Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko järkevää ajaa ajokortti automaatti autolla?

Vierailija
15.07.2025 |

Vai manuaalilla vaikka ei tule manuaalia ajamaan.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt voi tuntua että et tule ajamaan manuaalilla koskaan. 

Mietipä uudestaan,  voi tulla tilanne että alla onkin manuaali. Ai niin, enkä saa ajaa. Voi mennä vuosiakin ennen kuin tarve. Mutta sitten se harmittaa. 

Itsellä automaatti mutta työmaalla autot pääasiassa manuaaleja. 

No se merkintä poistuu joka tapauksessa n. 3 vuoden sisällä 

Enpä ole kuullutkaan? Mistä tässä on kerrottu? Eli automaattikortilla saisi sen jälkeen ajaa manuaaliankinko?

Vierailija
42/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajat automaatilla, sulla ei ole ikinä asiaa manuaalisen rattiin. Jos ajat manuaalisella, saat ajaa automaatillakin.

Se voipi olla, että jos sun automaatti on joskus pajalla, sulle annetaan vara-autoksi manuaalinen ja sittenpä et aja silläkään.

Juuri näin! Mulla on ollut ajokortti kolmekymmentä vuotta. Tänä aikana olen ajanut noin 100 autoa, jotka eivät ole olleet minun. 

En ymmärrä näitä ohjeita, että jos ostat sitten oman automaatin, perheen auto on automaatti...jne. Eteen tulee aivan varmasti tilanteita, joissa täytyisi osata ajaa manuaalilla. Mutta ei voi. Huonoja ohjeita nuorille. Ennemmin maksaa lisäajotunteja tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt voi tuntua että et tule ajamaan manuaalilla koskaan. 

Mietipä uudestaan,  voi tulla tilanne että alla onkin manuaali. Ai niin, enkä saa ajaa. Voi mennä vuosiakin ennen kuin tarve. Mutta sitten se harmittaa. 

Itsellä automaatti mutta työmaalla autot pääasiassa manuaaleja. 

No se merkintä poistuu joka tapauksessa n. 3 vuoden sisällä 

Enpä ole kuullutkaan? Mistä tässä on kerrottu? Eli automaattikortilla saisi sen jälkeen ajaa manuaaliankinko?

Kai lisätunneilla sitten, muutenhan taas ei tulis mitään. Tuolla on muutenkin tarpeeks osaamattomia kuskeja liikenteessä. 

Vierailija
44/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että sellaisiakin vaihtoehtoja on. Itse hankin ajokortin noin 12v sitten, ja manulla piti opetella kaikki. Sen jälkeen olen ajanut manuaalisilla noin neljä kertaa ja hankalaa ollut. Olen välillä ajanut työksenikin, tiedoksi.

Vierailija
45/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ajankohtainen asia ja suosittelemme nuorelle manuaalia juurikin aiemmin mainituista seikoista. Vuokra-autot, kaverien autot, asuntoautot/muuttoautot, traktorit, kuormurit jne. Kotona sekä manuaali että automaattivaihteinen auto, mutta eihän lapsi näillä autoilla tule ajamaan kuin hetken. Opiskellessaan tuskin edes tarvitsee autoa kun asuu kaupungissa, mutta myöhempään elämään ei kannata ottaa turhia rajoitteita. Mutta onko siis poistumassa tämä jako kokonaan? Milloin?

Vierailija
46/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle on tullut elämässäni vastaan moninkertaisesti enemmän manuaaleja kuin automaatteja. Olisi jäänyt lukematon määrä laina-autoja ajamatta tai hyviä autoja ostamatta, jos olisi sellainen leikkiajokortti tullut hankittua, jolla vain automaattia saisi ajaa. Kallis läpyskä, jolla voisi heittää lähinnä vesilintua.

Vierailija
47/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se on se ja sama onko auto manuaali vai automaatti. En autoa sen perusteella itselleni valitse. Mulla on ollut manuaaleja ja automaatteja esim. edellinen oli automaatti ja nyt on manuaali.

Vierailija
48/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevämpää ajaa manuaalilla ajokortti, koska voi tulla tilanteita että on ajettava manuaalilla myös.

Vierailija
49/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos voi olla todella satavarma ettei ikinä tarvitse manulla ajamaan? 

Mutta onhan se niin että me jotka osataan ajaa manulla, osataan myös automaatilla, mutta toisinpäin ei toteudu. 

No jos sitä tarvitsee niin ylimääräisiä kustannuksia tulee 100€ edestä kun käy ajamassa uuden inssin manuaaliautolla.

Kyllä se auton käyttö kokeessa maksaa myös. Tai jarrupolkimen asennus mitä ilman ei ole asiaa kokeeseen.

Vierailija
50/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva taas lukea hahmotushäiriöisenä tätäkin ihmettelyä. Kai sitten olen täysin turha ihminen kun pärjään VAIN automaatin kanssa. 

Itsehän sinä sen parhaiten tiedät.

Vierailija
51/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajanut manuaalia viimeksi inssissä vuonna 2000. Olisi ollut aivan sama ajella automaatilla, mutta isä painosti manuaaliin.

Kävin autokoulun vuonna 2008. Koko autokoulussa ei edes ollut automaattivaihteisia autoja eikä missään puhuttu valinnasta suorittaa autokoulun automaatilla. Kaikki suoritti aina manuaalilla.

Onko nykyään siis yleistäkin, että autokouluissa on automaattiautoja ja kortti suoritetaan niillä?

Ei, vaan on yleistä, että vanhemmat opettaa lapsensa ajamaan automaatilla, joten näillä ei ole oikeutta ajaa kortin saatuaan kuin automaatilla.

No on se jo autokoulussakin yleistä. Tytär olisi joutunut manuaalivaihteisella ottamaan tunteja 3 viikon välein kun automaatilla sai tunteja monta viikossa. Ei niitä manu

Tai sitten vaan manuaali oli suositumpi. Olisit etsinyt paremman autokoulun!

Vierailija
52/52 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatin ja manuaalin erottelu ajokorttiin on todella typerä keksintö. Sama kuin pitäisi ajaa kortti kaikille erilaisille autoille. Ajokortin tarkoitus on osata liikenne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä