Viestin lähetettyäni tuli joku epäilyksen tunne, ja taisin googlata jotain Ikea-huijauksesta, ja heti sen jälkeen poistin lähettämäni viestin, koko keskustelun ja vielä tämän sukulaisen kavereistani. Tämä sukulainen olikin tehnyt sitten jo uuden profiilin jolla pyysi minua kaveriksi ja informoi kaikille että aiempi tilinsä on hakkeroitu.
Eli juu, kyllä sitä voi itse kukin mennä lankaan. Minuakin tässä hämäsi se, että juuri tuollaisen puolitutun tili oli hakkeroitu. Jos olisi ollut joku läheisempi ihminen niin olisin heti kirjoitustyylistä huomannut että nyt ei ole kaikki ok. Eipä tuolle mitään voi, jos joku kerkesi sen numeroni nähdä niin varmaan voi tulla entistä enemmän huijaussoittoja/viestejä, mutta tärkeintä on ettei anna pankkitunnuksia.
Mulle tuli Messengeriin joku tuollainen viesti. Arvasin, että joku huijaisviesti.