Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkärin mielivaltaa

Vierailija
13.07.2025 |

Työkkäri soitti ilmoittamanaan päivänä, mutta ei ilmoittamansa mukaan aamupäivällä vaan iltapäivällä kesken päivänokosteni. Johtuen kait tokkurasta yrittämisestä keskustellessamme kerroin ajatustasolla ideoineeni, mutta mitään konkreeettista ei yrittämisen suhteen ollut mielessä. Tuota ideoimista ei olisi pitänyt kertoa. Se oli paha, paha virhe!

Kela keskeytti maksamisen työkkärin ilmoituksen perusteella. Oli aika epätoivoista touhua muuttaa päätöstä ja aikaa meni. Tiukka talous meni entistä tiukammalle ja lainaa piti ottaa.

Ei kannata sanoa oikein mitään ja mieluiten kaikkeen aktiivisuuteen liittyvään sanoa "EI". Toki ne neljä hakemusta ehdottomasti kannattaa vääntää ajoissa.

Kommentit (224)

Vierailija
201/224 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisten elämää pitää kytätä? Tulorekisteristä näkee tulot. Jos siellä on liikaa tuloja, voi työttömyystuen katkaista. Aika yksinkertaista olisi tuollainenkin tehdä.

Jos kerrot yksityisasioita niin niistä voi mieltää mitä tahansa jota henkilö saattaa yrittää peitellä joten virkailija saattaa haluta olla ilkeä ja pakottaa tekemään selvityksen harrastuksesta jonka olet maininnut. Tämän selvityksen ajaksi ruukataan katkaista työttömyystuki vaikka varmuuden vuoksi. Tästä kiusaamisesta jotkut saavat ihan nautintoa.

Vierailija
202/224 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työkkärille ei ikinä pidä sanoa yhtään mitään paitsi se minimi, mikä vaaditaan että saa rastit ruutuun

Minä ainakin voin olla sielläkin ihan rehellinen, ei siitä pidä koitua ongelmia.

Herran jestas sentään! Vastikään oli valtakunnan isoissa medioissakin juttu, kun eräs työtön taiteilija möi muutaman vanhan teoksen hyllystään somen kautta, möi siis omaisuuttaan. Sai aikan nopeasti karenssia ja selvityspyynnön yrittämisen aloittamisesta.

Sinä jotenkin oletit että en ole voinut kokea mitään kiusantekoa, on ihan henkilökohtaistakin kokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/224 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri soitti ilmoittamanaan päivänä, mutta ei ilmoittamansa mukaan aamupäivällä vaan iltapäivällä kesken päivänokosteni. Johtuen kait tokkurasta yrittämisestä

Jos ei ole kyvykäs vastaamaan jostain syystä, ei tarvitse vastata.

Kyllä työkkäriväenkin sen verran pitää tajuta, että ihminen voi olla mitä tahansa tekemässä soiton hetkellä (varsinkin jos on soitto venynyt ilmoitetusta aamupäivästä iltapäivään). Voi olla vaikka vessassa äheltämässä (🤣), suihkussa, kauppajonossa tai muualla niin, ettei kertakaikkiaan voi vastata.

Siksi työkkäri koittaa uudemman kerran soittaa, jos ei vastaa heti. Ja jos ei saada kiinni puhelimella lainkaan, tulee kirje, että on yritetty tavoitella ja sitten pitää itse soittaa heille. Näin ainakin minulla, kun oli joskus puhelin kiinni, eivätkä saaneet yhteyttä.

Vierailija
204/224 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri soitti ilmoittamanaan päivänä, mutta ei ilmoittamansa mukaan aamupäivällä vaan iltapäivällä kesken päivänokosteni. Johtuen kait tokkurasta yrittämisestä

Jos ei ole kyvykäs vastaamaan jostain syystä, ei tarvitse vastata.

Kyllä työkkäriväenkin sen verran pitää tajuta, että ihminen voi olla mitä tahansa tekemässä soiton hetkellä (varsinkin jos on soitto venynyt ilmoitetusta aamupäivästä iltapäivään). Voi olla vaikka vessassa äheltämässä (🤣), suihkussa, kauppajonossa tai muualla niin, ettei kertakaikkiaan voi vastata.

Siksi työkkäri koittaa uudemman kerran soittaa, jos ei vastaa heti. Ja jos ei saada kiinni puhelimella lainkaan, tulee kirje, että on yritetty tavoitella ja sitten pitää itse soittaa heille. Näin ainakin minulla, kun oli joskus puhelin kiinni, eivätkä saaneet yhteyttä.

Kaikki eivät kokeile soittaa uudestaan tai laita tekstiviestiä perään. Tykkäävät sitten työllistää itseään ja muita ja tehdä asiat vaikeimman kautta. Nykyaikana tehdään tätä että ei saada töitä hoidettua ja saadaan oikein ruuhkautettua omakin työ.

Vierailija
205/224 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noista työkkärin soitoista ja tapaamisista mitään hyötyä ole niille, jotka osaavat itse etsiä työtä ja laittaa esim. avoimia hakemuksia ja esittelyjä itsestään eri paikkoihin. Eli suurin osa työttömistä.

Mutta työllistäähän tämä rumba niitä te-toimiston henkilöitä. Siellä on aika varmasti useitakin ihmisiä, jotka oikeasti vain pyörittelevät papereita.

Vierailija
206/224 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisten elämää pitää kytätä? Tulorekisteristä näkee tulot. Jos siellä on liikaa tuloja, voi työttömyystuen katkaista. Aika yksinkertaista olisi tuollainenkin tehdä.

Jos kerrot yksityisasioita niin niistä voi mieltää mitä tahansa jota henkilö saattaa yrittää peitellä joten virkailija saattaa haluta olla ilkeä ja pakottaa tekemään selvityksen harrastuksesta jonka olet maininnut. Tämän selvityksen ajaksi ruukataan katkaista työttömyystuki vaikka varmuuden vuoksi. Tästä kiusaamisesta jotkut saavat ihan nautintoa.

Kaikenlainen harrastaminen, vapaaehtoistyö, ajatus mahdollisesta yrittäjyydestä yms. kannattaa pitää visusti omana tietonaan. Tai jos olet vaikka kerran myynyt omaisuuttasi, jonka olet itse tehnyt. 

Vierailija
207/224 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän noista työkkärin soitoista ja tapaamisista mitään hyötyä ole niille, jotka osaavat itse etsiä työtä ja laittaa esim. avoimia hakemuksia ja esittelyjä itsestään eri paikkoihin. Eli suurin osa työttömistä.

Mutta työllistäähän tämä rumba niitä te-toimiston henkilöitä. Siellä on aika varmasti useitakin ihmisiä, jotka oikeasti vain pyörittelevät papereita.

Kun minua sinne halutaan niin otan asian positiivisesti vastaan, minä kiinnostan ja olen näkyvillä. Odotan myös että minut nähdään rehellisesti ja odotan myös että minut huomioidaan työpaikkasuositustenkin suhteen. En viitsi kieltäytyä käynnistä paikanpäällä ensinnäkin siksi että olen joskus pyytänyt puhelua ja se katsottiin negatiiviseksi asiaksi ja toisekseen matka käymään paikanpäällä on lyhyt. Jokainen tuntee itsessään kyllä jos tekee lähinnä vain kiusaa minulle. Toistaiseksi näistä käynneistä ja kaikesta muusta antamisesta ei ole poikinut käytännöllistä hyvää mutta ainakin pysyn mielissä. Lähes jokaisella kerralla on myös ollut eri virkailija joten ainakin saan näkyvyyttä ja minusta saadaan tuntumaa monen ihmisen voimin.

Vierailija
208/224 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlainen harrastaminen, vapaaehtoistyö, ajatus mahdollisesta yrittäjyydestä yms. kannattaa pitää visusti omana tietonaan. Tai jos olet vaikka kerran myynyt omaisuuttasi, jonka olet itse tehnyt. 

Juuri perjantaina sain tiedon asiakasvastaavalta selkeästi siitä että jokaisella on oikeus olla sellainen kuin on ja harrastaa mitä haluaa eikä se kuulu heille. Hän ymmärsi kyllä että jotkut virkailijat toimivat väärin eikä sellainen ole sallittua.

Vierailija
209/224 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevyyttä vain kertomiseen.

Vierailija
210/224 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa mieluummin sosiaaliturvasta ja vähistäkin rahoista, mutta ei sitten millään leikkaa sitä virkakuntaa, joka on turhaa ja järvevöitä loppuja. Työkkäri on niin turha!!!

Vierailija
211/224 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylellä tänään: "Työmarkkinoilla erikoinen ilmiö: avoimia työpaikkoja olisi, mutta niistä ei kerrota."

Työkkäreiden mahtavan paskaa palvelua yrittäjiä kohtaan. Tuota tärkeintä tehtäväänsä eivät osaa hoitaa. Työkkärit aiheuttavat vahinkoa.

Vierailija
212/224 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sanoit kaikkeen ei ? Kun sinulla oli just nokoset, soittavat korkeintaan kerran kolmessa kuukaudessa ja sinä sössit senkin . 

Vierailija
213/224 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Kelan joku kesätuuraaja laittanut, että olen yrittäjä, vaikka ei mitään sellaista missään ole mainintaa eikä todisteita. Samoin kerran yksi kuntakokeilun kiero täti tahallisesti kirjoitti, että olen yrittäjä, vaikka nimenomaan selkeästi sanoin, että EN ole yrittäjä. Kirjasi sitte minut yrittäjäksi. Tein valituksen ja tuet alkoivat rullaamaan taas onnistuneesti. Kokeilevat kepillä jäätä ja heittelevät kommentteja mitä päästään keksivät ja mitä mieleen juolahtaa vailla mitään totuuspohjaa. 

Vierailija
214/224 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärit lopettivat säännöllisen kyselyn yhteystiedoista.Aikaisemmin kuukausittan kerran tai kaksi oli vaatimus päivittää yhteystiedot.

