Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunnittelen jo ulkomaanmatkaa vaikka en ole vielä varma onko mulla varaa lähteä tuonne ensi vuonna

Vierailija
09.07.2025 |

Haave on siis päästä Skotlantiin. Lentäisin Edinburghiin jossa olisin 2-3 yötä. Sieltä sitten pääasiassa junalla eri paikkakunnille jotka liittyy mm. Braveheartiin, Outlanderiin ja Harry Potteriin. Toki Skotlannissa muutenkin historiallisia kiinnostavia kohteita. Tekisin ringin kiertäen eri paikoissa ja lopulta takaisin Edinburghiin josta sitten lento takaisin Suomeen.

Ajattelin, että otan rinkan koska se helpompi kuljettaa julkisissa. Matkan olisi tarkoitus kestää n.14 päivää, että ehtii joka kohteessa olla 1-2 yötä. Tarkkaan saa siis miettiä mitä rinkkaan pakkaa mukaan. Mietin, että lenkkareilla menee tuollainen reissu. Yhdet jalkaan ja toiset rinkkaan. Yhdet vettä jonkun verran hylkivät lenkkarit jo löytyy. Mietin helposti kuivuvia ja rypistymättömiä materiaaleja. Voi pestä käsin ja kuivuu nopeasti. Ehkä useammat puuvillaiset halvat alushousut ja voi sitten heittää pois kun on käyttänyt. Sama sukkien kanssa. Osa vaatteista toki rypistyviä, mutta kun laittaa rullalle niin pysyy siistimpänä. 

Tarkoitus on majoittua pienissä hotelleissa joista osa vähän hintavia, mutta on esim. Outlanderiin liittyvä hotelli. Ja on idyllisiä nuo pienet hotellit. Ruokaa saa sitten hotellien lisäksi vaikka pubeissa. Rahaa reissu vaatii enemmän juuri noiden hotellien vuoksi. Lennot voi saada melko kohtuullisella hinnalla. Toki myös junalippuihin menee rahaa.

Tiedän kyllä sen, että Briteissä junaliikenne takkuaa välillä, mutta se on asia johon pitää varautua. 

Otan myös vinkkejä vastaan liittyen Skotlantiin!

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki sellainen iso reppu, joka menee vielä lentokoneen käsimatkatavarana, niin on halvempi lento ja kätevämpi kuljettaa muutenkin. Esim. Zeeksackilla on tällainen malli, 30 litrainen, mulla on sellainen ja voin suositella. Mukava selässä ja mahtuu kaikki olennainen mukaan. 

Mulla on jo rinkka ja sillä mennään.

Ap

Vierailija
22/68 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tehnyt tästä aloituksen aiemminkin (talvella)? 

Toivottavasti pääset lähtemään. Hyvää matkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rinkkaa voi selässä pitää täpö täydessä junassa tai bussissa

Mitä ihmettä sä oikein selität? Missä mä kirjoitin, että pitäisin rinkkaa selässä?

Ap

Kirjoitit että rinkkaa olisi helpompi kuljettaa julkisissa. Niin miten?

Niin saan sen kannettua selässä eikä ole mitään perässä vedettävää tai kannettavaa matkalaukkua. 

Ap

Matkalaukut ovat nykyään sellaista työnnettävää mallia...

Vierailija
24/68 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rinkkaa voi selässä pitää täpö täydessä junassa tai bussissa

Mitä ihmettä sä oikein selität? Missä mä kirjoitin, että pitäisin rinkkaa selässä?

Ap

Kirjoitit että rinkkaa olisi helpompi kuljettaa julkisissa. Niin miten?

Niin saan sen kannettua selässä eikä ole mitään perässä vedettävää tai kannettavaa matkalaukkua. 

Ap

Matkalaukut ovat nykyään sellaista työnnettävää mallia...

Lopeta jo. Mulla on rinkka ja sillä selvä.

Ap

Vierailija
25/68 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tehnyt tästä aloituksen aiemminkin (talvella)? 

Toivottavasti pääset lähtemään. Hyvää matkaa!

Tein joo, mutta kaikenlaista tapahtui eikä ollut mahdollisuutta lähteä tänä kesänä. Josko sitten ensi vuonna. Tässä on nyt vuosi aikaa säästää.

Ap

Vierailija
26/68 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana suunnitelma! Olen myös käynyt Skotlannissa ja harmittaa, että liian lyhyesti. Vertaa junalippujen ja bussilippujen hintoja siellä. Osan öistä voi varmaan viettää yhteismajoituksessa ja osan sitten itsekseen. Jos sulla on  hyvä makuuussi, jopa myös maastossa.

Vierailija
27/68 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana suunnitelma! Olen myös käynyt Skotlannissa ja harmittaa, että liian lyhyesti. Vertaa junalippujen ja bussilippujen hintoja siellä. Osan öistä voi varmaan viettää yhteismajoituksessa ja osan sitten itsekseen. Jos sulla on  hyvä makuuussi, jopa myös maastossa.

Ei, en vietä öitäni missään yhteismajoituksissa vaan haluan noihin pieniin hotelleihin. Osassa kyse ihan jo siitäkin, että liittyy sarjaan tai elokuvaan. Maastossa en ala nukkumaan. Osaan kyllä vertailla lippujen hintoja.

Ap

Vierailija
28/68 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse Skotlannissa ja Irlannissakin omatoimisella kiertomatkalla. Skotlannissa tosiaan satoi koko sen 2 viikon ajan kuin saavista kaataen. Jouduin ostamaan kumpparit ja sadeviitan, joka peitti repun. Junat ovat tupaten täynnä, et saa rinkkaa mahtumaan mihinkään ja sen kanssa on vaikea päästä täpötäydestä junasta ulos, oli vaikeuksia repunkin kanssa. Ihmiset ovat avuliaita ja ystävällisiä. Tosin halvemmissa majoituksissa kaikki asiat eivät aina toimi. Jos toimi sähköt, ei tullut vettä ja päinvastoin.

Vierailija
29/68 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulurepun kokoisella pärjää. Kun on pyykinpesuainetta. Voit pukea esim monta t-paitaa päällekkäin. Pärjäät yksillä lenkkareilla, jos hankit kunnolliset.  Lidlissä on toisinaan hyviä retkeilyvaatetarjouksia. Hotelleja voi katsoa esim booking.com.

Vierailija
30/68 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulurepun kokoisella pärjää. Kun on pyykinpesuainetta. Voit pukea esim monta t-paitaa päällekkäin. Pärjäät yksillä lenkkareilla, jos hankit kunnolliset.  Lidlissä on toisinaan hyviä retkeilyvaatetarjouksia. Hotelleja voi katsoa esim booking.com.

Ei vaan rinkka ja sillä selvä. En ala pitämään montaa paitaa päällekkäin jos ei ole edes kylmä. Kahdet kengät pitää olla. Lidlistä en osta mitään näin tärkeää. Hotellit on jo selvillä ja osaan ne etsiä ihan itse. 

Ap

Vierailija
31/68 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jankutetaan repusta jos ap on jo päättänyt ottaa rinkan? Kyllähän rinkkaan mahtuu enemmän kuin tavalliseen reppuun. Eikä kyllä kannata lähteä reissuun yksillä kengillä. 

Vierailija
32/68 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa kiukkuiselta.

Vierailija
33/68 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mäkin ärsyyntyisin jos jankutetaan repusta vaikka ap kertoi jo aloituksessa rinkasta. 

Vierailija
34/68 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muista että Skotlantiin tarvitset UK sim-kortin käyttääksesi nettiä aktiivisesti siellä aikataulujen ym hakuun kun ei mene EU roamingilla ilmaiseksi 

Minä olen EU:n ulkopuolisilla reissuilla käyttänyt Airilon e-simiä. Näppärä käyttää ja tarvittaessa ostaa lisää.

