Ne jotka oppii helposti kieliä ei ymmärrä kuinka vaikeaa se voi toisille olla
Itse en ymmärtänyt koulussa mitään kuuntelussa. En myöskään osaa laulaa. Lieneekö noilla joku yhteys. Olen tavannut ihmisiä joille kielet vaan tarttuu. Opettelevat vaan alkuun ne ihan perus kielioppisäännöt ja kappas vuodessa pärjäävät jo kielellä ulkomailla. Itse en vaan opi vaikka pänttäisin sanoja kuinka ulkoa. Ihmettelen kuinka olen suomea joskus oppinut edes tyydyttävällä tasolla ymmärtämään.
Kommentit (25)
Itse olen oppinut englannin takellellen ala-alasteella, huono kuulo tekee haasteita, mutta nykyisin käytän sitä kyllä työssä ja matkustaessa aika sujuvastikin, pikkasen ääntäminen välillä tökkii. Sittrn taas esim ruotsia en sitten vaan millään. Espanjaa, italiaa, olen aloittanut aikanaan, mutta laiskuuttani ne jäävät. Sanastoa kehittääkseen pitäisi hankkia varmaan joku peli/sovellus, ja kotona liimata lapuille esineisiin niiden toisen kielen sanat. Ja sitten sitä kieltä tarvitsisi käyttää. Lakata pelkäämästä kielioppivirheitä ja antaa sille tilaa, että ikäänkuin aivoihin pääsisi mukaan, miten asioita voisi ajatella sillä kielellä. Harmi kun ei ole varaa yksityiskursseihin, en enää aikuisiällä jaksa mitään yhteiskursseja :D
itse olen tällainen, jolle vieraat kielet ovat aina olleet helppoja. Sanat ja kielioppirakenteet jäävät helposti mieleen ja myös ääntäminen sujuu, aidot aksentit vain tarttuvat korvaan.
Mieheni on täysi vastakohta ja ymmärrän, että me ihmiset olemme erilaisia, hänenkin vahvuutensa ovat muualla. On mm. matemaattisesti minua lahjakkaampi.
Olen pari vuosikymmentä yrittänyt opettaa hänelle joitakin yksinkertaisia fraaseja eri kielillä etenkin matkoilla, mutta luopunut toivosta, kun ei vain opi. Aina vain käyttää niitä virheellisiä joskus oppimiaan sanontoja. Yrittää kuitenkin, joten en tuomitse. Ärsyttää kyllä kuitenkin vähän joka kerta, kun sanoo vaikka Tsight-Tseeing tai Gratzias. Ei siis kuitenkaan isompia murheita tämän suhteen.
Itse en ome hyvä kielissä eli kielten oppiminen on työn ja tuskan takana. Koulussa numerot oli aika huonoja.
Kuitenkin elämäntilanteet ovat vieneet eri paikkoihin ja olen joutunut opiskelemaan kieliä selviytyäkseni. Tänä päivänä puhun ihan riittävän sujuvasti kolmea vierasta kieltä. Ja nyt kun keski-iässä vihdoinkin olen niissä sisällä, huomaan että minulla on myös niissä omia vahvuusalueita kuten se että minun on helppo hahmottaa eri ilmaisujen sävyjä.
Sinullakin ap voi olla joku vahvuus mitä et vielä tiedä!
Jos sinulla on sanavarastossa vajausta, tarvitset vain lisää sanoja. Jos opit joka päivä yhden sanan, opit 365 sanaa vuodessa.
Ala lukea joka päivä verkossa pieni pätkä englanniksi jotain mikä kiinnostaa sinua. Ja selvitä vaikeiden sanojen merkitys. Jos aihe on riittävän kiinnostava, alat muistaa niitä.
Olen joskus lukenut, että musikaalisuus liittyisi kielen oppimiseen niin, että joillekin molemmat ovat helppoa. Olen tavannut entisen merimiehen, jonka mielestä oli kummallista, että ihmiset eivät muka opi uutta kieltä kun sitä jonkun aikaa kuuntelevat. Sitä en tiedä, oliko musikaalinen.
Voi olla vähän sama juttu kuin suuntavaisto. Toiset eivät millään käsitä, kuinka ei muka osaa kulkea maastossa vaan eksyy heti.
Minulle matematiikka on ollut helppoa. Kielet vaikeita mutta siihen on ollut osasyynä muinainen kielioppia painottava opetustyyli.