Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko rahat oikeasti loppu?

Vierailija
15.07.2025 |

Paljon julistetaan, että nykyinen talouspolitiikka kurjistaa ihmisten elämää. Tuet pienenee ja sitä mukaa ruokajonot kasvaa. Talous sakkaa ja työttömyys lisääntyy.

Pari havaintoa.

Gunnareiden keikka ja Rusrock. Olin molemmissa paikan päällä, gunnareiden keikka hotellimajoituksella ja Rusrockissa kolme päivää hotellissa.

Bändipaita maksoi 55€ ja todella usea oli ostanut sen 200€ lipun lisäksi. Hotelliaamiaisella yleisin vaate oli gunnareiden tee-paita.

Viikonloppuna oli Sahanlahdessa rantakekkerit ja Sulkavalla suursoudut.

Olin pitkän viikonlopun veneellä liikenteessä ja ajoin viikonlopun aikana Puumalsta Oraviin.

Sulkavaa lukuunottamatta Sahanlahti, Puumala, Savonlinna ja Oravi sai nauttia melkein täysistä vierasvenesatamista ja ihmisistä.

Matkan aikana tuli nähtyä lukemattomia kesämökkejä joiden rannassa kellui veneitä, vesijettejä, kajakkeja ja kaikenlaista vesilelua. Oli hienoja kesäkeittiöitä ja upeita rantasaunoja.

Missä se rahan vähyys oikein näkyy. Tällä reissulla en sitä nähnyt. Kun ajelen tulevana viikonloppuna takaisin Lappeenrantaan, jonne jätän veneen ja siitä sitten autolla pikkuteitä kotiin Tammisaareen, niin pitää jatkaa etsintää.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata parin havainnon pohjalta yleistää yhtään mitään

Vierailija
2/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole käynyt yhdessäkään Rockissa elämäni aikana ja säästöjä 10k€

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha kiertää ympyrää, ei se voi loppua.

Taloudessa menee hyvin silloin kun raha liikkuu ympyrässä kovaa vauhtia.

Nyt raha liikkuu ympyrässä hitaasti, siksi työttömyys.

Vierailija
4/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ole käynyt yhdessäkään Rockissa elämäni aikana ja säästöjä 10k€

Minä kävin kerran museossa ja en tykäänyt. Sen takia en enää koskaan mene museoon. Säästöjä 10 001€

Vierailija
5/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rahat ole loppu, vaikka tilillä ei tällä hetkellä ole kuin 13 centtiä. Tulossa on joko loppuviikosta tai ensiviikolla alkuviikosta. Luottokortilla on kuitenkin myös jonninverran, että kyllä minä pärjään.

Just safkasin ja iltapalaksi olisi itse tehty hampurilainen.

Vierailija
6/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Ap veti yhden festarin perusteella uskomattoman lapsellisen johtopäätöksen. Siellä festareilla oli ne joilla on varaa, ei ne joille EI ole. Siellä oli vain hyvin pieni osa suomalaisista.

Vierailija
7/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän noissa riennoissa rahattomat käy. Suurimmalla osalla menee todella hyvin ja rahaa saavat säästöön ja sijoituksiin tuhansia euroja. Onhan tälläkin palstalla usein kyselyjä ja vastauksista voi lukea että köyhiä on vähemmistö. Ongelmahan on siinä että rikkaallakaan ei ole koskaan riittävästi rahaa ja siksi mankuvat palkankorotuksia ja väittävät olevansa 3000€/kk palkalla pienituloisia.

Vierailija
8/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ethän sä niitä rahattomia missään festareilla ja vierasvenesatamissa näe. 

Vierailija
9/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valtion kirstukaan tyhjä ole. Turhaakin turhempiin sitä näyttää riittävän ja runsaskätisesti. Etenkin kun ottaa köyhiltä ruokarahat pois niin riittää itselle ja kavereille enemmän.

Vierailija
10/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisrockhan myi huonosti tänä vuonna, myymättömistä lipuista noin miljoona tappiota eli ei ihmisillä ole enää varaa ja lisäksi aiempaa huonommat esiintyjät.

Vierailija
11/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista ei käy festareilla.

Vierailija
12/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on, toisilla ei. Aivan kuin on ollut koko maailmanhistorian ajan. Itselläni oli tänään palkkapäivä ja lomarahatkin tulivat. Täytin sitten taloustaulukkoani. Reilu vuosi sitten maaliskuussa olin kuukauden pakkolomalla ja sen jälkeen tilillä oli 1600€. Nyt näytti olevan 29.000€, vaikka juuri tultiin viikon reissulta Dublinista.

Ja kun katselen Whatsappista kavereiden lomanviettoa, niin suurin osa ei ole kovin köyhiä ja kipeitä. Tosin saattaahan joku viettää lomansa velaksi ja maksella luottokorttilaskuaan sitten syksymmällä.

Vierailija
13/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha kiertää ympyrää, ei se voi loppua.

Taloudessa menee hyvin silloin kun raha liikkuu ympyrässä kovaa vauhtia.

Nyt raha liikkuu ympyrässä hitaasti, siksi työttömyys.

Talous EI ole nollasummapeli.

Talous toimii kun yritykset ja ihmiset ottavat velkaa ja hoitavat velvoitteensa lainaajalle.

Suomessa on kuotenkin niin valtavat riskit ettei kukaan uskalla ottaa velkaa. Siksi talous taantuu.

Vierailija
14/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät rahat ole loppu "kaikilta". Minä elän kädestä suuhun mutta vaimo käyttää surutta tonnin pari sinne tänne sisustusesineeseen tai ostaa meille lomamatkan joka maksaa 6 tonnia, koska tällä on perittyä omaisuutta ja osinkotuloja niin paljon etteivät nuo ostokset tunnu missään.

Missään päin Suomea tai maailmaa ei ole mitään identtisiä ihmiskohtaloita. Rahakin on kasaantunut eri ihmisryhmille eri tavoin.

Vierailija
15/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Festareille pääsee kulttuuriedulla, vaikka olisi Soten siivooja. 

Ruissalossa käy jupit, ja nekin usein firman piikkiin. 

Vierailija
16/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo missä sinä kävit ovat rikkaiden harrastuksia. Itse en ole käynyt noissa koskaan, enkä ole koskaan veneillyt. Toki voi sinne joku köyhempikin eksyä, on sitten jostain saanut rahaa tai säästänyt, 

Vierailija
17/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa paska ketju. ruissihan teki TAPPIOTA tänä vuonna koska kävijöitä oli liian vähän verrattuna edellisiin vuosiin, eli nimenomaan yhä harvemmalla on siellä varaa käydä.

Vierailija
18/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei valtion kirstukaan tyhjä ole. Turhaakin turhempiin sitä näyttää riittävän ja runsaskätisesti. Etenkin kun ottaa köyhiltä ruokarahat pois niin riittää itselle ja kavereille enemmän.

Pääsee Petterikin festareille edes kerran kesässä. 

Vierailija
19/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun logiikalla jos näen Mark Zuckerbergin ja Putinin ajelemassa yhdessä 500 miljoonan paateillaan vierekkäin, rahasta ei ole pulaa eikä mitään lamaa ole.

Ymmärrätkö, että tässä ihmislajissa raha keskittyy erittäin epätasa-arvoisesti? Yhden ihmisen tilanne ei ole toisen todellisuus.

Vierailija
20/36 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Ap veti yhden festarin perusteella uskomattoman lapsellisen johtopäätöksen. Siellä festareilla oli ne joilla on varaa, ei ne joille EI ole. Siellä oli vain hyvin pieni osa suomalaisista.

Mutta kun niitä ihmisiä, joilla on varaa, oli tosi paljon. Esim. opiskeljaikäisiä oli tosi paljon ja niillä menee kuulemma tosi kurjasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän