Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko osan töistäsi työttömälle?

Vierailija
11.07.2025 |

Illan mietintäpähkinäksi ajattelin työn jakamista. Eli kun tekoäly tekee 3 vuoden aikana sen 400000 uutta työtöntä, jaetaan työ useamman kesken. Asetetaan yleiseksi työajaksi 6 tuntia päivässä ja kuudelta tunnilta maksetaan palkka. Puuttuva työteho korvataan uusilla työntekijöillä, jotka myös tekevät 6-tuntista päivää.

En usko että sellaisenaan kukaan hyväksyy tuota, sehän tietää myös ansioiden menetystä, mutta eräs ajatus on niukkuuden jakaminen. Ainakin solidaarisuutta vonkuva vasemmisto ja ammattiliitot tuon hyväksyvät, vai... ?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kouluttamattomasta ja työssäkuntoutuvasta työvoimasta olisi paljon apua sote-alalla, mutta siitä on karsittu. Tulee muka säästöä, vaikka todellisuudessa entistä harvemmille kasautuva työkuorma tuottaa ennen pitkää terveyskuluja ja poissaoloista johtuvia kuluja.

Vierailija
22/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin. Olen freelancer ja minulle tarjotaan jatkuvasti töitä, vaikka minulla on vanhuuseläke ja taiteilijaeläke ja sairastuin parantumattomaan syöpään. Otan enää vastaan kiinnostavia hommia, muut delegoin niille jotka tarvitsevat näitä töitä.

Mulle tarjotaan myös koko ajan töitä nyt, kun olen eläkkeellä.

Pointti on se, että toimeentulo tulee jo muualta.

Ei tarvitse ottaa vastuuta mun työllistymisestä. 

Olen kieltäytynyt, "koska kyllä sä nyt voit vähän auttaa." Palkka olisi minimi, jos sitäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin antaa, mutta minun tehtäväni vaativat korkeaa koulutusta ja kapeaa erikoistumista, joten työttömyys tällä alalla on hyvin vähäistä. Paikkoja on harvassa, mutta niin on tekijöitäkin. 

Vierailija
24/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielelläni, koska töitä olisi riittävästi kahdelle.

Työuupumus on työnantajan luoma sairaus.

Vierailija
25/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä osaa edes kollegat, joten ei tilanne osaamattomalle antamalla parane. Sen sijaan korjaan kollegoidenkin virheitä, eli muut antavat työtään minulle.

Suomessa on ihan kauhean huono osaamistaso lähes asiassa kuin asiassa. Ihmiset ei yksinkertaisesti jaksa miettiä ja keskittyä.

Vierailija
26/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin mielelläni. Olen harkinnutkin 80% työaikaa. 

Tuttavan työpaikalta kaikki 80 % tekevät sai muutosneuvotteluissa potkut. Syy: tarvitaan kokoaikaisia.

Vierailija
27/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kouluttamattomasta ja työssäkuntoutuvasta työvoimasta olisi paljon apua sote-alalla, mutta siitä on karsittu. Tulee muka säästöä, vaikka todellisuudessa entistä harvemmille kasautuva työkuorma tuottaa ennen pitkää terveyskuluja ja poissaoloista johtuvia kuluja.

Vastasin pelkästään otsikon kysymykseen. Tällä alalla töistäpalautuminen olisi parempaa, jos normi työtuntimäärä per viikko olisi vähemmän.

Vierailija
28/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen osa-aikatöitä, ei ole mitä antaa.

Ikkunat ja saunan voisi tulla mulle pesemään, mutta valitettavasti palkkaa en voi maksaa.No ehkä ruokapalkalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi