Olenko äitinä itsekäs
Mitä mieltä jos 1kk ikäisen lapsen äiti lähtee vuorokaudeksi musiikkikeikalle kaverinsa kanssa? Päihteettömälle sellaiselle tietenkin. Isä jää lapsen kanssa kotiin. Lapsi juo maitoa pullosta.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miettiikö jotkut naiset aikuisten oikeasti voivatko jättää vauvan vuorokaudeksi miehen vastuulle ja itse mennä rentoutumaan?
Kyllä.
On taas naiset keksinyt uuden ongelman tyhjästä.
Tää on sama juttu kuin anaaliseksissä.
Mä en siihen pysty, mutta toiset sitä tekee ja jopa nauttivat siitä, enkä heitä siitä moralisoi.
Jos keikalle lähtö tuntuu hyvältä idealta, niin miksei. Sama kuin anaaliseksissä, jos tuntuu hyvältä niin anna palaa.
Ja kyllä, mulla on kolme lasta. Ja anaaliseksistäkin kokemusta.
Kuinka kauan synnyttäneen äidin tulee maata kotona, ennenkuin saa astua ovesta ulos?
Se on lapsi, eikä mikään musta surma!
Kuule, sä teet niinkuin haluat. Lapsella on myös isä. 😊
Anna palaa ja viittaa kintaalla äitiuskontoa huutaville siskoille ja syyttäville sormille.
Mun lapsi on terve ja menestyy koulussa loistavasti, vaikka vaadin omaa tilaa jo vauva-aikana. En onnistunut imetyksessäkään, eikä sekään pilannut häntä.
Niin paljon on muut ihmiset koittaneet syyllistää terveestä itsekkyydestä.
Itse en pystyisi. Mutta tee mikä parhaalta tuntuu. Haukkumista en harrasta.
Kauan olisit pois ? Jos tunti kaksi , niin se ei ole paha. Mut jos oot vaik ihan yön yli niin en kyl ite pystyis olemaan vaikka isä olisikin hoitamassa. Se on minusta liian pitkä aika olla erossa vauvasta tuos ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan pitäisi olla ykkösprioriteetti tuossa vaiheessa. Käsittämätöntä että hankitaan lapsia, mutta ei sitten pystytä edes yhtä kuukautta joustamaan niistä omista menoista sen lapsen hyväksi. Vauva on kuitenkin vauva vain todella pienen hetken. Kyllä on tuhannen itsekkäitä ihmisiä olemassa!
Mutta ei yhtä päivää onnistu isältä laittaa vauvaa ykköseksi? 🤭
"Itse asiassa ei ole lainkaan yhdentekevää kuka vauvaa hoitaa. Vauvojen kanssa käytetään käsitettä ensisijainen hoitaja, joka on yleensä äiti. Isä on tärkeä, mutta ei tämä ensisijainen hoitaja, ellei ole jäänyt ainoaksi huoltajaksi. Vauva kestää ilman stressireaktiota olla erossa ensisijaisesta hoitajastaan niin monta tuntia kuin ikää on kuukausissa ja niin monta vuorokautta kuin ikää on vuosissa. Ei se vauva stressireaktioonsa kuole, mutta se voi haitata kiintymyssuhdetta ja sitä kautta vaikutukset voivat olla kauaskantoiset."
En halua vähätellä kiintymyssuhteen merkittävyyttä mutta (a) yritän vähän kritioida sitä ajatusta vastaan, että lapsen ensi-sijaisena hoitajana olsi aina lapsen äiti ja isä aina vasta toissijaisena ja tai silloin kun äiti ei olisi mahd. lainkaan mahdollsita toimia ensi-sijaisena lapsen hoitajana. Se tosinan nostettu että esimerkiksi moni nainen pystyy tarjoamaan lapselle mahd- parasta mahd. ravintoa rintaruokinnnan kautta ei vakuuta minua täysin siitä, että luonto tai biologia olisi tarkoittanut asian pitäisi olla aina näin, vaan yhtä hyvin ensi-sijainen lapsen hoitaja voi olla lapsen isä vanhempien yhteisen (ei vain tosien saneleman) päätöksen nojalla.
Toiseksi kyse Ap:n kohdalla oli yhdestä vuorokaudesta, jonak Ap olsi lapsensa vireltä yhtä jaksoisesti,poissa tuskin vaurioittaa tai särkeää lapsen kiintymyssuhteen muodostumista äitiinsä. - Mutta luonnollsiesti tästä poissaolosta ja sen oiketuksesta tulisi olla mieluiten molempien vanhempien mielestä sopiva, eikä asia, jolla toinen vanhempi (lapsen isä) esimerkiksi haluaa syyllistää heidän yhteisen lapsen(ja siten hänestä (lapsesta) huolta ja vastuuta kantavaa vanhempaa pitäen häntä myöhemmin "huonona äitinä" kun tuolla tavoin jätti lapsen vain ja ainoastaan hänen (lapsen isän) vastuulle ja huoletdittavaksi.
Kuinkahan moni mies onkaan poistunut vähintään vuorokaudeksi omille teilleen / omiin askareisiinsa enemmän tai vähemmän perustellsuta syystä vuorokaudeksi jo ennen kuin lapsi on ollut edes kuukauden ikäinen lapsen äidin jäädessä yksin huolehtimaan ja vastaamaan lapsesta ellei peräti useammastakin lapsesr samanaiakaissti
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miettiikö jotkut naiset aikuisten oikeasti voivatko jättää vauvan vuorokaudeksi miehen vastuulle ja itse mennä rentoutumaan?
Kyllä.
On taas naiset keksinyt uuden ongelman tyhjästä.
Olen samaa mieltä.
N33
Voi taivahan v*ttu, se on yksi jeesuksen vuorokausi! Menee ihan reippaasti vaan keikalle, isälle tekee hyvää olla täysvastuussa kerran elämässään. En tajua näitä kukkahattuja, jotka hörisee ihokontaktista ja kiintymyssuhteesta. Se nytty tajua edes että mamma on poissa.
Vierailija kirjoitti:
"Itse asiassa ei ole lainkaan yhdentekevää kuka vauvaa hoitaa. Vauvojen kanssa käytetään käsitettä ensisijainen hoitaja, joka on yleensä äiti. Isä on tärkeä, mutta ei tämä ensisijainen hoitaja, ellei ole jäänyt ainoaksi huoltajaksi. Vauva kestää ilman stressireaktiota olla erossa ensisijaisesta hoitajastaan niin monta tuntia kuin ikää on kuukausissa ja niin monta vuorokautta kuin ikää on vuosissa. Ei se vauva stressireaktioonsa kuole, mutta se voi haitata kiintymyssuhdetta ja sitä kautta vaikutukset voivat olla kauaskantoiset."
En halua vähätellä kiintymyssuhteen merkittävyyttä mutta (a) yritän vähän kritioida sitä ajatusta vastaan, että lapsen ensi-sijaisena hoitajana olsi aina lapsen äiti ja isä aina vasta toissijaisena ja tai silloin kun äiti ei olisi mahd. lainkaan mahdollsita toimia ensi-sijaisena lapsen hoitajana. Se tosinan nostettu että esimerkiksi moni nainen pystyy tarjoamaan lapselle mahd- parasta mahd. ravintoa rintaruokinnn
Isät, älkää antako syrjäyttää teitä. Olette ihan yhtä tärkeitä. <3
N33
Lähinnä kysymys siitä onko lapsi isänsä kanssa niin super läheinen, että hän on ihan samantasoinen hoitaja kuin äiti. Onko ollut isän kanssa monia tunteja kahden ihan hyvin. Jos joo, niin parempihan se vaan on että äiti voi ottaa omaakin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi taivahan v*ttu, se on yksi jeesuksen vuorokausi! Menee ihan reippaasti vaan keikalle, isälle tekee hyvää olla täysvastuussa kerran elämässään. En tajua näitä kukkahattuja, jotka hörisee ihokontaktista ja kiintymyssuhteesta. Se nytty tajua edes että mamma on poissa.
Kyllä, joku äidintuoksuinen paita vaikka korvikkeeksi niin täydestä menee. 😇
No mikä ettei.
Onhan se kiva, kun lapsesi saa yhdeksän kuukauden päästä pikkuveljen tai pikkusiskon.
Säästyy siinä isältä panemisen vaiva.
Hyvä vaan miehellekin ottaa hetkeksi täysi vastuu muksustaan ja luoda sitä kiintymyssuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet.
töille ei ainä mitään voi mutta tuo on ihan turhaa.
Ei ole. Äitiys ei ole sitä, että on lapsen kanssa toisissaan kiinni. Yhden yön erossa olo ei merkitse yhtään mitään. Lapsella on isäkin.
Kyllä se tossa vaiheessa merkitsee, eri mieltä olen.
Et ole itsekäs.
Ihan hyvin se isä pärjää lapsen kanssa.
Pidä hauskaa festareilla! Tuossa annat isälle ja lapselle hyvän ajan sitoutua toisiinsa, sekä myös isälle tunnetta siitä, että pärjää lapsen kanssa yksin, eikä sinun tarvitse siellä olla 24/7.
Ihmiset ovat täysin vieraantuneet oman lajinsa pariutumis -ja lisääntymiskuvioista.
Oma äitini priorisoi keikat ja karaoket ja bileet ja olin milloin kenenkin mummin tai ystävättären luona. Olen vanhin lapsista ja lisääkin piti tehdä niin minä sain sitten "vahtia" vauvaa lapsena.
Ei toki ole sama käydä yhdellä keikalla yhtä päivää, mutta ei se ole noin pienelle vauvalle hyväksi vaikka sukupuolien häivyttäminen tai sairas työkulttuuri tai muut valheet sanoisivat mitä. Ei vauvan ensisijaisen hoitajan katoaminen ole luonnollista eikä lajityypilliset tarpeemme ole siinä "ottaneet kiinni". Vauvan kiintymyssuhde ja perustuvallisuus kärsivät ja kun lukee millaista ihmisillä on tunne-elämä niin voikin huomata miten yleistä vaurioitunut kiintymyssuhde ja tunne-elämä Suomessakin on.
Äitien ei pidä olla mitään marttyyriuhrautujia mutta sen ymmärtäminen että äiti on äiti ja pikkuvauva on pikkuvauva olisi suotavaa.
Kai isäkin voi päivän vauvaa hoitaa. Itse en ole halunnut lähteä ihan pienen luota eikä varmasti olisi kiinnostanut mikään juhliminen tai keikat, mutta kyllä mulla fyysinen kunto ja kroppa oli ihan ok kaikista lapsista jo tuossa vaiheessa. Vaikka ei kyllä saanut kauheasti rehkiä (sektiot). Olisin mennyt jos olisi tehnyt mieli, enkä olisi mielipiteitä miltään ankeilta rapakuntoisilta av-mammoilta kysellyt kun vastauksen sellaisilta tietää. 🤣
Ei ole. Äitiys ei ole sitä, että on lapsen kanssa toisissaan kiinni. Yhden yön erossa olo ei merkitse yhtään mitään. Lapsella on isäkin.