Onko järkevää ajaa ajokortti automaatti autolla?
Vai manuaalilla vaikka ei tule manuaalia ajamaan.
Kommentit (52)
Onneksi mun ajokortti ei määrää kummalla ajan, ajan molemmilla.
Kiva taas lukea hahmotushäiriöisenä tätäkin ihmettelyä. Kai sitten olen täysin turha ihminen kun pärjään VAIN automaatin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kiva taas lukea hahmotushäiriöisenä tätäkin ihmettelyä. Kai sitten olen täysin turha ihminen kun pärjään VAIN automaatin kanssa.
No varmasti se pelkkä automaatti on sulle hyvä ratkaisu. Mutta ap ei maininnut mitään mistään häiriöistä, joten oletuksena on ns. normaali ajokyky. Silloin manuaalikorttia kannattaa harkita, kun se tosiaan voi vaikuttaa esim. työautolla ajoon.
Noh, pidän vähän vajakkeina ihmisiä joilla on lupa ajaa vain automaatilla. Ennen siihen turvauduttiin vain niissä tapauksissa, kun manuaalilla ajamisesta ei tullut yhtään mitään. Eli autokoululainen oli täysi tumpelo.
Nykyään automaattisesti on niin yleinen ja yleistyy koko ajan, että sillä pärjää kyllä. Manuaali voi tulla vastaan lähinnä, jos pitää vuokrata paku johonkin tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajanut manuaalia viimeksi inssissä vuonna 2000. Olisi ollut aivan sama ajella automaatilla, mutta isä painosti manuaaliin.
Kävin autokoulun vuonna 2008. Koko autokoulussa ei edes ollut automaattivaihteisia autoja eikä missään puhuttu valinnasta suorittaa autokoulun automaatilla. Kaikki suoritti aina manuaalilla.
Onko nykyään siis yleistäkin, että autokouluissa on automaattiautoja ja kortti suoritetaan niillä?
Minä oon ajanut kortin 2000 ja kyllä meidän kylällä joka autokoulussa oli mahdollista ajaa myös automaatilla. Omakin auto oli automaatti. Ajoin kuitenkin kortin manuaalilla, koska manuaali oli silloin vielä selvästi yleisempi. Nykyään roolit on vaihtuneet.
Vierailija kirjoitti:
Noh, pidän vähän vajakkeina ihmisiä joilla on lupa ajaa vain automaatilla. Ennen siihen turvauduttiin vain niissä tapauksissa, kun manuaalilla ajamisesta ei tullut yhtään mitään. Eli autokoululainen oli täysi tumpelo.
Minun lapseni oli niin tumpelo, että todettiin että miksi maksaa lisäajotunneista, jos meillä on automaatti, ja jos ostaa oman, niin automaatteja saa nykyään halvallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos voi olla todella satavarma ettei ikinä tarvitse manulla ajamaan?
Mutta onhan se niin että me jotka osataan ajaa manulla, osataan myös automaatilla, mutta toisinpäin ei toteudu.
No jos sitä tarvitsee niin ylimääräisiä kustannuksia tulee 100€ edestä kun käy ajamassa uuden inssin manuaaliautolla.
Pelkän inssin kylmiltään manuaalilla? Onnea yritykseen. Voi jollain tarvita useammankin yrityksen ilman mitään harjoitusta...
Jos ajat automaatilla, sulla ei ole ikinä asiaa manuaalisen rattiin. Jos ajat manuaalisella, saat ajaa automaatillakin.
Se voipi olla, että jos sun automaatti on joskus pajalla, sulle annetaan vara-autoksi manuaalinen ja sittenpä et aja silläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajanut manuaalia viimeksi inssissä vuonna 2000. Olisi ollut aivan sama ajella automaatilla, mutta isä painosti manuaaliin.
Kävin autokoulun vuonna 2008. Koko autokoulussa ei edes ollut automaattivaihteisia autoja eikä missään puhuttu valinnasta suorittaa autokoulun automaatilla. Kaikki suoritti aina manuaalilla.
Onko nykyään siis yleistäkin, että autokouluissa on automaattiautoja ja kortti suoritetaan niillä?
Ei, vaan on yleistä, että vanhemmat opettaa lapsensa ajamaan automaatilla, joten näillä ei ole oikeutta ajaa kortin saatuaan kuin automaatilla.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mun ajokortti ei määrää kummalla ajan, ajan molemmilla.
Sama. Manuaali kannattaa osata, kortti sallii ajaa sitten vaikka millä vispilällä. Mulla on muuten myös prätkän ja kevyen yhdistelmän ajo-oikeus. Yhdistelmää olenkin kuljettanut mutta prätkään ei turvallisuusajatteluni taivu.
N
Vierailija kirjoitti:
Nyt voi tuntua että et tule ajamaan manuaalilla koskaan.
Mietipä uudestaan, voi tulla tilanne että alla onkin manuaali. Ai niin, enkä saa ajaa. Voi mennä vuosiakin ennen kuin tarve. Mutta sitten se harmittaa.
Itsellä automaatti mutta työmaalla autot pääasiassa manuaaleja.
No se merkintä poistuu joka tapauksessa n. 3 vuoden sisällä
Vierailija kirjoitti:
Itse taas pidän vajakkeina ihmisiä jotka ei ymmärrä asioita monesta eri näkökulmasta,näkevat asiat vain omasta perspektiivistään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajat automaatilla, sulla ei ole ikinä asiaa manuaalisen rattiin. Jos ajat manuaalisella, saat ajaa automaatillakin.
Se voipi olla, että jos sun automaatti on joskus pajalla, sulle annetaan vara-autoksi manuaalinen ja sittenpä et aja silläkään.
Ikinä? Johan on useasti uutisoitu että ko. merkintä poistuu. Nyt jo hassu tilanne että muut saa Suomessa ajaa kummalla vaan, paitsi ne jotka ajaneet suomalaisen kortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan on yleistä, että vanhemmat opettaa lapsensa ajamaan automaatilla, joten näillä ei ole oikeutta ajaa kortin saatuaan kuin automaatilla.
No on se jo autokoulussakin yleistä. Tytär olisi joutunut manuaalivaihteisella ottamaan tunteja 3 viikon välein kun automaatilla sai tunteja monta viikossa. Ei niitä manuaaleja oikein ole enää riittävästi edes autokouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki. Toinen esimerkki on työauto. Ainiin, mutta en saa ajaa tällä. Entä jos joskus satut reissuun kaverin kanssa hänen autolla. Kaverille tulee huono olo tai väsy tai jalka katkeaa. Ainiin ei päästä kotiin, en saa ajaa tällä autolla. Sulle tulee tarve pakettiautolle vaikka muuttoa tai muuten jotain tavaroiden roudausta varten. Vuokrattavana on vapaana vain manuaalimalli. Taaskaan et saa ajaa.
Eikö ole vain helpompaa opetella se manuaali?
Tai voi tietenkin kuvitella, ettei koskaan joudu esim. edellä kuvattuihin tilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt voi tuntua että et tule ajamaan manuaalilla koskaan.
Mietipä uudestaan, voi tulla tilanne että alla onkin manuaali. Ai niin, enkä saa ajaa. Voi mennä vuosiakin ennen kuin tarve. Mutta sitten se harmittaa.
Itsellä automaatti mutta työmaalla autot pääasiassa manuaaleja.
No se merkintä poistuu joka tapauksessa n. 3 vuoden sisällä
Eihän se itsestään poistu.
Uutisessa vuodelta 2023 sanotaan, että
"Traficomista saamani tiedon mukaan tällä hetkellä muutosprosessi on siinä vaiheessa, että komissio on ehdottanut uuteen ajokorttidirektiiviin sellaista vaihtoehtoa, että automaattiehdon saisi pois käymällä seitsemän tunnin koulutuksen manuaalivaihteisella autolla."
Eli merkinnän saisi pois SEITSEMÄLLÄ AJOTUNNILLA. Ei ole ihan ilmaista.
Onko sulla linkkiä uudempaan tietoon tässä asiassa?
Kyllä mä ajaisin manuaalikortin jos siihen on mahdollisuus. Suurin osa nykyautoista on automaatteja ja ehkä aiot jatkossakin hankkia omaan käyttöön sellaisen. Saatat kuitenkin joutua tilanteeseen, jossa manuaali olisi tarpeen, saat huollon sijaisautona manuaalin, lainaat kaverin autoa tai vuokraat auton. Olen nyt vuoden sisään vuokrannut matkoilla useamman auton, ja kertaakaan en ole saanut sitä minkä olen varannut, enkä uskaltaisi luottaa että autovuokraamolla olis aina pelkkiä automaatteja tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas pidän vajakkeina ihmisiä jotka ei ymmärrä asioita monesta eri näkökulmasta,näkevat asiat vain omasta perspektiivistään.
No onhan se aika vaarallista, jos/kun tuolla liikenteessä tötöilee porukkaa, joilla ei käsien ja jalkojen koordinaatiokyky oikein toimi. Ei siihen mitään perspektiiviä tarvita. Onneksi nämä tuntemani tunarit ovat itse ymmärtäneet ettei heistä ole autoa ajamaan. Valitettavasti kaikki eivät ymmärrä.