Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlat tulossa, vieraat eivät vastaa tulevatko

Vierailija
15.07.2025 |

Meillä on perhejuhlat tulossa. Kutsut on lähetetty viikkoja sitten ja niissä oli selvä dl päivämäärä ja yhteystiedot, mihin ilmoittaa pääseekö paikalle. 

Päivämäärä meni pari päivää sitten ja nyt pitäisi vahvistaa pitopalvelun tilaus. Ongelmana on, että kutsutuista melkein puolet ei ole ilmoittaneet mitään(!) tai ovat vastanneet "Kiitos kutsusta, ihanaa, katson saanko työvuorot sovitettua / katsotaan millä kokoonpanolla tullaan / kyllä meiltä joku tulee mutta en tiedä vielä pääseekö puoliso tai lapset..." 

Näin juhlien järjestäjän näkökulmasta tämä on todella rasittavaa. Teen tässä osallistujalistaa ja mietin, tilaanko tarjottavaa 25 vai 40 hengelle...

Miksi ihmiset on tämmöisiä?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ihmetellyt, että joku järjestää juhlia kesken suosituimman kesälomakuukauden. Monilla on silloin muita omia suunnitelmia. Yksi kaverini aikoinaan keksi mennä naimisiin heinäkuussa. Kaikista kutsutuista lapsuudenkavereistani vain pari oli lisäkseni paikalla. Kaikilla muilla oli joku este.

Esim. rippijuhlat osuvat usein kesäkuukausille.

Rippijuhlat?

Vierailija
22/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ihmetellyt, että joku järjestää juhlia kesken suosituimman kesälomakuukauden. Monilla on silloin muita omia suunnitelmia. Yksi kaverini aikoinaan keksi mennä naimisiin heinäkuussa. Kaikista kutsutuista lapsuudenkavereistani vain pari oli lisäkseni paikalla. Kaikilla muilla oli joku este.

Esim. rippijuhlat osuvat usein kesäkuukausille.

Pakkoko niihin on kaikki kumminkaimat kutsua? Lähiomaisille voi soittaakin ja varmistaa vieraiden määrä.

Perheitä on kovin erikokoisia. Kun minä kutsun lapseni rippijuhliin isovanhemmat, kummit, sedät, tädit ja serkut sekä muutaman läheisimmän ystävän, niin meitä on äkkiä 50 henkeä.

Haluaako päivänsankari tuollaiset bileet? MIkset vain laita sen tilinumeroa sukulaisille. Siksihän se kävi rippikoulun eikä kokeakseen uskonnollisen herätyksen XD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

dl?

Mä en noista lyhenteistä tajua mitään. Ehkä ei myöskään sun sukusi. Ihmettelisin vain, miksi ilmoitat kuppikokoasi desilitroina

Vierailija
24/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heinäkuu on Suomen suosituin hääkuukausi

Vierailija
25/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksihän ihmeessä sinä ja sun sukusi olette tuollaisia. Voisko mitenkään liittyä teidän sivistystasoon ja geeneihin.

Vierailija
26/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vaivaudu ilmoittamaan että on tulossa niin ovella voi sanoa että ruuvat on tilattu ilmoittautuneille ja kiittää tervehtimisestä ja sysätä pois!

Ootko tosissasi?

Eikös nää ole iloisia asioita, eikä jotain suorituksia?

Tuskin kovi moni tulee, jos ei ole ilmoittanut. Tuskin on ruuhkaa ilmoittamatta jättäneistä.

Minä sanoisin, että tervetuloa, mukaan vaan!

Vierailija
27/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko todeta (huomautan vielä, että vastaan aina kyllä kutsuun pääsenkö vai en) ettei kaikki tiedä työvuorojaan ym. menojaan viikkoja tai kuukausia etukäteen.

Kyse ei siis välttämättä ole piittamattomuudesta tmv. vaan siitä, ettei oikeasti tiedä. Esim. työpaikallani vuoroja voi toivoa,  mutta super tärkeitä pakko saada tietty vuoro/vapaa on vain pari käytössä tietyllä jaksolla. Joskus voi vaikka kuukauden aikana olla sitä ja tätä =ei voi kaikkia pyytää "pakko saada vapaaksi", varsinkin viikonlopuille. Ja sitten on sormet ristissä mite  vuorot menee, jotka tulee vasta muutamaa viikkoa aiemmin.

Harrastan myös sellaista asiaa, missä kilpailut viikonloppuisin, ja menestymällä pääsee toisiin kisoihin. Mutta aika vaikea on etukäteen sanoa pääseekö eteenpäin vai ei =näkee vasta kun kilpailut käyty. Eli esimerkkinä: ensin pitää menestyä 'kyläkilpailussa' että pääsee 'kaupunki' kisaan, jossa menestymällä aukeaa paikka 'kolmen kaupungin' kisoihin, mistä voi edetä 'piirimestaruuksiin', joista tie voi aueta 'SM-tasolle', siitä 'pohjoismaisten kisoihin' jne. ymmärrätte pointin...

Vierailija
28/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vaivaudu ilmoittamaan että on tulossa niin ovella voi sanoa että ruuvat on tilattu ilmoittautuneille ja kiittää tervehtimisestä ja sysätä pois!

Tämä on oikein. Oppii ehkä jatkossa ihmisten tavoille. 

Vierailija
29/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsun laittaa ajoissa kannattaa muistuttaa juhlista vielä uudella viestillä kaikille vieraille. Voi hyvin kertoa , että tarjoilua varten joudut ilmoittamaan osallistujamäärän pitopalvelulle. Silloin se on kaikille  selkeää ja ne, jotka yhä arpovat tulemistaan, päättävät tullako vaiko ei.

On tietysti ikävää joutua paimentamaan aikuisia, mutta jos ei ole käytöstapoja ei niitä juhlien järjeställäkään tarvitse olla. Pitää puhua "samaa kieltä", että asia tulisi ymmärretyksi.

Vierailija
30/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilaa 40 hengelle ja paikalle tulee 25 jää itselle sitten syötävää useammaksi päiväksi eikä pidä tehdä ruokaa. Mutta joo tilaisin itse 30 hengelle ja jos joku ilmoittamaton pääseekin paikalle.

Vierailija
31/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita uuteen kyselyyn, että tarvitset tiedot pitopalvelua varten. Ehkä sitten ymmärtävät vastata. 

Vierailija
32/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen, miksei kesällä voisi järjestää, jos on häät, rippijuhlat, ristiäiset, joillakin voi olla jopa 50 vuotias juhlat ja jollakulla 100 vuotis juhlat jne. Niin pitäisikö odotella että ihmiset palaa sorvin ääreen jos vaikka ehtisivät käymään ? Eikö juuri lomalla ole aikaa käydä juhlissa ? 

Vierailija
33/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

dl?

Mä en noista lyhenteistä tajua mitään. Ehkä ei myöskään sun sukusi. Ihmettelisin vain, miksi ilmoitat kuppikokoasi desilitroina

Dead line? 

Vierailija
34/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, mutta silloin vastataan "kiitos kutsusta, mutta emme valitettavasti pääse".

Mikä siinä on niin vaikeaa?

Jos en vastaa niin tietää etten ole tulossa. 

Vierailija
35/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsutusta ei kuulu pihaustakaan, oletusarvo on ettei hän ole tulossa. Sillä mennään.

Vierailija
36/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen, miksei kesällä voisi järjestää, jos on häät, rippijuhlat, ristiäiset, joillakin voi olla jopa 50 vuotias juhlat ja jollakulla 100 vuotis juhlat jne. Niin pitäisikö odotella että ihmiset palaa sorvin ääreen jos vaikka ehtisivät käymään ? Eikö juuri lomalla ole aikaa käydä juhlissa ? 

En halua pilata lomaani käymällä juhlissa. 

Vierailija
37/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa vastata, että kiitos kutsusta, mutta emme pääse, koska siitä alkaa inttäminen, että miksi ei ja oikeastiko ei ja jos nyt sentään.

Vierailija
38/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän 50 v ensi viikon perjantaina. Olen kutsunut vieraita 50 ja 34 on ilmottanut tulevansa. Olen tehnyt jo järjestelyjä ja hankkinut alkoholit ja juomat ja tuolit pihalle koska on pihajuhlat. Hankin ison teltan myös varoiksi jos sataa.

Siis ihan synttäripäivånä pidät juhlat? Ei ei ei!

Vierailija
39/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vastausta = eivät ole tulossa

Vierailija
40/46 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, mutta silloin vastataan "kiitos kutsusta, mutta emme valitettavasti pääse".

Mikä siinä on niin vaikeaa?

Mulle suututtin tuostakin. Lähetin miehen ja lapsen sukunsa juhliin ja ilmoitin etten itse pääse. Myöhemmin selvisi että olisin päässytkin, mutta en alkanut veivaamaan ilmottautumisia.  Nyt sitten miehen sisko murjottaa mulle, kuulemma. Ilman murjotusta ei kukaan olisi edes kiinnittänyt huomiota poissaolooni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan