Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne jotka oppii helposti kieliä ei ymmärrä kuinka vaikeaa se voi toisille olla

Vierailija
13.07.2025 |

Itse en ymmärtänyt koulussa mitään kuuntelussa. En myöskään osaa laulaa. Lieneekö noilla joku yhteys. Olen tavannut ihmisiä joille kielet vaan tarttuu. Opettelevat vaan alkuun ne ihan perus kielioppisäännöt ja kappas vuodessa pärjäävät jo kielellä ulkomailla. Itse en vaan opi vaikka pänttäisin sanoja kuinka ulkoa. Ihmettelen kuinka olen suomea joskus oppinut edes tyydyttävällä tasolla ymmärtämään. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kieltä opi sanoja pänttäämällä. Sitä pitää puhua. 

Vierailija
2/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pitäähän ne sanat jostain opetella kun en kuulu niihin ihmisiin joille ne sanat vaan tulee jostain. Tiedän, että helpottaa muissa kielissä kun osaa esim. englantia hyvin niin oppii helpommin myös toisen uuden kielen mutta kun en itse vaan opi kunnolla edes sitä englantia vaikka haluaisin. Vaikea puhua ilman sanoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielten oppiminen vaatii ongelmanratkaisukykyä (kielet ovat koodistoja), hyvää muistia sekä paljon ahkeruutta.

Itselleni kielet tarttuu ja hoksaan helposti sen logiikan kussakin kielessä. Sain jo yliopiston pääsykokeessa täydet pisteet, kun testasivat kielentajua.

Vierailija
4/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestä sakotetaan. 

Vierailija
5/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee kaikkea oppimista. Joku ostaa kitaran ja jo kahden viikon päästä pystyy säestämään monta laulua. Joillekin integraalilaskenta on selvää pässinlihaa kertakuulemalta. Joillekin vieraat kielet vain tarttuvat ja tulevat jopa aktiiviseen käyttöön helposti.

Vierailija
6/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestä sakotetaan. 

No kai sitten olen tyhmä. Matematiikka oli kyllä helppoa mutta kielten oppiminen ei. 

Ap

Vierailija
7/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pitäähän ne sanat jostain opetella kun en kuulu niihin ihmisiin joille ne sanat vaan tulee jostain. Tiedän, että helpottaa muissa kielissä kun osaa esim. englantia hyvin niin oppii helpommin myös toisen uuden kielen mutta kun en itse vaan opi kunnolla edes sitä englantia vaikka haluaisin. Vaikea puhua ilman sanoja. 

Kuinka paljon olet yrittänyt puhua englantia? 

Vierailija
8/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysy sävelessä, mutta olen tosi lahjakas kielissä. Ne ei liity toisiinsa mun kokemuksen mukaan.

Vierailija
9/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koulujen jälkeen olen kyllä ollut tilanteissa joissa on ollut pakko puhua mutta hankalaa se aina on kun oma sanavarasto tuntuu aina vain niin puutteelliselta. Huono kielipää kun vie niin paljon eri mahdollisuuksia pois elämästä. Toivoisin, että olisin syntynyt maahan jossa puhutaan englantia äidinkielenä. Olisi ollut paljon enemmän valinnanvaraa mitä tehdä aikuisena. 

Vierailija
10/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan kumminkin, että jos sun hiuksiin painaa pään, ne tuoksuu hyvältä.

Vierailija
11/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan laulaa ja ruotsin kieli oli mulle helppoa mutta englanti vaikeaa puhumisesta puhumattakaan. En ollut ala-asteella vielä valmis hahmottamaan vieraan kielen opiskelua ja nytkin on vaikea seurata elokuvaa jos puhutaan englantia ja tekstitys englanniksi.

Vierailija
12/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koulujen jälkeen olen kyllä ollut tilanteissa joissa on ollut pakko puhua mutta hankalaa se aina on kun oma sanavarasto tuntuu aina vain niin puutteelliselta. Huono kielipää kun vie niin paljon eri mahdollisuuksia pois elämästä. Toivoisin, että olisin syntynyt maahan jossa puhutaan englantia äidink

Eli et ole edes yrittänyt puhua englantia paljon? Minä synnyin Suomessa. Koulussa olin ihan surkea englannissa, koska en osaa itse opetella asioita ulkoa. Aloin puhua itsekseni englantia kun olin yksin kotona. Etsin netistä kirjekaverin, ja aloin kirjoittaa englanniksi. Luin englanninkielisiä kirjoja. Nauhoitin omia höpinöitäni englanniksi.

Nyt teen töitä ulkomailla englanninkielisessä firmassa. 

Vierailija
13/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakas kielenoppija ymmärtää ja on sisäistänyt kielen kieliopin logiikan (tai sen puutteen). Yleensä lahjakkaan kielenoppijan ei tarvitse päntätä mitään, koska hän ns. elää kieltä; tutkii sanoja ja lauseenrakenteita, kuuntelee kielellä tehtyä musiikkia ja ohjelmia, ehkä keskustelee kielellä.

Vierailija
14/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva on lahjakas kaikessa. Jos oppii kieliä nopeasti niin on jossain muussa asiassa huono.

Vierailija
15/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä pitäen katselin englantilaisia ja amerikkalaisia sarjoja telkusta, niin ainakin englannin lausuminen on kohdallaan, samoin katsoin Arsene Lupiniä ja muita ranskalaisia ohjelmia. Ranskakin luonnistuu. Lopuksi myös italia.

Vierailija
16/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienestä pitäen katselin englantilaisia ja amerikkalaisia sarjoja telkusta, niin ainakin englannin lausuminen on kohdallaan, samoin katsoin Arsene Lupiniä ja muita ranskalaisia ohjelmia. Ranskakin luonnistuu. Lopuksi myös italia.

Niin eli kuulut niihin onnekkaisiin joille uusi kieli tarttuu kuuntelemalla. 

Vierailija
17/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielten oppiminen vaatii ongelmanratkaisukykyä (kielet ovat koodistoja), hyvää muistia sekä paljon ahkeruutta.

Itselleni kielet tarttuu ja hoksaan helposti sen logiikan kussakin kielessä. Sain jo yliopiston pääsykokeessa täydet pisteet, kun testasivat kielentajua.

Ei niin humble brag.

Vierailija
18/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin humble brag.

Kattava toteamus ketjun aiheesta. Pyri sinäkin samaan!

Vierailija
19/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama matematiikassa. Mä opin sen huonosti. En oppinut kertotaulua. En osaa laskea prosentilaskuja, murtolukuja, yms.

Vierailija
20/25 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että sanat eivät meinaa jäädä päähän. Itse olen huomannut WordDive-sovelluksen olevan hyvä nimenomaan sanojen opiskeluun. Käytän sitä itse saksan sanojen kertaamiseen, mutta todennäköisesti se on yhtä hyvä myös englannin opiskeluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme