Rokotuksista
Hei,
Hieman tietoa rokotuksista kaipailisin. Olemme lähdössä syksyllä häämatkalle ja matkaa varten tarvitsemme A-hepatiittirokotuksen. Raskautuminen häiden jälkeen olisi toiveissa ja kysynkin tietääkö kukaan onko rokotuksen ottamisen jälkeen tiettyä aikaa jolloin ei saisi raskautua?
Kiitos, jos joku osaisi auttaa!
Kommentit (4)
Hepatiittirokotteen ottamisen jälkeen on hyvä pitää kuukausi taukoa yrittämisestä. Tämä siksi, etteivät rokotteen muodostamat vasta-aineet pääsisi vaikuttamaan alkion/sikiön kehittymiseen.
terveisin Hippux
Hippux: Eli jos otan rokotteen viimeistään pari viikkoa ennen matkaa ja olemme matkalla 2 viikkoa, niin matkan jälkeen olisi turvallista yrittää?
Tiettäkö kukaan vielä siitä, onko Meksikoon matkatessa tarpeen ottaa malarian estolääkitystä? Matkan kohteen Merida ja Puerto Del carmen.
Hepatiittirokotteen ottamisen jälkeen voi aloittaa/jatkaa turvallisesti yrittämistä neljän viikon kuluttua.
Meksikoon suositellaan joillekin alueille malarian estolääkitystä. Itse en ihan tarkkaan noita alueita tiedä, mutta kannattaa selvittää joltakin rokotus-/matkailuklinikalta. Katsopa lisätietoa sivuilta www.rokote.fi, sieltä näet myös maakohtaiset rokotussuositukset. Niin ja raskaana oleville ei suositella estolääkitystä, joten siinä tilanteessa olisi parempi jättää matka väliin!
Mukavaa häämatkaa teille!
Hippux
Olen itse lähdössä reissuun ja kyselin neuvolasta A-hepatiittirokotuksesta.
Raskausviikoilla 0-12 A-hepatiittirokotus annetaan vain jos on aivan välttämätöntä.
Itse ole lähdössä reissuun rv 17 ja neuvolasta lähetti kyselyn Kelan rokotuskeskukseen, että mitä he suosittelevat. Siellä on kuulemma viimeisin tieto ja suositukset eri maiden rokotustarpeista.
Voithan ottaa yhteyttä neuvolaan, vaikka et olekaan vielä raskaana ja pyytää heitä varmistamaan rokotuksen tarve.