Spinning/pyöräily ja raskaus?
Hei,
moniko teistä harrastaa sisä- tai tavan pyöräilyä vauvamahan kanssa ja kuinka pitkälle olette uskaltaneet sitä harrastaa?
Nyt kun pahin eto-olo ja väsy tuntuu väistyneen olen taas päässyt yhden lempiharrastukseni pariin eli sisäpyöräilytunneille. Ihan yhtä kovaa ei jaksa kuin ennen raskautta, mutta oman kunnon mukaanhan siellä mennäänkin. Eilen sitten lueskelin jostain odotusajan oppaasta, että pyöräilyä ei missään nimessä pitäisi harrastaa raskausaikana, edes alussa!!! Että lantionpohja joutuu siinä jotenki liika rasitukselle, kun raskaus itsessään jo rasittaa lantion pohjaa (tai jotain sinne päin).
Olikohan tuo kirja nyt ihan höpöhöpöä? Kokemuksia?
sapa rv 11+
Kommentit (10)
Minäkin olen kuullut tuosta väittämästä, mutta en ole samaa mieltä!
Olen liikunnanohjaaja, ja tunneilla on jatkuvasti raskaana olevia. Myös minä olen harrastanut/ohjannut noin rv. 30 asti spindeä. Sykettä ei saa nostaa korkealle, ja tehdä juuri niin miten itse jaksaa, muita rajoituksia ei ole!
Liikunnallista raskausaikaa, kuunnelkaa itseänne.
Mutta olen kanssa hiukan heivannu nopeutta. Onko noissa sykkeissä tyyliin joku raja kuinka ylös saa/ei saa päästää??
kuullutkaan tuosta pyöräilykiellosta! Itse poljin työmatkat (7 km suuntaansa) rv 26 asti, sitten meni tiet siihen kuntoon, että turvallisuussyistä päätin siirtyä autoiluun.
Tällä viikolla kävin pitkän tauon jälkeen yös tekemässä kauppareissun pyörällä, mutta oli aikamoista kärsimystä tällä mahalla!
Coltsfoot ja Elsa 38+5
jos oisin spinningin harrastaja kävisin siellä ilman muuta.jumppa paikassa missä käyn on spinnig tunteja, mun sydäntä lähellä on noi jumppatunnit missä käynkin edelleen 3-4krt vkssa,tosin otan kevyemmin,ja hengästynkin helposti,ja tahti on hitaampi kuin toisille,jos oikeen nopeata mennään.nyt raskausviikkoja 19+1.
lisäksi olen kuullut että syke ois hyvää pitää max 150 eikä sielläkään huitelis kauaa.että senkin puolesta ei voi sitä tahtia pitää kun aiemmin.mulla on sykemittari tunnille aika usein mukana.
musta ei enää tavallinen pyöräily tunnu hyvälle, 2km menee,muttei enempä.on sen verran kumara asento kaiketi että alkaa vatsassa nipistellä.
raskausaikana! Näin minulle neuvottiin neuvolassa. Jos liikunta menee tuonne anaerobiselle puolelle, on vaarana, että sikiön hapensaanti heikkenee. Anaerobisen ja aerobisen raja on siellä, missä pystyy vielä puhumaan liikkuessaan. Eli jossain 150 paikkeilla henkilöstä ja iästä riippuen (itselläni lähempänä 160).
Toinen juttu mistä neuvolassa varoiteltiin, on selällään tehtävät esim. vatsalihasliikkeet. Niitä ei saisi tehdä rv 16 jälkeen. Vatsalihasten sijainti muuttuu jotenkin sillai, että pitäis tehdä ennemmin kyynärnojassa ja nostella siitä jalkoja tai sitten kyljellään. Raskaana ollessa on sivuttaisten vatsalihasten ja lantionpohjan lihasten vahvistaminen ymmärtääkseni tärkeämpää kuin suorien vatsalihasten.
Itse käyn spinningissä, jumpassa (body pump), baletissa, juoksen ja pelaan sulkapalloa. Sulkapallo täytyy varmaan lopettaa ensimmäisenä, siinä sykkeet huitelee väkisin jossain 160-180 välillä!
Nyt mulla on vasta rv 10+5, eli vielä ei mikään liikunta tunnu mitenkään normaalia rasittavammalta. Eka raskauden aikana joskus viikosta 25 eteenpäin oikea polveni turposi ja siitä piti imeä nesteitä pois muistaakseni 4 tai 5 kertaa ja urheilut loppu siihen. Ja sitten supisteli jo kävellessä. Toivon, että tällä kertaa voin urheilla vähän pidempään.
Liikunnan iloa kaikille!
hipponi
itse pyöräilen ja kävelen paljon. Nyt 13+ viikot menossa ja ainakin nuo molemmat sopivat minulle mainiosti.
Nykyisten ohjeiden mukaanhan melkein kaikkea liikuntaa (no ei sellaista missä voi tulla iskuja mahan seudulle) voi harrastaa aika pitkälle.
Taidan siis polkea pyörää niin kauan kuin hyvältä tuntuu.
Mulla on kyllä jo yksi raskaus ja synnytys takana, mutta silloin tuli käytyä enimmäkseen puntilla, mikä tosin loppui supistelujen takia jo rv 20. Nyt oonki kokenu, että tuo pyöräily voisi olla parempi vaihtoehto kuin punttitreeni. Mie kun en vissiin osaa ottaa riittävän pieniä painoja.
Noita suoria vatsalihaksia en miekään tekis enää sitten, kun maha kunnolla kasvaa. Samoin täytyy myös muistaa synnytyksen jälkeen, ettei suoria vatsoja saa heti alkaa treenaamaan.
Liikkumisen iloa kaikille! :)
Mulla nyt viikkoja 38+3 ja eilen tuli vielä pyöräiltyä=)Ja tänäänkin aattelin käydä=)Kävely supistaa,mutta pyörällä pääsee paremmin=)
Tosin, en tajunnut, että vauva NIIN alhaalla, joten aika ikävältä tuntui istua satulassa..
t.hannah81 rv 39+6
Minä kävin spinningissä muistaakseni rv 32 asti. Toki katsoin sykettä, ja kiihdytykset jätin väliin jo ihan alussa, kun yhden kerran jälkeen tuntu masussa oudolta. Spinning on siitä hyvä että voit mennä omaa tahtia, ihan sama minkä tason tunti on kyseessä. Oli kuitenkin ainoa laji missä sain loppuraskaudessakin kunnon hien pintaan hyvin fiiliksin. Lopetin rv 32 lähinnä siihen, että en enää kestänyt tuntia läpi ilman vessakäyntiä ;o)
Minäkin luin jostain kirjasta saman kuin sinäkin, siis että pyöräilyä ei saisi harrastaa. Todella tuohtuneena kysyin heti kahdelta lääkäriltä ja neuvolaterkkarilta, eikä kukaan ollut samaa mieltä. Niimpä jatkoin siihen asti kun juttu vielä tuntui hyvältä, ja tätähän yleensä neuvotaan.
Jos kuitenkin epäilyttää vielä niin tarkista toki omalta lääkäriltä ja terkkarilta.