Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko osan töistäsi työttömälle?

Vierailija
11.07.2025 |

Illan mietintäpähkinäksi ajattelin työn jakamista. Eli kun tekoäly tekee 3 vuoden aikana sen 400000 uutta työtöntä, jaetaan työ useamman kesken. Asetetaan yleiseksi työajaksi 6 tuntia päivässä ja kuudelta tunnilta maksetaan palkka. Puuttuva työteho korvataan uusilla työntekijöillä, jotka myös tekevät 6-tuntista päivää.

En usko että sellaisenaan kukaan hyväksyy tuota, sehän tietää myös ansioiden menetystä, mutta eräs ajatus on niukkuuden jakaminen. Ainakin solidaarisuutta vonkuva vasemmisto ja ammattiliitot tuon hyväksyvät, vai... ?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
2/28 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin mielelläni. Olen harkinnutkin 80% työaikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävisi. Olisin ollut valmis jo 20-vuotta sitten luovuttamaan 20% työstäni ja palkastani pois jos jokseenkin kaikki lähtisivät siihen samaan mukaan. 

Vierailija
4/28 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin ei kukaan kahdeksi tunniksi päivässä tulisi töitä tekemään. Toista kokoaikaista sillä kuudellakaan tunnilla palkattaisiin.

Vierailija
5/28 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin ei kukaan kahdeksi tunniksi päivässä tulisi töitä tekemään. Toista kokoaikaista sillä kuudellakaan tunnilla palkattaisiin.

Siis tuskin palkattaisiin

Vierailija
6/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein mielelläni antaisin koko työn ja jäisin itse eläkkeelle.

Vierailija
7/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos töissä on 4 työntekijää, jotka kaikki siirtyy 80%, niin silloin saa paikan taas yhdelle 80 %.

Mä tekisin oikein mielelläni 80% tai vaikka 60 % mutta noita tunteja ei saa ku jostain kaupan kassalta epämääräisin iltavuoroin.

Vierailija
8/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni.

9/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en 😎

Vierailija
10/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekoälyn ansiosta työn tuottavuus kasvaa niin paljon, että tarvitaan vähemmän työtunteja tekemään sama työ, niin miksi minun pitäisi tyytyä pienempään palkkaan, kun kuitenkin teen sen saman työn. Työtuntien vähentäminen siis sopii, mutta ei palkan.

Vierailija
11/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta antaisin osan töistäni työttömälle, mutta hänen pitäisi tyytyä tähän samaan palkkaan, jota minäkin saan. Kukaan työtön ei suostuisi!

Vierailija
12/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joku työtön insinööri mun työt oppisi. Monella on oudot luulot työttömistä ja ylisuuret luulot itsestään. Minäkin koen että työ oli loppujen lopuksi paljon helpompaa mitä ilmoituksessa ja haastattelusa annettiin ymmärtää, samoin edellinen työ oli työkaverin mielestä jotain jonka oppiminen vie kauan - ei vienyt, palkan takia vaihdoin toiseen. Ongelma on vain se, että meitä on suunnitteluhommissa vain pomo ja minä, pomo tekee töitä yleensä 6-8 tuntia / päivä josta on osa hallinnollisia töitä, joita ei voi jakaa kellekään. Minä vaihdan kaikki lomarahat vapaaksi ja pian aloitan nelipäiväisen viikon, sillä alan saada ovea eli aika vähän tässä olisi jaettavaa. Firman pitäisi laajentaa että voisi jakaa osan mun töistä mutta tällä hetkellä mennään toiseen suuntaan, pomo pikkuhiljaa lopettaa firman eikä aio myydä kellekään kun joutuisi sitten itse lähtemään muutamaksi vuodeksi mukaan.  

Vierailija
13/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin jo reilu vuosi sitten 80 % työajalle. Tein sen heti kun tuloni nousivat riittävän korkeiksi, eli tässä tapauksessa 3400 €:n. Ole vapaaehtoisesti lapseston, kotona viihtyvä alle nelikymppinen nainen joka onnistui tekemään edulliset talokaupat ja lyhentelemään asuntolainaa maksusuunnitelmaa ripeämmin kun osuin nollakorkojen saumaan.

Olen varma, että hyvinvointi lisääntyi jos kaikki siirtyisivät joko 6-tuntiseen työpäivään tai nelipäiväiseen työviikkoon. Tästä voisi olla myös suuri etu lapsiperheille, kun vanhemmille jäisi huomattavasti enemmän aikaa ja etenkin energiaa olla jälkikasvunsa kanssa.

Oikeasti tämä vaan pitäisi tehdä niin, että työaika vähenee, mutta palkka pysyy samana. Muuten tämä ei tulisi koskaan onnistumaan suorittavaa työtä tekevillä matalapalkka-aloilla. Kun tekoäly vie töitä, pääoma keskittyy koko ajan vain pienemmälle ja pienemmälle osalle ihmisiä, joka taas tarkoittaa tuloerojen entistä jyrkempää kasvua, keskiluokan kiihtyvää köyhtymistä ja pienituloisten vajoamista huono-osaisuuteen.

Vierailija
14/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi, mutta olen antanut osan työtunneistani nuoremmille ja huonompipalkkaisille kollegoilleni joilla on enemmän tarvetta rahalle kuin minulla.

Vierailija
15/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta antaisin osan töistäni työttömälle, mutta hänen pitäisi tyytyä tähän samaan palkkaan, jota minäkin saan. Kukaan työtön ei suostuisi!

Minä olin työtön ja riemusta kiljuen otin vastaan työn, josta maksetaan 2200 e kuukaudessa bruttona. Edellisessä työssä oli 13 e tunti bruttopalkka, sinnekin menin työttömyydestä.

Vierailija
16/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut jo.

Vierailija
17/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, jos olisikin kuusi tuntia palkallisia töitä viitenä päivänä viikossa. Nyt on niin, että välillä on töitä riittävästi ja välillä ei.

Vierailija
18/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Teen kahta työtä, n. 53h/vko. Yhdellä palkalla en edes pärjäisi.

-Intohimotyöläinen

Vierailija
19/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin. Olen freelancer ja minulle tarjotaan jatkuvasti töitä, vaikka minulla on vanhuuseläke ja taiteilijaeläke ja sairastuin parantumattomaan syöpään. Otan enää vastaan kiinnostavia hommia, muut delegoin niille jotka tarvitsevat näitä töitä.

Vierailija
20/28 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekoälyn ansiosta työn tuottavuus kasvaa niin paljon, että tarvitaan vähemmän työtunteja tekemään sama työ, niin miksi minun pitäisi tyytyä pienempään palkkaan, kun kuitenkin teen sen saman työn. Työtuntien vähentäminen siis sopii, mutta ei palkan.

Sen takia, koska pomo maksaa sinun tekemästäsi työstä.

Ei ravintolassakaan makseta työntekijälle tiskikoneen tiskaamisesta.

Voiko näin tyhmä ihminen edes olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme