Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset mummon luo yksi kerrallaan?

Vierailija
09.07.2025 |

Miten paljon lastenne isovanhemmat on lasten kanssa näin loma-aikaan? Ottaako teillä mummot/papat esim. kaksi lastanne samaan aikaan mummolaan/reissuun/johonkin ilman teitä vanhempia?

Meillä on tilanne, että mummo huolii luokseen vain yhden lapsen kerrallaan. Lapset on meillä 5v ja 8v. Minä koen tämän jotenkin raskaana, että eivät voi koskaan olla molemmat mummon kanssa jossain yhdessä. Itse en näin ollen saa lomani aikana hetkeäkään lapsivapaata aikaa. Kiinnostaisi kuulla, miten teillä? Enkä tarkoita nyt että pitäisi tehdä mitään kalliita matkoja kun ihan vaan vaikka ilmaisia reissuja kirjastoon, leikkipuistoon, rannalle En kehtaa edes kysyä, miksei voisi ottaa molempia? Miten teillä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi kuoli ennen kuin esikoinen syntyi. Mun äiti kuoli, kun kuopus oli 11kk vanha. Mun isä kuoli kun MÄ olin 16v. Että jäljelle jäi alkoholisoitunut ja sydänvikainen appi, joka kyllä auttoi kun oikeasti oli jotain tuulettimessa muutaman tunnin kerrallaan. Lapsivapaa loma? Miksi teit lapsia jos tarvitset sellaista? Ja rahallahan sitä saa, hoitoapua.

Kuulostaa siltä, että itsekin olisit lapsivapaata kaivannut, jos se olisi ollut mahdollista.

Vierailija
22/33 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla nyt viimeinkin lomallasi olisi ihanaa aikaa viettää lastesi kanssa. itse mitä olen olen vierestä seurannut niin nykyvanhempien työarki on kuulemma niin kuormittavaa että lapset viettävät arkipäivät hoidossa/koulussa ja sitten harrastuksissa että ns perheaikaa ei juurikaan ole. Viikonloppuna lapset tuupataan isovanhemmille koska kavereitten häät/festarit/saunailta/työbileet/työmatkat.  Ja sitten kun tulee kesäloma,olisi viimeinkin aika viettä ns. perhelomaa, niin ei kun lapset taas isovanhemmille (joista iso osa myös oikeasti työelämässä vielä, ja hekin tarvitsevat /tarvitsisivat oma lomansa. Viimeinkin.

En ihmettele, miksi isovanhemmat hankkivat loma-osakkeen mahdollisiman kaukana koti-Suomesta. Ihan aikuisten oikeasti, käsi sydämelle, miksi te hankitte niitä lapsia jos te ette oikeasti niitä halua osaksi perhe-elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äiti, mummi ja anoppi. Lapsenlapsia on neljä, ja pyydän heitä luokseni yhden kerrallaan, ihan siksi, että se tuntuu parhaimmalta juuri niin. En todellakaan touhua liikaa, en ole koko ajan iholla, vaan annan luonani kyläilevälle jakamatonta huomiota, kun hän sitä haluaa. Mutta minullapa onkin ihanat miniät, joille järjestely sopii erinomaisesti, ja jotka - kuten poikanikin - ovat ihan kyvykkäitä järjestämään toiselle lapselleen jonkun yökylän, jolleivat nimeen omaan nauti siitä, että silloin heilläkin on vain yksi lapsi kotona, johon keskittyä. Hieno asia on kalenteri, joten näistä voidaan sopia ajoissa, esimerkiksi niin, että kun yhdellä lapsella on vaikkapa leiri, tai toisessa mummilassa oleskelu, tai reissu kaverin perheen mökille, sisarus voi viettää minun kanssani aikaa. 

Ap:n kaltaisella valittajaminiällä heittäisin veslintua! 

Vierailija
24/33 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot ylisuorittavat isoäitiyttään ja kuvittelevat että lastenlasten kanssa pitää leikkiä joka sekunti. Sitten he ovat aivan poikki jo tunnin seurustelun jälkeen. Ei sellaista kukaan jaksa. Lapsetkin kuormittuvat liian innokkaasti iholle tulevasta mummosta.

