Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Professori täräyttää: Kotimaisia mansikoita ei tarvitse pestä!

Vierailija
15.07.2025 |

Iltiksessä on taas hyvin mielenkiintoinen asiantuntija kaivettu jostain naftaliinista. Minusta riippuu vähän siitäkin, mistä ostaa ne marjat ja missä kunnossa ne on. 

Jutun outo osuus ei kuitenkaan liity mansikoihin, vaan asiantuntija sanoo, että mullan syöminen olisi hyväksi, vaikka maaperässä on terveydelle haitallisia bakteereja. Ja kommentoi, että jos kerran kesässä syö jonkun hedelmän, niin ulkomaalaisiin hedelmiin liittyvät riskin on pieniä. Öööh? Itse syön kyllä hedelmiä, marjoja ja kasviksia joka päivä. 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Riskit

Vierailija
2/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni mansikka on oikeasti kotimainen? 

Nytkin myydään kotimaista pensasmustikaa joka ei todellakaan ole vielä kotimaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtelen mansikat aina (pelkällä vedellä). Sen verran olen nähnyt epähygieenistä torimyyjätoimintaa.

Vierailija
4/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, siinä kun niitä Prisman parkkipaikalla myydään, niin ihan on puhtaita, ei tarvitse pestä. 

Vierailija
5/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelen mansikat aina (pelkällä vedellä). Sen verran olen nähnyt epähygieenistä torimyyjätoimintaa.

Ulkomaalaiset Suomessa poimii! Miten se on muka niin, että ulkomaalaisiin marjoihin liitty mm hepatiittiriski, mutta näihin ns kotimaisiin muka ei? Ihmisten käsien välityksellä se tulee niihin marjoihin.

Vierailija
6/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et viruttele mansikoita, voit saada loisen. Sisälmysloisia on linnuissa, hiirissä, myyrissä, oravissa ja lukuisissa pienissä eläimissä. Loisia on myös mullassa, jonne eläin on tehnyt jätöksiään.

Vierailija
7/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, siinä kun niitä Prisman parkkipaikalla myydään, niin ihan on puhtaita, ei tarvitse pestä. 

Kerros katupölyä ja pakokaasua päällä.

Vierailija
8/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Jos et viruttele mansikoita, voit saada loisen. Sisälmysloisia on linnuissa, hiirissä, myyrissä, oravissa ja lukuisissa pienissä eläimissä. Loisia on myös mullassa, jonne eläin on tehnyt jätöksiään.

No just sen takia on mielenkiintoisia että tuon proffan mukaan mullan narskuminen hampaissa on se ainut ikävä puoli, muuten on hyväksi. Mullassa on bakteereja ja loisia.

Vierailija
9/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kampylobakteerin kotimaisista mansikoista.

En silti aio pestä, sillä riski on pieni.

Vierailija
10/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pesen ja olen pessyt aina. Johan ne voi matkan varrella muutenkin saada sen verran epäpuhtauksia päällensä, että peseminen on täysin aiheellista.

Vierailija
11/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa mansikoita ja marjoja torilta, ei ole mitään varmoja takeita, että aina saa kotimaisia.

Tahtoisin uskoa, että suurin osa mansikoista on kotimaisia. Metsämarjojen kohdalla marjojen tuonti on sen verran suurta, että kotimaiset marjat jäävät vähemmistöön.

Vierailija
12/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voi tietää ettei orava ole kakannut mansikoiden päälle? 

Vierailija
13/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei vahdi mansikoita kaiken aikaa. Torilla linnutkin voivat kävellä mansikoiden päällä ja maistella niitä.

Vierailija
14/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei vahdi mansikoita kaiken aikaa. Torilla linnutkin voivat kävellä mansikoiden päällä ja maistella niitä.

Ajatella. Haluan että mansien myyjä asettaa riistakamerat pellolle ja voin tarkistaa nauhat. Oravien ja lintujen varalta. Siis en maksa riistohintaa siitä että joku talitintti on vääntänyt jöötit mansikoihin tai orava käynyt haukkaamassa.

Vierailija
15/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pestä jo ihan myrkkyjen takia. Suomalaisetkin 

Olin mansikanmyyjänä yhden kesän. Meille tuli marjoja useammalta tuottajalta.

Jos yhden tuottajan mansikoita söi rasian pesemättä, sai ihokutinan. Pestynä kutinaa ei tullut.

Toisen tuottajan mansikat ei aiheuttaneet ihokutinaa pesemättöminä. Tila siirtyi hyvin pian luomutilaksi, niin taisi olla myrkkyjä vähennetty jo tässä vaiheessa.

Molempien tuottajien marjat oli samaa lajia ja toivat ne suoraan meille, kun oli poimittu, eli tuoreita olivat.

Vierailija
16/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö nyt alkaa pesemään kaikki itse poimitut mustikat, puolukat ja vadelmatkin? Jos on sattunut lintu tai orava kävelemään päältä. Eikö enää uskalla metsässäkään suoraan suuhun poimia mitään.

Vierailija
17/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan mansikat pääasiassa suoraan tiloilta. En ole koskaan kotimaisia mansikoita pessyt. Enkä sairastunut. Mutta mä olin lapsi 80-luvulla ja söin multaa jo silloin.

Vierailija
18/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö nyt alkaa pesemään kaikki itse poimitut mustikat, puolukat ja vadelmatkin? Jos on sattunut lintu tai orava kävelemään päältä. Eikö enää uskalla metsässäkään suoraan suuhun poimia mitään.

Miksi itse metsästä kerätyt pitäisi pestä? Omaan käyttöön ne tulee eikä metsässä ole katupölyä tai torjunta-aineita.

Vierailija
19/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaupassa nähnyt miten nämä marjamaijat kaivelevat rasioista homeisia marjoja pois ja yhdistelevät rasioita tämän jälkeen. En ole vuosiin ostanut näitä kaiveltuja marjarasioita. 

Vierailija
20/30 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikäni pessyt kotimaiset tuoreet marjat kylmässä vedessä ja tippa Fairya sekaan. Tiskiaine pesee pois lian ja tukehduttaa loiset, vesi huuhtelee sitten jäämät pois. Sitten veitsellä vihreät osat pois ja vielä yhden kylmävesihuuhtelun jälkeen marjaa poskeen. On hyvää ja elossa olen edelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan