Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi meillä ei ole vain enemmän työpaikkoja?

Vierailija
13.07.2025 |

Olen työtön ja puhuin tästä ystäväni kanssa. Hän on töissä virallisesti laskuttajana mutta tekee näiden työtehtäviensä lisäksi ainakin 2-3  muun ihmisen työt joita hänelle ei ole edes perehdytetty.

Ovatko työnantajat oikeasti vain niin ahneita, että yhden ihmisen täytyy tehdä 4 ihmisen työt jotta tulisi mahdollisimman suuret voitot, eikä niinkään väliä sillä jaksaako työntekijä tehdä tätä puoli vuotta vai 15 vuotta inhimillisillä olosuhteilla?

Vai onko tässä taustalla jotain muuta mitä en tiedä/ymmärrä

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkan maksaminen ei ole täällä nykyään muodikasta, osinkojen maksaminen on.

Osinkojen saajat omistavat yritykset. On vähän eri asia antaa rahaa itselleen kuin mitä antaa rahaa jollekin ulkopuoliselle. Itsekään tuskin haluat maksaa kaupassa tuotteista maksimihintaa vaan mieluummin ostat halvempaa ja pidät rahat omalla tilillä.

Ymmärsinkö nyt oikein, että työntekijät ovat aina jotain sellaisia ulkopuolisia?

Lähes poikkeuksetta työntekijät luovat sen arvon yritykselle mutta yrityksen omistajat kuuluvat ns. sisäpiiriin ja nostavat osinkoja palkan sijaan, työntekijä paperilla on vain kuluerä. En yhtään tiedä mistä tämä on lähtenyt mutta tilanne on tämä.

<

Työntekijä on tässä ajattelussa tuottamaton kuluerä, mutta jostain tutkimattomasta syystä kaikkein tuottamattomimpien lakkoilu on hyvin hyvin paha ja vakava asia.

Vierailija
22/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksellä ei ole kuin yksi tehtävä: tuottaa voittoa omistajilleen.

Kaikki muu on paskapuhetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi auttaa muita ja samalla tienata, miksi pitää vain tienata, eikö tuollaisen kanssa ole eettisesti ajatellen, hyvin raskasta elää

Vierailija
24/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot ainakin puhuvat tuon tuostakin huutavasta työvoimapulasta... Tuskin se täysin perätöntä puhetta on tuokaan...

Vierailija
25/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittajat vaan joukolla perustamaan niitä työpaikkoja, missä maksetaan hyvää palkkaa ja on hyviä etuja.

Ahneet työpaikat o nopeasti syöty pois, kun kaikki tulee niihin hyviin paikkoihin töihin ja kaikilla on kivaa.

Vierailija
26/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi enemmän työpaikkoja jos aloittaja perustaisi sen yrityksen ja loisi niitä työpaikkoja. Ongelma vain on miten sen yrityksen saa kannattamaan, niin että on varaa luoda edes se oma työpaikka, saati sitten työllistää muita. 

Vierailija
27/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvastaa ehkä hyvin suomalaista työkulttuuria ja heikkoa talouslasvua.

Ihmiset kuvittelevat, että on ihan ok tehdä vain 20-30 % työajasta töitä, koska muuten tekee "useamman" henkilön työt.

Onko elämän tarkoitus piiputtaa itsensä työllä? Ei minun ainakaan. Mikä järki elää, jos kaikki vapaa-aika menisi työstä palautumiseen? Tuskin ne esimies tai korkeammassa asemassakaan olevat tekevät 100% työajastaan töitä. Tiedän päälliköitä jotka ihan häpeilemättä lähtevät golfaamaan tai mökille, kun on niin hyvä sää, samalla tietäen, että delegoimalla hommat hoituu... Mutta käytännössä kumminkin ollaan "töissä", kun on puhelin ja läppäri mukana. 

Suomessa eikä missään yksikään firma pidä etenkään korkeapalkkaisia johtajia, jotka eivät tuota vähintään palkkaansa vastaavaa lisäarvoa firmalle.

Ihan turhaan perustelette kiusaatte itseänne kuvittelemalla, että juuri _minä_ joudun rehkimään, kun johtajat vain lorvii.

Vierailija
28/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työn määrä vähenee ja palkanmaksuhaluja ei ole niillä yrittäjillä, joilla olisi töitä, daa.

Tähän ihmiskunta on aina pyrkinyt ja nyt ollaan tässä, mutta porvarioikeisto ei vieläkään tajua, että työstä pitää maksaa ja jos ihmisillä ei ole elämän edellytyksiä, ne tulevat ja tappavat ne rikkaat.

Vierailija
29/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittajat vaan joukolla perustamaan niitä työpaikkoja, missä maksetaan hyvää palkkaa ja on hyviä etuja.

Ahneet työpaikat o nopeasti syöty pois, kun kaikki tulee niihin hyviin paikkoihin töihin ja kaikilla on kivaa.

Ahneet työpaikat on nopeasti syöty pois kun muuta ei ole tarjolla ja ihmisen täytyy elää eikä kenelläkään ole kivaa. Systeemin väärinkäyttöä eikä mahdu minun pieneen mieleen miksi tätä tapahtuu.

Vierailija
30/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvastaa ehkä hyvin suomalaista työkulttuuria ja heikkoa talouslasvua.

Ihmiset kuvittelevat, että on ihan ok tehdä vain 20-30 % työajasta töitä, koska muuten tekee "useamman" henkilön työt.

Kuvastaa hyvin suomalaisten yritysten omistajia ja johtoa kun ei menestystä ilman että yksi ihminen todellakin tekee kahden työt tai urakkatyötä peruspalkalla. Ja sitten ihmetellään kun on paljon sairauslomia ja ihmiset uupuu. Ei minulla ole koskaan ollut sellaista työtä missä voisi loikoilla 70-80% työajasta. Jos sellaisia töitä olisi niin syy ei ainakaan olisi työntekijän. 

Vierailija
31/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi auttaa muita ja samalla tienata, miksi pitää vain tienata, eikö tuollaisen kanssa ole eettisesti ajatellen, hyvin raskasta elää

Ei porvarioikeistossa ole normaaleja ihmisiä vaan lähtökohtaisesti itsekkäitä ja ahneita psykopaatteja. KTS. Purra. Tosin hänellä ei olisi minkäänlaista elintasoa omilla ansioillaan, hän on vain onnistunut kusettamaan riittävää määrää tollopersuja.

Vierailija
32/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkan maksaminen ei ole täällä nykyään muodikasta, osinkojen maksaminen on.

Osinkojen saajat omistavat yritykset. On vähän eri asia antaa rahaa itselleen kuin mitä antaa rahaa jollekin ulkopuoliselle. Itsekään tuskin haluat maksaa kaupassa tuotteista maksimihintaa vaan mieluummin ostat halvempaa ja pidät rahat omalla tilillä.

Ymmärsinkö nyt oikein, että työntekijät ovat aina jotain sellaisia ulkopuolisia?

Lähes poikkeuksetta työntekijät luovat sen arvon yritykselle mutta yrityksen omistajat kuuluvat ns. sisäpiiriin ja nostavat osinkoja palkan sijaan, työntekijä paperilla on vain kuluerä. En yhtään tiedä mistä tämä on lähtenyt mutta tilanne on tämä.

Hankkiutukoot sitten eroon niistä kulueristä ja hoitakoot ne työt sitten itse. Selviää sitten että minkä ansiosta niitä osinkoja voivat nostaa. Vain tyhmä yrittäjä pitää työntekijää vain kulueränä eikä ymmärrä että se työntekijä on sille elintärkeä. Se työntekijä mahdollistaa yrityksen toiminnan ja se maksettu palkka mahdollistaa sen että tuotteet ja palvelut myyvät ja toiminta jatkuu ja voi kasvaa.

Työntekijöitä saa aina uusia. Kun laittaa työpaikkailmoituksen niin siihen tulee poikkeuksetta satoja tai tuhansia vastauksia.

Vierailija
33/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa liian monelta yrittäjältä puuttua se ymmärrys että työntekijät on samalla heidän maksavat asiakkaat. Käyttääkö se pienipalkkainen työntekijä ostopalveluita, tekeekö lomamatkoja, shoppailua, asunnon remontteja, ostaako asuntoja, yms yms  pakollisten kulujen jälkeen? No ei osta eikä käytä sen takia kun siihen ei ole varaa. Temuttaa, ja senkin vain viimeisen pakon edessä.

Sillä palkka-alella sahataan pelkästään omaa oksaa.  No, eipä minua tosin edes kiinnosta jonkun random yrityksen konkurssi tai mikään muutkaan, eikä varmaan sitä random yrittäjää kiinnosta minun ostovoima.

Näin se asia menee. Yrityksen tavoite on tehdä voittoa ja minä käyn töissä vain palkan takia. En minkään muun syyn takia. Jos ei palkka ole riittävä, en keksi yhtään järkevää syytä tehdä työtä.

Vierailija
34/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään maailmanlaajuinen kusetus nämä feikkityöpaikkailmoitukset :/

Vierailija
35/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjuus on jälleen muotia.

Vierailija
36/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienyrittäjä, maksan palkkaa työntekijälleni 2500e kuukaudessa, sivukulut lounasetuineen n. 700 euroa. Hänen ansiostaan yrityksen tulot ovat nousseet 5000e kuukaudessa, vaikea uskoa ettei suuremmissa firmoissa puhuta vielä suuremmista tuloista eikä sekään tunnu riittävän.

Sinunlaisia tarvitaan enemmän. Sellaisia, jotka näkevät kokonaiskuvan.

Vierailija
37/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska työvoima on järkyttävän kallista. TES-palkka ja siihen vielä ainakin tonni sivukuluja päälle. Työntekijän on oltava todella tuottava jotta hänet kannattaa palkata. Se joka ei ole riittävän tuottava jää työttömäksi.

Jos saa tonnin palkkaa, työpanoksen arvon on oltava 1700e. Sivukulut niin suuret. Järkyttävää, mutta siihen hyvinvointivaltio ilmaisine kouluineen jne. perustuu. Työtä olisi pienyrittäjillä vaikka kuinka. Ei vaan ole varaa palkata ketään. Muualla ei ole perusturvaa, mutta vähävaraisillakin varaa käyttää palveluita, joita täällä käyttävät vain rikkaat.

Vierailija
38/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

melko autistinen toimintatapa, ei noin voi toimia että on olevinaan yhteiskunnasta täysin erillinen saareke.

Vierailija
39/39 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on supistettu, sopeutettu sekä vähennetty ja asiakkaat hoitavat asiansa itse pikakassoilla, netissä ym.

Euroopassa monissa paikoissa on vielä palvelutyötä esim jossain Italiassa ei asiakkaat itse ota kaupasta irtotuotteita ja kenkä- ja vaatekaupoissa myyjä hoitaa hommat sovituksessa eli hakee ja tuo tuotteet. Euroopassa ostetaan bussiliput tiskeltä ym. Suomessa ei bussilippuja saa kuin harvoista paikoista rahalla. 

Itse olen tässä kesän aikana joutunut ottaa yhteyttä useampaan paikkaan palvelua saadakseni. Mm Finnairiin ja Elisaan en saanut puhelimitse yhteyttä. Chatin kautta laitoin viestiä eikä mitään vastausta ole tullut. Jonottamisesta puhelimessa perittiin kunnon maksut enkä yhteyttä saanut. Työntekijöitä ei ole. 

Tekemätöntä työtä on paljon. Voitot menee jonnekin ylös, vaikka rahan pitäisi pyöriä ihmisten ja palvelujen kesken.

Hintojen nousu on ollut ihan älytöntä joka asiassa. Ruoka, sähkö, vuokrat ja varsinkin palvelut. Töitä olisi, mutta varsinkin arvonlisävero ja yrittäjien maksut ovat hirveitä. Päättäjät eivät halua, että ihmiset yrittäisivät itse, jos töitä ei ole. Yrittäjiä ja ja palveluita tarvittaisiin. Autokorjaamoihin ym osaamisen palveluihin on pitkät jonot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme