hammasproteesit ja kunnallinen hoito
Olen 44-vuotias ja luottotiedoton, tänään hammaslääkäri sanoi että hampaat niin huonona että pakko poistaa
Saanko kunnallisen kautta hampaat, vaikka luottotiedot menny? Paljonko maksaa ja pitääkö maksaa käyntien yhteydessä jotain? Maksaako se erikoisteknikon luona käynti jotain?
Kommentit (7)
Jos sinulta puuttuu kaikki hampaat niin tarvitset kokoproteesit, jotka kustantavat ylä- ja alaleukaan yhteensä noin 800-1000 e. Teknikkokin voi tehdä kokoproteesit ja yleensä silloin hieman halvempi hinta.
Jos vain osa hampaista puuttuu niin osaproteesit on hyvä valinta. Metallinen osaproteesi ylä- tai alaleukaan maksaa noin 800e. Akryylinen osaproteesi ylä- tai alaleukaan maksaa noin 400-600 e.
Minulla meni noin 700 yläproteesit, hampaiden poistoineen sain kunnallisella osamaksulla
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni noin 700 yläproteesit, hampaiden poistoineen sain kunnallisella osamaksulla
Kiitos. Soitan huomenna hammashoitolaan ja selvittelen vielä asiaa tarkemmin.
Saat halvimmat kokoproteesit, sellaiset kuin vanhuksilla. Yöksi pois suusta.
Kyllä tuossa tilanteessa kunnalliselta saat, sanot rehellisesti että merkintä on, ja raha ei riitä yksityiselle.
Jos olet luottotiedoton ja saat esimerkiksi toimeentulotukea niin kyllä proteesit korvataan sinulle. Joskus ne korvataan myös harkinnanvaraisena. Ennen proteeseiden tekemistä sinun kannattaisi pyytää hammaslääkäristä hintalaskelma ja toimittaa se kelaan, joka vahvistaa että kela maksaa tuon projektin.