Vierailija
35/68 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei suostu ottamaan kokeneemmilta neuvoja vastaan, miksi kirjoittaa tänne suunnitelmistaan jotka vaikuttavat melko pöhköiltä ja vanhanaikaisiltakin. Onneksi ei tarvitse osallistua ap:n suunnittelemaan reissuun.

Vierailija
36/68 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesäkuussa Skotlannissa työmatkalla ja siinä yhteydessä tein omatoimimatkan Fort Williamiin, koska Ben Nevis kiinnosti. Tässä muutamia havaintojani yhden Skotlannin reissun pohjalta.

Arvelen, että lennot kannattaa ottaa juurikin Edinburghiin, sinne on Suomesta halvempi ja kätevämpi lentää kuin Glasgowhun. Majoitukset sen sijaan on Edinburghissa jonkin verran Glasgowta kalliimmat.

Junalippuja kannattanee ostaa Trainlinesta. Itsellä oli reissussa sekä reppu että matkalaukku, hyvin pärjäsin junassa, nostin laukun sinne tavarahyllylle ja hyvin pääsin kamppeineni junasta ulos. Pääset sinäkin rinkkasi kanssa.

Fort Williamissa yövyin mainiossa b&b:ssä. Hinnaltaan ei ollut hotellia halvempi, mutta se oli tosi idyllinen, loistava sijainniltaan ja ihanat omistajat. Se Harry Potterin silta on käsittääkseni tuolla Fort Williamin lähellä, itse en siellä käynyt.

Vettä siellä sataa usein eli jokin vedenpitävä takki ja sateenvarjo on paikallaan, mutta uskon sinun selviävän parilla lenkkareilla. 

Kuten tuossa viestissä nro 35 kirjoitin, ostin e-simin Airalon appista, on kätevä käyttää EU:n ulkopuolella.

Vierailija
37/68 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka ei suostu ottamaan kokeneemmilta neuvoja vastaan, miksi kirjoittaa tänne suunnitelmistaan jotka vaikuttavat melko pöhköiltä ja vanhanaikaisiltakin. Onneksi ei tarvitse osallistua ap:n suunnittelemaan reissuun.

Anteeksi nyt vain, mutta mä en kysynyt mitään neuvoja siihen minkälaisen laukun otan tai missä majoitun. Kirjoitin jo aloitukseen, että otan rinkan ja se on asia jota en muuta. Kirjoitin jo aloitukseen, että haluan tiettyihin hotelleihin, joten en tarvitse neuvoja tyyliin etsi bookingistä jne. Mä varaan nuo hotellit suoraan hotellien omilta sivuilta koska näin ne on halvempia. En myöskään halua mihinkään yhteismajoituksiin, ei kiitos. Osa näistä hotelleista on ihan tarkoituksella juuri se koska niihin liittyy esim. Outlander-sarja. 

En myöskään pidä hyvänä vinkkinä sitä, että ottaa vain yhdet kengät. Kyllä pitää olla kahdet hyvät kengät. En myöskään ala tukkimaan päälle useita paitoja jos vaikka onkin lämmin ilma. Osaan miettiä ihan itse vaatteet mitä otan. Lisäksi rinkkaan mahtuu enemmän kuin reppuun, joten kitinä siitä saa loppua nyt. 

Mun suunnitelmat ei ole pöhköjä ja vanhanaikaisia vain siksi, että ne ei miellytä sua. Onneksi saan matkustaa yksin, että ei tarvitse katsella sun kaltaisia hapannaamoja.

Vinkkejä ajattelin saavani lähinnä nähtävyyksiin, ruokapaikkoihin jne. En asioihin mitkä kerroin jo erittäin selkeästi aloituksessa. Hyvä vinkki oli tuo sim-kortti. 

Ap

Vierailija
38/68 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kesäkuussa Skotlannissa työmatkalla ja siinä yhteydessä tein omatoimimatkan Fort Williamiin, koska Ben Nevis kiinnosti. Tässä muutamia havaintojani yhden Skotlannin reissun pohjalta.

Arvelen, että lennot kannattaa ottaa juurikin Edinburghiin, sinne on Suomesta halvempi ja kätevämpi lentää kuin Glasgowhun. Majoitukset sen sijaan on Edinburghissa jonkin verran Glasgowta kalliimmat.

Junalippuja kannattanee ostaa Trainlinesta. Itsellä oli reissussa sekä reppu että matkalaukku, hyvin pärjäsin junassa, nostin laukun sinne tavarahyllylle ja hyvin pääsin kamppeineni junasta ulos. Pääset sinäkin rinkkasi kanssa.

Fort Williamissa yövyin mainiossa b&b:ssä. Hinnaltaan ei ollut hotellia halvempi, mutta se oli tosi idyllinen, loistava sijainniltaan ja ihanat omistajat. Se Harry Potterin silta on käsittääkseni tuolla Fort Williamin lähellä, itse en siellä käynyt.

Vettä siellä sataa usein eli jokin vedenpitävä takki ja

Pitääpä tutkia tuota Airalonia, ihan uusi tuttavuus mulle. Kiitos vinkistä! Junalippuja olenkin jo tutkaillut Trainlinesta. Edinburghiin haluan sen vuoksi, että sielläkin on paikkoja joita haluan nähdä. 

Joo en nyt ymmärrä mikä ongelma joillekin tuli mun rinkasta. :D Sen mä otan enkä asiasta mieltäni muuta. Kyllähän sinne mahtuu paremmin tavaraa kuin tavalliseen reppuun. Mulle on valokuvaus tärkeää ja otan myös kameran mukaan, että en pelkällä puhelimella kuvaa. Kameran isoa objektiivia en ota mukaan vaan otan kaksi pienempää. Tuo iso on niin painavakin ja vie tilaa enemmän kuin nuo kaksi. Tuo toinen mukaan otettavista on telezoom niin saa kuvattua kauempanakin olevaa kohdetta.

Se Harry Potter-silta eli Glenfinnan viaduct on tarkoitus päästä kuvaamaan ja onkin jo tiedossa hotelli sopivan kävelymatkan päästä. Lisäksi on tarkoitus mennä sen junan kyytiin. Siihen pitää vain ajoissa ostaa lippu koska on suosittu. Tuo viaduct on siis Glenfinnanissa ja autolla kestää 30 minuuttia Fort Williamsista ajaa tuonne Googlemapsin mukaan. Juna sitten lähtee Fort Williamista ja käy Mallaigaissa kääntymässä.

Mulla on ulkoilutakin näköinen sadetakki joka menee kyllä pieneen tilaan. Lisäksi on vettä jonkun verran pitävä ulkoilutakki. Housut varmaan pitää ostaa paremmat. Sateenvarjo on hankala jos tuulee, mutta toki sekin menee suhteellisen pieneen tilaan. 

Ap

Vierailija
39/68 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain ärsyttää kun lääkkeet pitäisi olla alkuperäispakkauksissa. Thyroxin-purkit ei paljon tilaa vie, mutta esim. Burana 800mg on tilaa vievä pakettinsa kanssa. Lisäksi mulla on migreenin estolääkitys ja sekin laatikko vie tilaa. Allergialääkkeistä pitää olla mukana ja sekin on 100kpl:n laatikko. No ei auta.

Ap

Vierailija
40/68 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mäkin ärsyyntyisin jos jankutetaan repusta vaikka ap kertoi jo aloituksessa rinkasta. 

Ap myös pyysi vinkkejä mutta suuttuu kun hänelle niitä annetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän