Saikuttajat ärsyttää
Työpaikallani on useampia ihmisiä, jotka ovat saikuilla valtaosan vuodesta. Työni on sellaista, ettei tehtäviä pysty siirtämään toiseen päivään eli se vähemmistö kolmannes, joka on töissä joutuu tekemään muidenkin työt.
Ymmärrän hyvin saikut, jos on syöpä tai jalka kipsissä, mutta suurin osa saikuista meillä johtuu uupumuksesta. Uupumus estää siis työnteon, muttei näytä estävän festareita tai mökin puutalkoita. Nämä ihmiset tietävät, että joku muu joutuu tekemään työn eikä sijaisia saada. Jos työ aiheuttaa uupumusta, niin mielestäni 8 kk saikun sijaan ihmisen tulisi hakeutua työhön, joka sopii hänelle paremmin. Nyt ei tilalle voi palkata uutta vakituista, kun saikut vaan jatkuvat kuukausia aina kahden viikon pätkissä.
Sairasloma ei auta silloin, jos työ on ihmiselle väärä tai hän ei ole siihen soveltuva.
Ärsyttää aina paikkailla näiden vuoroja ja nähdä kuinka uupumuksesta huolimatta energia riittää hyvin vaikka patikoimaan lapissa.
Kommentit (28)
Itse olin tuollaisessa työyhteisössä hetken. Hain uuden duunin. Tuli shokkina saikuttajille sillä nuoriman ja perheettömän harteille nää mammat aina hommat lykkäs. Siirryin hyvin miesvaltaiseen duuniin ja hyvin on viimeiset 18 v mennyt. Työt jakautuu tasaisesti ja työkaveria autetaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin tuollaisessa työyhteisössä hetken. Hain uuden duunin. Tuli shokkina saikuttajille sillä nuoriman ja perheettömän harteille nää mammat aina hommat lykkäs. Siirryin hyvin miesvaltaiseen duuniin ja hyvin on viimeiset 18 v mennyt. Työt jakautuu tasaisesti ja työkaveria autetaan.
Miesvaltaisessa työssä halveksitaan, syrjitään ja haukutaan naisia 24/7 ja viedään kaikki työvuorot alta jos on nainen eikä anna seksiä miehille/ei mielistele miehiä/ei miellytä miesten silmää/ei ole poliittisesti mieleinen heteromiehille/ei ole naisena poikatyttö ja ikään kuin yksi miehistä. Kaunis, älykäs nainen, joka ei kuitenkaan anna seksiä miehille on uhka miehille ja semmoinen pyritään savustamaan heti ulos ja tilalle joku ty,, mä, hoikkauumainen nuori nainen, jolta saa pesää firman pikkujouluissa.
On se ihme että sairauksistakin ollaan kateellisia?
Naiset työpaikalla saikuttaa jatkuvasti milloin mistäkin. Ja kuka niidenkin työt hoitaa sillä välin kiitoksetta? No minä tietenkin.
Todellakin ärsyttää!
Itse odotan lasta ja nyt olen aivan ihmeessäni, kun olen useamman odottajan kuullut suunnittelevan, että aloittaa äitiysloman mahdollisimman myöhään, kun meinaa kuulemma jäädä saikulle pariksi viimeiseksi viikoksi niin kannattaa virallinen äitiysloma aloittaa mahdollisimman myöhään kun siten säästää Kelan maksamia päiviä toisesta päästä ja saikulla voi olla kotona täydellä palkalla.
Ymmärrän toki, jos joidenkin oireiden/kipujen ym takia on saikulle jäätävä ennen äitiyslomaa, mutta kun nämä henkilöt suunnittelevat saikkunsa 3 kk etukäteen ja puhutaan varmana että käydään vaan pyytää saikkua muutama viikko niin kiva olla kotona. Mitä ihmettä, missä ihmisten moraali on? Ja sitten vielä ihmetellään kun nuoria, lisääntymisikäisiä naisia ei palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesvaltaisessa työssä halveksitaan, syrjitään ja haukutaan naisia 24/7 ja viedään kaikki työvuorot alta jos on nainen eikä anna seksiä miehille/ei mielistele miehiä/ei miellytä miesten silmää/ei ole poliittisesti mieleinen heteromiehille/ei ole naisena poikatyttö ja ikään kuin yksi miehistä. Kaunis, älykäs nainen, joka ei kuitenkaan anna seksiä miehille on uhka miehille ja semmoinen pyritään savustamaan heti ulos ja tilalle joku ty,, mä, hoikkauumainen nuori nainen, jolta saa pesää firman pikkujouluissa.
Älä lässytä.
Itse ehdotettiin terveysasema diagnoosia "uupumus", kun meinasi lähteä taju ja aloin oksentaa, pidätin lääkärin vastaanotolla oksennusta aivan kalpeana ja vieläkin heikkona, hän alkoi selittää uupumuksesta, koska pidätin oksennusta, en sanonut mitään. Kotona taas oksensin ja nukuin loppupäivän...
Varmaa kun kaikki oikeastikin jätetään tutkimatta ja "uupumus", eksyin muuten matkalla taas lääkärikeskukseen, unohdin huoneen numeron ja mitä kaikkea, varmaan oikeasti joku aivokalvontulehdus juttu
Vaiitettavan totta. Itse jäin juuri eläkkeelle ja työurani aikana en ollut juuri koskaan saikulla mutta eipä työnantajat tuntuneet sitä mitenkään arvostavan. Asia, jota en oikein ymmärrä vieläkään.
Oletko ap se sama tyyppi, joka threadsissa avautui tästä aiheesta, ja tulikin kuraa niskaan oikein kunnolla?
Minusta on silkkaa typeryyttä, että sanotaan, kuinka minä nyt joudun tekemään muidenkin työt, kun se ja tämä "saikuttavat". Ensinnäkin, syy, miksi he ovat pois ei ole sinun asiasi ollenkaan. Spekulointi sillä, onko sl tarpeellinen vai ei, on sekin kyseisen työntekijän ja työnantajan välinen asia, ei sinun. Uhriudu rauhassa, jos tuntuu hyvältä, mutta itsekin saatat joskus joutua olemaan pois töistä.
Ei ole mitenkään mahdollista, että yksi ihminen hoitaisi kunnolla useamman ihmisen työt, koska jos niin tekee, työnantaja katsoo, että voit jatkossakin hoitaa kaikki yksin. Ei kannata siis pissata omiin muroihin. Se on vähän sama, kuin urakkatyössä. Jos joku ahnehtii saaden aikaan enemmän, kuin on laskettu, kellokalle on aika pian ottamassa aikaa uuden ja tiukemman urakka-ajan saamiseksi. Jos siis jossain vielä sellainen systeemi on.
Työuupumus on enemmän henkistä kuin fyysistä väsymystä. Joku vaeltaminen Lapissa voi olla erinomaista hoitoa asiaan. Varmasti on sellaisia, jotka tekaistulla ongelmalla saikuttaa mutta kyllä kyseessä on myös ihan todellinen vaiva.
Isäni kuului aikanaan näihin, jotka pitivät työuupumusta täytenä humpuukina, kunnes sitten päätti ottaa osa-aikaisen työn täysiaikaisen rinnalle ja rääkkäsi itsensä henkisesti hermoromahduksen partaalle.
Ihmisten henk koht rajat on tietenkin erilaisia, ja toiset jaksaa enemmän kuin toiset ihan luonnostaankin.
Saanko arvata aloittaja? Olet julkisella puolella hommissa?
No tämäkin ongelma ratkeaa kohta, kun näitä saikuttajia saa alkaa potkimaan pihalle.
Vierailija kirjoitti:
No tämäkin ongelma ratkeaa kohta, kun näitä saikuttajia saa alkaa potkimaan pihalle.
Juuri näin. Alkaa monella työnteko maittamaan, jos meinaa työpaikan säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Naiset työpaikalla saikuttaa jatkuvasti milloin mistäkin. Ja kuka niidenkin työt hoitaa sillä välin kiitoksetta? No minä tietenkin.
Moni vanhempi "osaaja" ei ota työtä vakavasti. Mitään ei saada aikaan. Silti pitäisi saada lisää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
On se ihme että sairauksistakin ollaan kateellisia?
hahahah sairaudet! Suurin osa on kuvittelua, pikkasen ripulia, vähän selkä kippee.
olen +70v ja mulla ei ole ikinä ollut ripulia tms ja olen tehnyt työni päiväkodissa, siellä niitä tulee ja menee, lapsilla!
Mie rrrepeen. En varmaan kohta enää kestä. Pää hajoo. Housutkin repes. Ja markiisikangas. Rrrrepeeee! S**tana!
Tulikin tästä mieleen; pitääkin laskea tälle vuodelle vielä pitämättömät sairaslomapäivät, että tulevat varmasti pidetyiksi.
Vierailija kirjoitti:
..millä perustein? Sairaus ei saa olla syy irtisanomiselle edelleenkään. Alisuoriutuminen on eri asia kun sairaslomat , joista on lääkärin todistus. Alisuoriutumisella, joka nyt hyväksytään ierisanomis syyksi tarkoitetaan sitä, ettei töissä ollessaan saa sitä työtään normi joutuisuudella tehtyä.
Voithan sinä itsekin vaihtaa työpaikkaa, niin kyllä se työnantaja sitten varmasti huomaa miten" korvaamaton" olet...