Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija: pallosalamat ovat huijaus

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiedeyhteisöllä ei ole yhtä kaikenkattavaa selitystä siitä, miten ne syntyvät, Jääskeläinen kertoo." IL

Vierailija
2/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kerrottu, että pallosalama on se, kun esim. pistorasioista lyö kipinää tai tulilieska ukkosella. Tutuilta paloi melkein koko talo sellaisen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on kerrottu, että pallosalama on se, kun esim. pistorasioista lyö kipinää tai tulilieska ukkosella. Tutuilta paloi melkein koko talo sellaisen takia.

Niin tuollaisia ne ovat, mutta muuttuvat sitten kertomuksissa leivjuviksi palloiksi jotka jahtaavat ihmisiä.

Vierailija
4/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt pallosalaman omin silmin. Se syntyi kun hiustenkuivaajani jotenkin kärähti. Virtajohtoon paloi reikä ja sieltä sinkosi esiin sinikeltaisena sähisevä pallosalama.

Kokoa sillä oli ehkä 15 cm läpimitaltaan. Se sähisi ilmassa pari sekuntia ja hävisi sitten pois.

Ukonilma ei liittynyt tähän mitenkään.

Vierailija
5/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallosalama on ollut ennen sähkön keksimistäkin.

Vierailija
6/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nähnyt pallosalaman omin silmin. Se syntyi kun hiustenkuivaajani jotenkin kärähti. Virtajohtoon paloi reikä ja sieltä sinkosi esiin sinikeltaisena sähisevä pallosalama.

Kokoa sillä oli ehkä 15 cm läpimitaltaan. Se sähisi ilmassa pari sekuntia ja hävisi sitten pois.

Ettei se johto vain olisi ollut jo ennestään rikki? Olen ymmärtänyt, että monet sekoittaa aivan yleisen valokaaren pallosalamaan.

Vierailija
7/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös nähnyt ja äitinikin. Ei nyt molemmat voida olla sekopäitä eikä mitään syytä keksiäkään tuollaista.

Vierailija
8/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei se johto vain olisi ollut jo ennestään rikki? Olen ymmärtänyt, että monet sekoittaa aivan yleisen valokaaren pallosalamaan.

Tuossa esimerkki:

https://www.ess.fi/paikalliset/386125

Vierailija
9/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle on kerrottu satuja. Ei pallosalamat välttämättä liity mitenkään pistorasioihin. Toki voivat tulla sitä kautta sisään. Mistäs ne tulivat, ennen kuin joka torpassa oli sähköt 😉

Vierailija
10/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös nähnyt ja äitinikin. Ei nyt molemmat voida olla sekopäitä eikä mitään syytä keksiäkään tuollaista.

Kyllä te voitte. On normaalia, että hulluus periytyy.

Vierailija
11/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuollaisia ne ovat, mutta muuttuvat sitten kertomuksissa leivjuviksi palloiksi jotka jahtaavat ihmisiä.

Eivät ole, eivätkö jahtaa. Missä tynnyreissä kasvaneita te olette, jos ette ole pallosalamaa nähneet?

Vierailija
12/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on olemassa, ollut ainakin ja sellainen on käynyt meidän kotitalossakin pyörähtämässä keittiössä joskus 60-luvulla. Tuli savupiipun hormista, pyöri aikansa hetken ja meni samaa kautta takaisin.

Vierailija
13/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi video.

Vierailija
14/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näimme pallosalaman ala-asteella. Lähes 20lasta ja opettaja paikalla. En ollut edes kuullut koko termiä ennen sitä eli tuskin kimuvittelin.

Vierailija
15/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa esimerkki:

Tuo on kyllä valokaari, mutta ri sillä ole mitään tekemistä pallosalaman kanssa. 

Vierailija
16/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija esittää tuon väitteen siksi, että tiede ei pysty todistamaan pallosalaman olemassaoloa. Millä nimellä sitä pyörivää sähköpalloa sitten sopii kutsua, jonka monet ovat omin silmin nähneet?

Tässä pihassa olevaan taloon oli pallosalama tullut metallista paimenlankaa pitkin. Lanka oli sulanut olemattomiin.

Vierailija
17/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa esimerkki:

Tuo on kyllä valokaari, mutta ri sillä ole mitään tekemistä pallosalaman kanssa. 

Jospa lukisit ne kommentit ensin, ìdiootti.

Vierailija
18/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Pallosalama on nopeasti liikkuva - niin mikä? Näyttää ihan valopallolta, kertovat ne, jotka sellaisen ovat nähneet.

Vierailija
19/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, pallosalama tappoi lehmän Hauholla! Kato vaikka juutupesta.

Vierailija
20/44 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa esimerkki:

Sä oot se saatanan vatupassi, joka ei tajua mitään lukemaansa, jos osaat edes lukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän