Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Professori täräyttää: Kotimaisia mansikoita ei tarvitse pestä!

Vierailija
15.07.2025 |

Iltiksessä on taas hyvin mielenkiintoinen asiantuntija kaivettu jostain naftaliinista. Minusta riippuu vähän siitäkin, mistä ostaa ne marjat ja missä kunnossa ne on. 

Jutun outo osuus ei kuitenkaan liity mansikoihin, vaan asiantuntija sanoo, että mullan syöminen olisi hyväksi, vaikka maaperässä on terveydelle haitallisia bakteereja. Ja kommentoi, että jos kerran kesässä syö jonkun hedelmän, niin ulkomaalaisiin hedelmiin liittyvät riskin on pieniä. Öööh? Itse syön kyllä hedelmiä, marjoja ja kasviksia joka päivä. 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tekstissä oli tieto että sitrushedelmät kannattaa huuhdella/pestä ennen kuorimista.  Uusi asia  minulle. Viinirypäleet  kyllä huuhtelen ja hyvin.

Vierailija
22/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa tekstissä oli tieto että sitrushedelmät kannattaa huuhdella/pestä ennen kuorimista.  Uusi asia  minulle. Viinirypäleet  kyllä huuhtelen ja hyvin.

Se kuori on likainen. Se lika siirtyy kuoriessa sinun käsiisi. Siksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuori on likainen. Se lika siirtyy kuoriessa sinun käsiisi. Siksi

Mutta mikä funktio on sitten käsien pesulla kuorimisen jälkeen, jos on etukäteen pessyt sen kuoren? Siis itse olen vain pessyt kädet, en ole koskaan pessyt sitrushedelmiä. Paitsi jos kuorta on esim raastettu johonkin ruokaan.

Vierailija
24/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö nyt alkaa pesemään kaikki itse poimitut mustikat, puolukat ja vadelmatkin? Jos on sattunut lintu tai orava kävelemään päältä. Eikö enää uskalla metsässäkään suoraan suuhun poimia mitään.

Miksi itse metsästä kerätyt pitäisi pestä? Omaan käyttöön ne tulee eikä metsässä ole katupölyä tai torjunta-aineita.

Linnut, ketut, Karhut, myyrät ym kakkii.

Vierailija
25/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmällä vedellä olen ne aina huuhdellut ja aion huuhdella vastakin.

Vierailija
26/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan täräyttää, voi hurja.

Vierailija
27/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmällä vedellä olen ne aina huuhdellut ja aion huuhdella vastakin.

Sama.

Vierailija
28/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huuhtelen pirtulla ja sen jälkeen kypsennän uunissa. Ei ole mahatautia tullut!

Vierailija
29/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ikäni pessyt kotimaiset tuoreet marjat kylmässä vedessä ja tippa Fairya sekaan. Tiskiaine pesee pois lian ja tukehduttaa loiset, vesi huuhtelee sitten jäämät pois. Sitten veitsellä vihreät osat pois ja vielä yhden kylmävesihuuhtelun jälkeen marjaa poskeen. On hyvää ja elossa olen edelleen.

Yksi huutelu ja ilman Fairya. 

Vierailija
30/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fairy on kauheaa myrkkyä. En lisäisi tahallani kemikaalikuormaani noin. Mansikan ja hedelmien pinta on elävä ja huokoinen, varmasti imeytyy pesuainetta niihin, ei ole tiivis kuten astian pinta.

Itse en ikinä ole pessyt mansikoita, en ulkolaisiakaan tuore mansikoita, mitä marketeissa myydään. Olen yli kuusikymppinen enkä ole koskaan niistä sairastunut ja syön mansikoita todella paljon.