Loistava mielipidekirjoitus Hesarissa: kasvavat puolustusmenot on rahoitettava ELÄKELÄISIÄ verottamalla
KASVAVIEN puolustusmenojen maksajien etsintä on käynnissä, mutta toistaiseksi ehdotukset, kuten puolustusvero (HS Mielipide 8.7.) tai Suomen Yrittäjien esittämä arkipyhien poisto (HS 24.6.) kohdistuisivat työväestöön. SAK:n esittämä varallisuusvero (HS 22.5.) ei huomioi velatonta asuntovarallisuutta, jota eläkeläisillä on runsaasti.
Työväestön kontolla on valtaosa vero- ja eläkekuormasta sekä kasvava hoitovastuu. Suuri osa kantaa vastuuta puolustuksestamme olemalla reservissä. Sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden kannalta olisi kohtuullista kattaa puolustusmenoja verottamalla eläkkeitä, joiden ostovoima on viime vuosina noussut roimasti.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011360676.html
Täsmälleen samaa mieltä!
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4 miljardia. Työttömyystuista leikattiin jo lapsikorotukset ja ansiosidonnainen porrastettiin.
Minun työeläkkeeni maksaa työeläkehtiö. Ja kiitos, minua verotetaan jo ihan tarpeeksi.
Ja työeläkeyhtiöön maksaa työeläkemaksua palkansaajat. Olet siis palkansaajien elätti. Veroa et maksa, sinulta otetaan osa sosiaalituesta vain takaisin.
Suurin osa minun eläkkeestäni tulee yksityisestä eläkekassasta, josta saan sen, mitä olen maksanut lisättynä heidän sijoitustensa tuotosta.
Ansiotuloveron nostaminen vähentää verottajalle ilmoitetun työn määrää, mutta kukaan ei jätä eläkkeitä nostamatta, vaikka verot nousisivat. Kulutusta vähentää molemmat vaihtoehdot.