Kerran tuli työkkäristä ihmeellinen kysely liittyen työmarkkinoilla olosta. En keksinyt muuta selitystä kuin sen, että eräällä reissullani olin ollut yhteydessä työkkärin palvelimeen ja sinne oli kait tallentunut ip-osoite ja se viittaisi sitten ulkomaille.

Isossa kaupungissa lukuisten naapureiden seassa kukaan tiedä toisistaan, tekemisistään, onko paikalla, missä päivisin käy jne. Ja kellekkään en reissuistani ole huudellut ja sukulaisiakaan ei juuri ole ja ne vähät ovat kaukakana eli en oikein usko, että kukaan olisi tehnyt ilmiantoa.   Nyt voi huoletta reissata ilman pelkoa karenssista, kun ei tarvitse olla työkkäriin yhteydessä.

Sama. Ajattelin tehdä tietoturvavaltuutetulle valituksen, mutta aika ajoin ohi. Olivat lopettaneet kyttäyksen, joka lienee alunperinkin laiton.

Vierailija
215/224 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin siis on työttömiä jotka eivät tiedä, että työkkäritädille ei kannata ikinä puhua mitään yrittäjyydestä, vapaaehtoistöistä tai harrastuksista.

Minulla yksinkertainen neuvo: sano aina työkkäriin, että haet aktiivisesti kokoaikatyötä. Vaikuta onnostuneelta, vaikka olisi 2 vuotta hakenut turhaan. Muuten älä puhu yhtään mitään. Jos kysyvät suunnitelmistasi, sano, että haluat vaan työhön, josta saa elämiseen vaadittavan palkan. Et siis missään tapauksessa kerro yrittäjyyteen, opiskeluun tms liittyvistä suunnitelmista. Joudut vain vaikeuksiin. Tahaltaankin ymmärtävät väärin. Mikään ei ole niin kamala oman kokemukseni mukaan kuin työvoimaviranomainen.

Vierailija
216/224 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, kuinka paljon tuohonkin paskaan menee rahaa. En tiedä ketään, joka olisi työkkärin kautta työllistynyt koskaan. Tuo toiminta pitäisi yksityistää ja kilpailuttaa. 

Vierailija
217/224 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylellä tänään: "Työmarkkinoilla erikoinen ilmiö: avoimia työpaikkoja olisi, mutta niistä ei kerrota."

Työkkäreiden mahtavan paskaa palvelua yrittäjiä kohtaan. Tuota tärkeintä tehtäväänsä eivät osaa hoitaa. Työkkärit aiheuttavat vahinkoa.

Vaikuttavat ihmisten mielenterveyteen myös kaikella kiusaamisella. Tämä työkkäreiden toiminta on kyllä sairain ja järjettömin  osa yhteiskunnan byrokratiassa. Mitään hyötyä siitä ei ole. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle nuo työkkärit täysin onnettominen henkilökuntineen. 

Vierailija
218/224 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin kerran kuinka pari te-työntekijää ilkkui käytävällä keskenään työttömien odotuksista palvelujen suhteen. Sellasta sakkia sitten! 

Vierailija
219/224 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaita yrittävät urkkia henk. kohtaisia asioita. Ja luulevat siis uskovat että joku työkokeilu tai palkkatukityö ( orjatyö) poikii vakituisen työpaikan. Ovat olevinaan kun ovat saaneet muka niin niin tärkeä työn! Työn jossa voivat pompotella työttömiä oman mielensä mukaan. 

Enpä tiedä, ehkäpä nuorempia pompottelevat mutta näin vanhempaa eivät. Nyt oli itselläkin jopa toisen kerran sama neiti kaupungin asiointipisteessä. Todettiin vaan että sama vanha tarina ja suunnitelma on voimassa taas puoli vuotta. Harjoittelu- tai kokeilupaikoista ei puhuta enää mitään. Palkkatuesta kyllä, kannattaa hakea tietysti aina. Eikä ne ainakaan minulla mitään orjatyötä ole olleet vaan olen saanut parhaan palkan ja päivärahatkin kun on ollut varaa maksaa. Mut ei niitä työpaikkoja vaan ole.

Vierailija
220/224 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ihan oikeasti tarvitse TE-toimistoja. Pakosta leikittävä siihen suuntaan ja oikeasti satsaukset ovat sitten ihan muualla ja parhaita apuja saa ihan muualta työnhaun merkeissä

Samaa mieltä, siellä käydään vaan tekemässä mitäänsanomaton suunnitelma ja oikeastaan mistään ulkopuolisille tahoille suunnatuista "valmennuksistakaan" ei ole ollut mitään kunnon hyötyä, ajanhukkaa vain. Ja tosiaan ei kannata puhua oikeastaan yhtään mitään, kaikki vääristellään. 

Oletko koskaan lukenut laista siitä suunnitelmasta ja sen velvoittavuudesta? Saatat yllättyä, moni työtön osaa laittaa rastin ruutuun "tutustun työttömän oikeuksiin ja velvollisuuksiin", mutta tosielämässä ei tiedä niistä mitään. Sitten syytetään työkkäriä, kun ei itse osata edes lukea.

Ja joku tuollainen lukutaidoton pitäisi sitten vielä töihin ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi