Tulipalon sytyttäneen kiukaan ajastivat päälle todennäköisesti leikkivät lapset
Tulipalon sytyttäneen kiukaan ajastivat päälle todennäköisesti leikkivät lapset:
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011359736.html
Jutussa on todella paljon sellaisia yksityiskohtia, jotka pistävät miettimään että nyt on perheen kotoutus mennyt pieleen:
- ei ymmärretty että palovaroittimen soidessa on poistuttava heti eikä alkaa pukemaan lapsille vaatteita jne
- saunan kiukaalle oli lapsilla pääsy ja sen päällä oli helposti syttyvää tavaraa. Lapset olivat vääntäneet kiukaan ajastimen päälle vanhempien tietämättä.
- ei osattu avata parvekkeen ovea. Ovi aukesi ulospäin ja 1 kerroksen parvekkeelle olisi päässyt kiipeämällä sohvan (joka oli parvekkeen oven edessä) yli turvaan savulta odottamaan pelastusta.
- perheen isä on poistunut paikalta mutta ei huolehtinut että lapset ja äiti pääsevät ulos? vai mitä ihmettä on tapahtunut?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä somp puperheestä jauhetaan nyt koko ajan. Ketä kiinnostaa?!
No jep. Ei ollu iso menetys.
Vedä itsesi kiikkuun. Kukaan ei jää kaipaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
todennäköisesti saunan kiuasta on luultu nuotiokiviksi ja päälle on kasattu ruokaa paistumaan ja lisää oksia päälle
Voi olla tai olla olematta. Voi olla että 2-vuotias on näpläillyt kiukaan päälle ja kävi mitä kävi. Voi olla että sinun kannattaa pitää suutasi soukemmalla.
Voi toki olla, että jos perheessä on pieniä lapsia ja saunaa käytetään varastona, kannattaisi sulake laittaa pois päältä.
kiitos Sannis ja tytöt, ohisalo ja Li Anderson, ja Anna Kontula, lisää allahin somaleita Suomeen, ei koskaan järkeviä ihmisiä Aasiasta, vain somppuja ja muslimanneja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän toimintaa ihmetellään. Hyvin vaikeahan se on sanoa mikä hänelle tuli. Kenties vaan meni paniikkiin ja pakeni. Ei kaikki ole sankareita, ei edes vaikka omat lapset on vaarassa. Toisaalta tilanne on voinut olla täysin mahdoton ja on tehnyt omat johtopäätöksensä. Se meni noin.
Rkoillaan että ei koskaan itse jouduta tuohon tilanteeseen.
Tiedän tyypin joka pelasti kaverinsa hukkumiselta ja ikää oli silloin seitsemän vuotta tällä pelastajalla
Minä tiedän tyypin joka jätti omat lapsensa oman onnensa nojaan ja pakeni itse vastuutaan. Hän oli isäni. Valkoihoinen, suomalainen heteromies. Luuseri, paskiainen.
Miten liittyi edelliseen kommenttiin? Ihminen pystyy jo hyvin nuorena yllättäviin suorituksiin kun tarve on, jos välittää toisesta ihmisestä, niin se sankaruus tulee jostain syvältä selkärangasta
Sun on jossain muualla käsiteltävä vanhempiesi avioeron aiheuttamaa traumaa. Ei kuulu edes koko aiheeseen mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Absurdia miten suomalaiset kohkaavat tästä niin kuin olisi ollut isokin henkilökohtainen menetys. Ei suomalaisista paloissa kuolleista ihmisistä jauheta tällä lailla, ihan pimeitä nämä nyyhkijät. Faktahan on se että ukko raahaa uuden vaimonsa tänne suomalaisten elätettäväksi. Saavatkohan taas 4 huoneen kämpän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
todennäköisesti saunan kiuasta on luultu nuotiokiviksi ja päälle on kasattu ruokaa paistumaan ja lisää oksia päälle
Voi olla tai olla olematta. Voi olla että 2-vuotias on näpläillyt kiukaan päälle ja kävi mitä kävi. Voi olla että sinun kannattaa pitää suutasi soukemmalla.
Voi toki olla, että jos perheessä on pieniä lapsia ja saunaa käytetään varastona, kannattaisi sulake laittaa pois päältä.
Myydäänkö sulakekaappeihin mitään sulakelukkoja, ettei asukas käy nostelemassa sulakkeita päälle itsekseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedä itsesi kiikkuun. Kukaan ei jää kaipaamaan.
Kiiikkuu kiikkuu, sinä se olet niihin keinuihin ihastunut
Joskus olen törmännyt parvekkeen oveen jossa on "lapsilukko" eli ovi ei aukea normaalista lukosta ja kahvasta kääntämällä vaan lukkoa pitää pyöritellä omituisesti. Tuo on hengenvaarallinen lukko jos pitäisi päästä nopeasti ulos tulipalon aikana.
Meillä syttyi tulipalo sisällä, kun minä olin 5-vuotias ja veljeni 3-vuotias. Silloin ei ollut edes palovaroittimet pakollisia. Pelastauduimme itse eli otin veljeä kädestä ja lähdimme naapuriin, joka oli 2 km päässä. Naapuri soitti palokunnan paikalle. Kun äiti tuli kaupasta palokunta oli jo töissä. Palon aiheutti viallinen sulake. Suuremmilta vahingoilta vältyttiin, sähkökeskus meni uusiksi ja osa seinää ja kattoa. Eivät kaikki lapset ole ymmärtämättömiä.
"Sohvan yli kiipeäminen ei ole mikään temppu, siihen pystyy taaperokin. Toki pienet lapset tarvitsevat varmasti tulipalosavussa aikuisen ohjaamista ja avustusta. Ihmettelen, missä kunnossa olisi aikuinen nuorehko ihminen, joka ei pääsisi sohvan yli. Oman huoneen oven vieressä oleva parvekkeen ovi ei varmasti ole vaikea löytää vaikka silmät kiinni."
Sohvan vierestä äiti ja 2 lasta löytyivätkin. 2 oli makuuhuoneessa. Äiti on todennäköisesti yrittänytkin mennä sohvan yli lasten kanssa ja vienyt lapsia makuuhuoneesta olohuoneeseen kunnes tuupertunut lattialle. Ei sohvan yli meno ole mikään ongelma mutta kokeilepa samaa tulipalossa kun on vielä lapsia autettavana. Eikä muuten ole mitenkään itsestäänselvyys tulipalossa että ovi tms. löytyy helposti vaikka olisi ihan vieressä ja vaikka kuinka tietäisi missä on. Jos jää yhtään odottamaan (kuten tämä äiti) niin äkkiä on tilanne että pelastautuminen ei ole enää mahdollista. Palon leviäminen, palokaasut, savu jne.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen törmännyt parvekkeen oveen jossa on "lapsilukko" eli ovi ei aukea normaalista lukosta ja kahvasta kääntämällä vaan lukkoa pitää pyöritellä omituisesti. Tuo on hengenvaarallinen lukko jos pitäisi päästä nopeasti ulos tulipalon aikana.
Asunnoissa on kyllä paloikkunakin pakollisena varusteena ainakin nykymääräyksissä
Isää pitäisi ehkä syyttää laiminlyönnistä
Muistakaa, he ovat niitä huippuosaajia, joita ilman Suomi vajoaa omaan paskaansa.
Outo juttu, ehkä nainen oli opetettu sellaiseksi ettei ole aktiivinen toimija ja ei osannut sitten toimia. Ei siihen kotoutus auta jos on aivopesty ihminen. Miten hän on perheenyhdistämisen kautta Suomeen tullut jos oli noin pieniä lapsia?
Muumaalaisia kannattavat poliitikot pitäisi ehdottomasti saada näiden keskelle asumaan, opiskelemaan (lapset) ja töihin. Voisi olla eri ääni kellossa kokemuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
- jos saunaa ei käytetä saunomiseen, kannattaisi kiukaan sulakkeet laittaa aukiasentoon.
Tuo pitäisi neuvoa kaikille! Meillä sulakkeet olivat välillä lasten pikkulapsivuosina pois myös keittiön hellastakin kun lapsilla oli tapana herätä ja hipsiä oma-aloitteisesti leikkimään oman huoneensa ulkopuolelle. Kerran leikkivät mikrolla vielä kun vanhemmat nukkuivat. Laittoivat tyhjän talouspaperirullan hylsyn lautasen päällä mikroon. Se syttyi savuamaan ja lapset juoksivat itku silmässä herättämään meitä. Minä juoksin keittiöön ja sammutin mikron sekä nakkasin savuavan hylsyn tiskialtaaseen ja vettä päälle. Meillä käytiin sen jälkeen monta keskustelua siitä, että mikroa saa käyttää vain aikuisen seurassa.
Annoin lasten olla mukana mikrottamassa ja jossain vaiheessa se lakkasi kiinnostamasta heitä. Kyllä minä kerran vitsailin yhdelle kaverilleni, että meillä pitäisi olla suunnilleen numerolukolla toimivat luukut ja ovet kaikissa laitteissa. Pyykkikoneen rumpu piti tarkastaa aina kaiken varalta ja oton lapset mukaan lajittelemaan pyykkiä ja sillä tavalla leikkimään pyykkäämistä. Lapsethan haluavat monesti leikkiä aikuisten kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen juttu. Kuulostaa tosi oudolta, että ihan kuka tahansa ihminen ei pyrkisi palavasta asunnosta ulos.
Jos ei tunne palohälyttimen toimintaperiaatetta eikä ole kokemusta tai edes lukenut tulipaloista, ei osaa myöskään pelätä niitä. Monesti ihminen tuupertuu tulipalossa palokaasujen vuoksi jo ennen kuin liekit näkyvät. Voi olla vääränlainen turvallisuudentunne, jolloin aletaan pukea lapsille täyttä ulkovarustusta päälle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syttyi tulipalo sisällä, kun minä olin 5-vuotias ja veljeni 3-vuotias. Silloin ei ollut edes palovaroittimet pakollisia. Pelastauduimme itse eli otin veljeä kädestä ja lähdimme naapuriin, joka oli 2 km päässä. Naapuri soitti palokunnan paikalle. Kun äiti tuli kaupasta palokunta oli jo töissä. Palon aiheutti viallinen sulake. Suuremmilta vahingoilta vältyttiin, sähkökeskus meni uusiksi ja osa seinää ja kattoa. Eivät kaikki lapset ole ymmärtämättömiä.
Nykyään, jos noin pienet lapset olisi kotona yksin niin ne huostaanotettaisiin.
Jos muistatte Lahden tapaninpäivän tulipalon 1996 niin siinä kantasuomalainen perhe teki kaikki mahdolliset virheet, seurauksena 2 uhria ja useita loukkaantuneita. Jokaisen kannattaa etukäteen harjoitella miten tulipalon sattuessa toimitaan ja käydä kaikki poistumisreitit lävitse.