Höpö höpö höpö. Jossei sinulla ole mitään järkevää sanottavaa, ole hiljaa siellä! 

Vierailija
25/33 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle todella tärkeää saada aikaa ilman sisarusta. Myös hyvä että mummo ymmärtää että oma jaksaminen on tärkeä asia. Lasta ei voi hoitaa hyvin, jos ei itse jaksa hyvin.

Vierailija
26/33 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoon, leikkipuiston tai rannalle? Nuoret ovat jo aikuisia, eikä äitini ole kertaakaan käynyt missään noista lasten kanssa. On sinulla vaatimukset!

Vierailija
27/33 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama tilanne, mutta ymmärrän oikein hyvin, kun sisarukset meinaavat riidellä herkästi eikä vanha ihminen sellaista jaksa. Itselläkin leppoisampaa kuitenkin silloin kun on vain yksi lapsi kerrallaan kotona.

Miksi he riitelevät? Hyi!

Vierailija
28/33 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummot ylisuorittavat isoäitiyttään ja kuvittelevat että lastenlasten kanssa pitää leikkiä joka sekunti. Sitten he ovat aivan poikki jo tunnin seurustelun jälkeen. Ei sellaista kukaan jaksa. Lapsetkin kuormittuvat liian innokkaasti iholle tulevasta mummosta.

Höpö höpö höpö. Jossei sinulla ole mitään järkevää sanottavaa, ole hiljaa siellä! 

Juuri niin! Tälläkin palstalla muistellaan kaiholla omaa oloa mummolassa. Niin muistan minäkin hyvällä oloani mummolassa, mutta ei mummo todellakaan ylisuorittanut isoäitiyttään vaan teki omia töitään ja minä leikin omia leikkejäni. Rauhallista rinnakkaiselämää. Nyt olen itse kahden lapsen mummi enkä osaa itsekään leikkiä lasten kanssa vaan lapset leikkivät keskenään tai yksinkin omia leikkejään. Vasta tällä vuosituhannella on tullut tuo, lasten kanssa pitää leikkiä koska et muuten ole hyvä vanhempi/isovanhempi. Missä lasten mielikuvitys on?

Vierailija
29/33 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lastenlasten vierailut helpottui heti, kun hankittiin Netflix. Nyt voivat vaikka kaikki 6 tulla samalla kertaa, istuvat rivissä sohvalla ja katsovat ohjelmia, jotka kotona on kielletty. Ruoka-ajatkaan ei enää stressaa, kun muistan hankkia perunalastuja ja mehua.

Vierailija
30/33 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 5v on hoidossa ja 8v mummolassa, siten saan lapsivapaata monta tuntia. Ja päinvastoin; 5v menee mummolaan ja 8v päiväleirille.

Aikuisten oikeasti: miksi mummon pitäisi jaksaa kahta lasta, joista molemmat saattavat olla täysin peräänkatsottavia?

Meillä on kolme lapsenlasta ja ovat koko kesän meidän kanssa mökillä. Omat vanhemmat muutamia päiviä lomiensa puitteissa. Näin on menty, kun nuorin oli 3 v ja nyt hän on 14.

Olemme kohta 80 v ja välillä olen kyllä tosi väsynyt, vaikka nyt teinit jo auttelevat hommissa. Ovat kyllä rakkaita.

Vierailija
31/33 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä se mummo päättää, ketä katsoo ja kuinka paljon. Jaksamisen mukaan näissä asioissa mennään.

Vierailija
32/33 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan kans mieluummin yksi kerrallaan, paljon helpompaa ja mukavampaa ja pystyy oikeasti keskittymään siihen lapseen. Toki jos olisi kunnon syy, sairaus/meno tms. Niin sitten ottaisin molemmat. Mut en sen takia että vaan tahtoo omaa vapaata.

Vierailija
33/33 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos omien lasten hoitaminen on rankkaa, siitä kannattaisi käydä juttelemassa jollekkin taholle, varmasti saa apua jaksamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi